Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

staaldraad verloren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • staaldraad verloren

    Hoi,

    Ik heb net ontdekt dat van mijn statief de 'staaldraad" is verdwenen, dus daar wat je uwe kodak opdraait .
    Ik vraag me af hoe dit komt aangezien je hem er normaal niet uitkrijgt toch, maar swat hij is weg dus ...

    Kun je deze ergens opnieuw kopen zodat ik dat kan vervangen.

    mvg

    carl
    nikon 5100
    AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G
    AF-S DX VR Nikkor 55-300mm 4.5-5.6G ED vr

  • #2
    Re: staaldraad verloren

    Het is dus een bout die je kwijt bent?
    Is het een statief met een plaatje dat je eerst vastschroeft aan de camera, en dat je dan vastklikt op de statiefkop, of is het een statiefkop waar de bout "vast" aan zit?
    Als het een kop is met koppelplaatjes, dan kan je die gemakkelijk apart kopen (de bout zit er dan bij), een aparte bout kan meestal ook wel besteld worden, maar bij de erg goedkope statieven zal de verkoper misschien wat minder moeite willen doen om er aan te geraken (het hangt er vanaf waar je het statief hebt gekocht, en of het een "degelijk merk" is).
    De schroefdraad is voor alle camera's en statieven hetzelfde, maar je zal zo geen bout vinden bij een doe-het-zelf zaak, want het is geen metrische schroefdraad.

    Als je via Google begint te zoeken, dan zal je waarschijnlijk wel ergens een goedkoop alternatief kunnen vinden, let er wel op dat de lengte van de schroefdraad correct is, een te lange bout kan de camera beschadigen, en met een te korte bout kan je de camera ook niet vastschroeven.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: staaldraad verloren

      Mogelijk is deze afgebroken. Kijk eens onderaan de camera (die je laatst met dit statief gebruikt hebt) of de schroefdraad niet nog steeds in de camera zit.

      Je kan uiteraard de winkel contacteren waar je het statief gekocht hebt en hen de vraag stellen.
      Als alternatief kan je via de website van de fabrikant de lijst van wisselstukken opzoeken en kijken of je dit stuk rechtstreeks bij hun hersteldienst kan bestellen.

      Afhankelijk van je situatie kan je wellicht ook spare parts van andere merken gebruiken. Het schroefdraad type is gestandardiseerd, maar je moet wel naar de maat kijken (1/4 of 3/8). Een D5100 vereist een schroefdraad van 1/4.
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

      Comment


      • #4
        Re: staaldraad verloren

        bedankt voor de info al,
        afgebroken is hij zeker niet en het is een met 'vaste" bout
        Het grootste probleem is dat deze redelijk oud is maar wel ene van heel degelelijke kwaliteit, zal dit weekend eens een foto van nemen
        nikon 5100
        AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G
        AF-S DX VR Nikkor 55-300mm 4.5-5.6G ED vr

        Comment


        • #5
          Re: staaldraad verloren

          het is dus van het merk duolux (tripod 3302), maar helaas vind ik er niets van terug op google.
          Ik weet dat deze ongeveer 30j oud is, maar hij is stevig en degelijk,dus tis wel klote.
          In die tijd was hij blijkbaar een van de betere.
          nikon 5100
          AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G
          AF-S DX VR Nikkor 55-300mm 4.5-5.6G ED vr

          Comment


          • #6
            Re: staaldraad verloren

            30 jaar oud? Metaalmoeheid.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: staaldraad verloren

              Statief meenemen naar een camerawinkel en uitzoeken welke bout past.

              Waarschijnlijk zoiets : http://www.dx.com/p/stainless-steel-...4#.Uz_aJvl_t8E

              Comment


              • #8
                Re: staaldraad verloren

                In de meeste gevallen "Engelse maat" 1/4 20 gangen per inch. bout op lengte zagen en eventueel vleugelmoer op draaien en vastzetten met nutlock.

                Comment

                Working...
                X