Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D700 en Bracketing probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D700 en Bracketing probleem

    Hallo;

    Ik houd mij sinds kort bezig met bracketing opnamen,
    en heb ’t eea gelezen op internet flora over Bracketing / HDR.
    Nu heb ik een probleem om mijn camera goed werkend te krijgen.
    Ik heb het volgende ingesteld:
    -1 EV stapgrootte ( b3 – hl 292 )
    -Instelling auto bracketing op ‘ AE ‘
    -f5 ( instelling Fn-knop: heb ik allebei op BKT gezet met dienverstande:
    de bovenste regel op ‘BKT’ en de onderste regel op ‘BKT + schijven’

    Dit zou voldoende moeten zijn toch?

    Ik werk in RAW + JPEG

    Nu ’t 1e probleem: = opgelost ! Ik had b2 op 1 EV staan; als je deze op 1/3 zet; dan reageert de Fn-knop icm de sec.instelschijf wél !
    Ik kan NIET met de fn-knop ingedrukt + secundaire instelschijf de EV stapgrootte instellen ( 1/3 -1/2 - 1 EV)
    Is op zich niet zo'n dringend probleem, wel lastig. Het is ook via menu in te stellen, maar vreemd is ’t wel

    Ik kan wél met de Fn + Hoofdinstelschijf de bracketing serie instellen ( dus 2-3-5-7-9 opnamen )

    2e Probleem:
    Je kan een bracketing serie opname voor opname maken door iedere keer op de ontspanknop te drukken.
    Het schijnt ook instelbaar te zijn, dat dit autom. gebeurd ( ook via f5 )
    m.a.w. dat de serie opnamen achter elkaar worden genomen.
    Tip v.h. bij het dbreview forum ( www.dpreview.com/forums/post/37704783

    Als ik nu bracketing opnamen wil maken, de fn-knop ingedrukt houd en dan de ontspanknop indruk, maakt hij de standaard 2 opnamen achter elkaar, die hij normaliter ook zou maken als ik de bracketing uitzet, en niet autom. de 3 of 5 opnamen achter elkaar, die ik eerder met de hfd instelschijf ingesteld had.

    Dat snap ik niet, omdat vanmiddag het een aantal keren nog wel werkte; d.w.z. als ik de fn-knop + de ontspanknop indrukte, maakte de camera ( bv) 3 of 5 opnamen autom. achter elkaar.
    Hert enigste wat ik na het goed functioneren heb gedaan, is, via de 'Info'-knop de instellingen nog een nalopen.

    Kan iemand mij uit de droom helpen?
    Alvast bedankt

    Calisto
    Last edited by Calisto; 4 april 2014, 15:21.
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: Nikon D700 en Bracketing probleem

    Edit:
    Ik ontdek net, dat als ik de camera instel op een serie van 3 opnamen, en ik op het LCD schermpje kijk, er ook 3 streepjes staan. Prima
    Als ik de ontspanknop indruk ( met fn-knop) de camera (zoals eerder gezegd), 2 opnamen achter elkaar maakt. Ik zie dan, dat er 2 streepjes weg zijn.
    Ik zie dan op het LCD scherpje, dat er 2 streepjes weg zijn, en gelijk staan er weer 3 streepjes
    Druk ik nog een keer op de ontspanknop (met fn-knop), dan maakt de camera wéér 2 opnamen, en niet de gewenste 3 of 5achter elkaar (oid

    Gebruik ik alléén de ontspanknop, maakt de camera 2 opnamen achter elkaar, en zijn er 2 streepjes op het lcd scherm weg.
    Druk ik nog een keer op de ontspanknop, dan maakt de camera 1 opname (en dan is het laatste streepje ook weg.

    Waarom maakt de camera er autom. geen 3 opnamen achter elkaar (of meer als ik dat zo instelt heb)?
    Dat moet kunnen, autom. achter elkaar opnamen maken, als je de ontspanknop icm de fn-knop gebruik.
    Dat heeft de camera ook een middag gedaan, zoals gezegd. Die tip heb ik v.h. bij het dbreview forum
    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.



    mvg
    Calisto
    Last edited by Calisto; 3 april 2014, 16:18.
    Met vriendelijke groet

    Calisto

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D700 en Bracketing probleem

      Hallo;


      jammer, dat nog niemand heeft gereageerd, maar dat kan natuurlijk en misschien was de vraag (stelling-) ingewikkeld.

      Het 1e probleem is opgelost !

      Ik had b2 op 1 EV staan; als je deze op 1/3 zet; dan reageert de Fn-knop icm de sec.instelschijf wél ! en kan je dan de stapgrootte op die manier naar wens aanpassen

      Het 2e probleem is deels opgelost.
      Ik kan nog steeds niet met de Fn-knop icm de ontspanknop een serie bracketing maken.
      Dat zou wél moeten kunnen, vlgs die tip van iemand op dbReview forum ( link zie 1e bericht )
      ER bleek nog iemand te zijn met dat 'probleem' .Die heeft dat opgelost door de Voorbeeld-knop te gebruiken ipv de Fn-knop

      Ik pas nu gewoon het 'continue' aantal opnamen aan, en dat werkt naar wens.
      Dus een bij een bracketing maken van bv 3 opnamen ( d4 en/of d5 ) pas je het aantal bij aan.

      Dan bij 1x druk op de ontspanknop wordt er de gewenste serie opnamen in 1x gemaakt, evt. i.c.m. remote

      MVG
      Calisto
      Met vriendelijke groet

      Calisto

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D700 en Bracketing probleem

        Ik dacht, waarom wil die zijn bracketing in godsnaam onder de Fn knop,
        wist ik niet meer van de D700 , bij mijn D800 heb je daar een functieknop apart voor, ook op de D3s.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D700 en Bracketing probleem

          Hallo Demeyereg

          Toch leuk dat iemand reageert.

          Ja waarom?

          ten 1e:
          wist ik natuurlijk dat het in principe opname voor opname gewoon middels de Ontspan knop gaat, is ook de meest logische weg.
          Met een remote is het nog simpeler. Maar daar ging het mij in dit geval niet zo zeer om.

          Ik was aan het uitvogelen hoe eea in z'n werk ging, en kwam op die site, waar iemand die truck vermelde.
          Het leek me wel makkelijk, 1x de ontspanknop indrukken voor bv 9 x. Het iedere keer een ontspanknop indrukken geeft tocht
          een beweging aan de camera, zeker als je geen statief gebruikt.

          Geen heftig probleem, maar als ik ergens tegenaan loop, en het lukt me niet, ga ik net zo lang door totdat ik het begrijp en het mij wél lukt, en daar is toch niks mis mee?

          Bovendien had ik ook dat 1e probleem, dat snapte ik ook niet, maar daar ben ik zelf achter gekomen. Staat ook nergens vermeld in de handleiding

          mvg
          Calisto
          Met vriendelijke groet

          Calisto

          Comment

          Working...
          X