Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus Sportfotografie D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autofocus Sportfotografie D7000

    Goedenavond allemaal.

    Ik heb vroeger altijd met een Nikon D60 gewerkt voor sportfotografie ( voornamelijk wielrennen ). Heb hier altijd zeer mooie en scherpe foto's mee kunnen maken, alleen was hij vorig jaar aan het einde van z'n levensduur gekomen. Heb me dan een Nikon D7000 aangeschaft en ben daar nu de laatste wielerwedstrijden mee gaan fotograferen. Nu merk ik op dat de autofocus het vaak wat laat afweten. Zo vind ik persoonlijk dat de renners veel minder scherp naar voor komen als met m'n D60... Hoewel normaal gezien de D7000 toch stukken beter zou moeten zijn. Hieronder zien jullie een foto van op de taaienberg.

    F/5, 1/1250, iso250, 0stappen belichtingsafwijking

    Zoals jullie ongetwijfeld kunnen zien zijn de renners niet haarscherp. Ik heb wel sporadisch enkele foto's waar de renner(s) er werkelijk haarscherp opstaan maar dit is eerder uitzondering dan regel. Waar dit vroeger eerder regel dan uitzondering was. Iemand tips om bepaalde autofocus setting te gebruiken? Bedankt!

    Gregory

    Mvg,
    Gregory
    www.gvg-photo.com

  • #2
    Re: Autofocus Sportfotografie D7000

    AF-C met autofocus tracking of 3D tracking...?

    Je kan natuurlijk ook zelf een punt kiezen waarop je camera scherpstelt en dan dat punt locken, wanneer de renner op dit punt komt, gewoon foto nemen...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Autofocus Sportfotografie D7000

      Ik werk met een Canon 7d met daarop de EF 70-200mm f/2.8L IS II USM de meest gebruikte telezoomlens onder professionele fotografen.
      Ik ga wekelijks een paar keer naar wielerwedstrijden om te fotograferen.
      Ik durf gerust zeggen, van ongeveer 400 foto's die ik dan telkens maak, er amper een 50-tal echt scherp zijn naar mijn goesting.
      Een wielrenner fotograferen aan een snelheid van 50km/uur of meer, is niet simpel.
      Er zijn hier mensen op BD die beweren dat hun foto's bijna allemaal haarscherp zijn, ik zou het een keer willen zien.
      Als ik ze dan een email stuur om mij hun camera-instellingen te geven, dan hoor ik ze meestal niet meer.
      Laat je vooral niet van de wijs brengen hoor!

      Black B@ndit is de tot op heden, enige persoon die me altijd een heel eerlijke reactie heeft gegeven.

      Comment


      • #4
        Re: Autofocus Sportfotografie D7000

        Zijn je foto's, met dezelfde instelling, van een stilstaand onderwerp, wel scherp?

        Indien zo, tja, dan zal het inderdaad aan de snelheid van de rijders hebben gelegen, of dat de camera een andere onderwerp in focus heeft genomen. (Zou het kunnen dat de man achter de wielrenners, die met de grijze trui en zwarte zonnebril, hier de focus heeft gekregen van het toestel?) Moeilijk te zien op deze kleine foto.


        Ik heb mijzelf nog maar 1x gewaagd aan het fotograferen van wielrenners, vorig jaar tijdens de Eneco tour, en die foto's vielen in het algemeen nog wel mee. Maar ik had wel een ander standpunt dan jij. Ik kon ze in het verlengde van de straat tracken en het was ook tijdens de tijdrit, dus ze kwamen bijna allemaal mooi één voor één naar mij toegereden. Bij enkele foto's had de camera echter wel gefocust op de auto achter hun, en natuurlijk net bij deze rijders die ik het liefste goed op de foto had gehad.

        Normaal zou de D7000 toch een goede AF-C mode moeten hebben, en in samenwerking met de 3D optie, altijd heel goede resultaten moeten leveren. En je zou zeggen, met een sluitertijd van 1/1250 zouden de foto's toch scherp moeten zijn. Zelfs de auto's op Circuit Zolder trek ik dan haarscherp met mijn D5100 en zwakke lens. (Heeft trouwens dezelfde sensor als de D7000.)
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • #5
          Re: Autofocus Sportfotografie D7000

          Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf Bekijk bericht
          Er zijn hier mensen op BD die beweren dat hun foto's bijna allemaal haarscherp zijn, ik zou het een keer willen zien.
          Dat kan wel degelijk, maar het hangt natuurlijk ook af van de body en de lenzen waar je mee werkt en de kennis hoe de AF in te stellen natuurlijk.
          Waar ik m'n materiaal altijd koop (Foto Coudenys in Veldegem, West-Vlaanderen), heb ik een degelijke uitleg over de AF van m'n toestel gekregen van Lieven en dat heeft toch wel een verschil gemaakt voor mij.
          Kijk anders eens op http://portfolio.coudenys.be voor de sportfoto's van Lieven (klik op "Paralympics"). Het lijkt erop dat hij toch wel een reeks scherpe foto's kan maken… ;-)

          Marnix

          Comment


          • #6
            Re: Autofocus Sportfotografie D7000

            Ik maak nog al eens foto's van race auto's met mijn D7000. Wat nog wel eens opvalt is dat ik van een serie panning foto's er om en om 1 wel en niet scherp is. Zowel met mijn 18-105 kit lens als met mijn 70-300 USD Tamron.
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

            Comment


            • #7
              Re: Autofocus Sportfotografie D7000

              Foto's zijn inderdaad mooi scherp.
              De mooiste foto's worden altijd gepost.
              Je gaat me toch niet vertellen dat hij nooit missers maakt!
              Weinig reactie in elk geval van die mensen hier op BD, die beweren dat hun foto's altijd scherp zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                Gregory, heb je je lens gecalibreerd op je toestel..D7000 scheen nogal wel eens last te hebben van back/(front) focus ...

                Comment


                • #9
                  Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                  @marc: Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik een lens moet calibreren op m'n body...
                  Misschien komt dit amateuristisch over, maar eerlijk gezegd ben ik ook nog een amateurfotograaf ^^
                  Mvg,
                  Gregory
                  www.gvg-photo.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                    Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                    @marc: Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik een lens moet calibreren op m'n body...
                    Misschien komt dit amateuristisch over, maar eerlijk gezegd ben ik ook nog een amateurfotograaf ^^
                    Je kan niet alles weten he... Onder het SETUP menu zit een functie AF-fijnafstelling. Daar kan je van -20 naar +20 gaan. Nu moet je maar eens googlen of lens calibration ofzo..op youtube vindt je er ook wel iets van..
                    Teveel om zo uit te leggen misschien...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                      Thanks
                      Mvg,
                      Gregory
                      www.gvg-photo.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
                        Ik maak nog al eens foto's van race auto's met mijn D7000. Wat nog wel eens opvalt is dat ik van een serie panning foto's er om en om 1 wel en niet scherp is. Zowel met mijn 18-105 kit lens als met mijn 70-300 USD Tamron.
                        dat is vooral omdat je beide lenzen die je opsomt de autofocus niet kunnen volgen
                        dit zijn nu niet echt lenzen die uitblinken op gebied van autofocus snelheid

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                          Gregory, welke lenzen gebruik je?
                          dat speelt ook een rol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                            Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
                            Dat kan wel degelijk, maar het hangt natuurlijk ook af van de body en de lenzen waar je mee werkt en de kennis hoe de AF in te stellen natuurlijk.
                            Waar ik m'n materiaal altijd koop (Foto Coudenys in Veldegem, West-Vlaanderen), heb ik een degelijke uitleg over de AF van m'n toestel gekregen van Lieven en dat heeft toch wel een verschil gemaakt voor mij.
                            Kijk anders eens op http://portfolio.coudenys.be voor de sportfoto's van Lieven (klik op "Paralympics"). Het lijkt erop dat hij toch wel een reeks scherpe foto's kan maken… ;-)

                            Marnix
                            Ware nog dat aan te kort Marnix, dat een beroeps onscherpe foto's op zijn website zou zetten.
                            Zal bovendien ook met geen toestel met een kitlensje geweest zijn en die mannen selecteren
                            ook hoor, wees maar gerust.
                            Ik heb dat hier vroeger reeds eens gezegd, als iemand een toestel uitbrengt, waar iedere klik een topfoto wordt
                            qua scherpte en belichting zonder dat je iets van de technische en optische regels moet afweten, dan stop ik er mee.
                            Voor mij is fotograferen op dat vlak nog steeds een uitdaging, als ik na het fotograferen van bv. motorraces 10% overhoud,
                            die qua belichting, scherpte en achtergrond goed zijn, dan ben ik reeds zeer tevreden, en dan ben ik nog ver van het perfecte beeld.
                            Zelfs bij portret en huwelijksfotografen krijg je 2/3 van hun opnames nooit te zien, en dat zijn beroepsmensen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Autofocus Sportfotografie D7000

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Zal bovendien ook met geen toestel met een kitlensje geweest zijn en die mannen selecteren
                              ook hoor, wees maar gerust.
                              Ik heb dat hier vroeger reeds eens gezegd, als iemand een toestel uitbrengt, waar iedere klik een topfoto wordt
                              qua scherpte en belichting zonder dat je iets van de technische en optische regels moet afweten, dan stop ik er mee.
                              Groot gelijk en dat lijkt me ook nogal logisch: een pro fotograaf werkt met pro materiaal en dat is ook nodig als je in moeilijke lichtomstandigheden toch deftige beelden moet kunnen maken. En inderdaad, het is en blijft in de eerste plaats de fotograaf die de beelden maakt en niet het fototoestel, al heb je natuurlijk wel de technische mogelijkheden van je toestel nodig om te kunnen doen wat je wil. Maar het is een feit dat de ene met een eenvoudig toestelletje prachtige foto's zal kunnen maken terwijl een ander er zelfs met een pro toestel niks van bakt. De kunde is dan ook véél belangrijker dan het toestel lijkt me.

                              Comment

                              Working...
                              X