Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

als starter: S9500 of J3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • als starter: S9500 of J3

    ik ben echt helemaal nieuw en weet helemaal niks van cameras en lenzen af. Toch zou ik graag willen beginnen met wat camera werk voor mijn motorreizen en voor fotos van onze kleine zoon te maken.

    welke camera kan ik dan het beste kiezen? ik ben nu uit gekomen op de NIKON S9500 of de J3. Is dit goed voor een beginner of kan ik daar beter van wegblijven.

    wat raden jullie mij aan?

    ik kijk uit naar jullie feedback

  • #2
    Re: als starter: S9500 of J3

    Dit zijn twee verschillende types de je aanhaalt, de S9500 is een compact/superzoom, de J3 is een mirrorless met
    grotere sensor en losse lenzen.

    Heb je graag wat zoom en ben je van plan veel automatisch te fotograferen, kan je best voor het eerste toestel (S9500)
    kiezen. In het laatste geval kan je ook eens naar bv Panasonic kijken. De FZ200 heeft een lichtsterke zoomlens,
    goede automaat maar kan ook semi automatisch en manueel fotograferen.
    Een van de beste toestellen in zijn genre.

    Als het FZ200 te groot (zwaar) is kun je ook kijken naar de Panasonic TZ40 of TZ60 of de Canon SX280.

    Als het iets meer mag zijn (kwa prijs) heb je ook de Nikon P7800, grotere sensor, zoom 28-200mm en kwa
    grote en gewicht tussen de Panasonic FZ200 en de andere toestellen, hierboven vermeld.

    Als je meer wilt weten, just ask.
    Rudi
    Last edited by rudimaes; 31 maart 2014, 15:33.

    Comment


    • #3
      Re: als starter: S9500 of J3

      Mer i rudi, ik ga de TZs en de SX eens bekijken.

      Waar staat de fuji X10 in dit verhaal? Aanrader voor een beginner

      Budget zit op €400

      Comment


      • #4
        Re: als starter: S9500 of J3

        Fuji X10, ziet er niet slecht uit maar is reeds van 2011 (op zich geen probleem) en heeft een iets kleiner scherm dan we nu gewoon zijn.
        Kijk ook eens naar de Nikon P330 (199 €). Grotere sensor dan meeste compacts in die prijsklasse, goed 3" scherm, (maar geen oogzoeker)
        goede kwaliteit tot 1600 iso (komt o.a. door grotere sensor), klein en licht en heeft GPS ingebouwd.
        Er is ook zijn opvolger P340 (379€), heeft een paar kleine verbeteringen, maar kost wel 180€ meer.
        Het toestel is ook zo recent, dat er geen reviews en nauwelijks gebruikerservaringen te vinden zijn (alleen een paar op Amazon)
        Rudi
        Last edited by rudimaes; 2 april 2014, 12:11.

        Comment


        • #5
          Re: als starter: S9500 of J3

          ok super, alle 2 bekeken en de een heeft weer net niet wat de andere heeft, want ik zoek dus eigenlijk de X10 met wifi en gps.

          dus wat is je advies voor deze beginner

          X10 of P330?

          Comment


          • #6
            Re: als starter: S9500 of J3

            Tja, moeilijke bevalling.
            P330: Voor iemand die rondtrekt, kan een GPS een goede hulp zijn en de lens heeft een iets beter bereik (vooral aan groothoek kant)
            X 10: De optical EVF (oogzoeker), kan helpen bij veel zon en het scherm minder goed zichtbaar is en heeft de grootste sensor.

            En om het nog leuker te maken en je zowel Wifi als GPS wilt, kijk ook nog eens naar de TZ40 of SX280 (beiden zijn zeker niet slecht)
            Zelf heb ik de Panasonic TZ40, die werkt heel snel voor een compact, ik ben er heel tevreden over.(staat steeds bij de beste compact travel zooms op verschillende websites)

            Het is Uw keuze natuurlijk en compromissen zullen er steeds moeten worden gemaakt. Wat je ook kiest, veel plezier bij het fotograferen.
            Rudi
            Last edited by rudimaes; 3 april 2014, 05:28.

            Comment


            • #7
              Re: als starter: S9500 of J3

              ik heb de X20 gekocht en vandaag uitgeprobeerd, heerlijk maar ik ben nog zo een leek, vandaar in de andere discussie gevraagd naar cursus of een workshop.

              graag wil ik leren hoe alle instellingen te gebruiken, als iemand tips heeft dan hoor ik het graag

              Comment


              • #8
                Re: als starter: S9500 of J3

                alvast bedankt

                Comment


                • #9
                  Re: als starter: S9500 of J3

                  Veel plezier met je aanwinst,
                  Rudi

                  Comment


                  • #10
                    Re: als starter: S9500 of J3

                    John, dit antwoord staat ook onder de rubriek "Algemeen":
                    Het enige boek specifiek over de X20 is duitstaling "Fotopocket Fujifilm X20", te vinden op Amazon.co.uk.
                    Er bestaat een engelstaling boek over de X10 (die kwa instellingen gelijk is aan de X20), "Photographer's Guide to the Fujifilm X10"

                    Hier vind een summiere basiscursus:
                    Fotografie cursus - een gratis basiscursus digitale fotografie. fotografie cursussen online met artikelen van professionele fotografen. Opleiding fotografie en tips


                    Je hebt ook een online basiscurus van voor 97 €:


                    Er is ook het boek "Digitale fotografie voor Dummies" van Julie Adair King, of "Basiscursus Fotografie" van Frank van Beloois.
                    Zo zijn er nog een paar te vinden. Kijk bv eens op Bol.com.

                    Eenmaal je de basis kent, komt het er op neer zo veel mogelijk te fotograferen en allerlei instellingen te gebruiken.
                    Ervaring is nog altijd de beste leerschool.
                    Rudi
                    Last edited by rudimaes; 20 april 2014, 08:57.

                    Comment


                    • #11
                      Re: als starter: S9500 of J3

                      super, dankjewel voor de feedback, we gaan aan de slag

                      Comment

                      Working...
                      X