Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlieg Focus stack

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vlieg Focus stack

    Focus stack op een vlieg.
    Zijn er nog mensen die wat tips en tricks kunnen geven ivm focus stacking?

    Groetjes,
    Anthony


  • #2
    Re: Vlieg Focus stack

    Oorspronkelijk geplaatst door Twan1980 Bekijk bericht
    Zijn er nog mensen die wat tips en tricks kunnen geven ivm focus stacking?
    [/IMG]
    Veel oefenen!
    Zoals je ziet heb je veel stackfoutjes aan de haartjes.
    Zorg voor voldoende focus stappen en klap bij elke opname de spiegel omhoog om camera trillingen te voorkomen.
    De randjes van de foto ook niet vergeten weg te croppen (zie linkerkant).

    Comment


    • #3
      Re: Vlieg Focus stack

      dubbelpost

      Comment


      • #4
        Re: Vlieg Focus stack

        Oefenen is idd de boodschap :-)
        Is al veel beter dan in het begin. Ik gebruik idd de spiegel omhoog functie en een afstandsbediening om trillingen tegen te gaan.
        Dit waren 67 focus stappen, maar ga volgende keer nog meer proberen om een nauwkeuriger resultaat te krijgen...Hopelijk kan mijn computer die berekening dan nog aan :-s
        Het croppen moet ik idd nog wat bijschaven en de onscherpe randjes wegwerken...
        We zien wel de volgende keer :-)

        Comment


        • #5
          Re: Vlieg Focus stack

          niet slecht voor een 1ste keer .
          het zelf nog nooit geprobeerd dus (y)

          Comment


          • #6
            Re: Vlieg Focus stack

            Veel tips en tricks lezen, krijgen en veeeel geduld hebben.....

            Comment


            • #7
              Re: Vlieg Focus stack

              Hier enkele van mijn tips:
              • Zoek de "sweetspot" van je lens op, zo moet je minder opnames maken voor de beste kwaliteit

              • Zet je hele opstelling stabiel op anders heeft een draadontspanner en/of het opklappen van je spiegel weinig nut.
                Meestal zet ik de camera vast en beweeg het onderwerp met een kruistafeltje.

              • Naak eerst een compositie met bijpassende belichting zo kan je inschatten hoeveel scherptediepte er nodig is.
                Het is niet altijd zo dat alles van voor tot achter scherp moet zijn.

              • Elke lens is anders, maar hier enkele van mijn gebruikt aantal opnames per maatstaf:

                1/1 - 5x, 3/1 - 10x, 6/1 - 20x, 10/1 - 40x en 15/1 - 80x opnames per mm

              • Als je programma of de PC het niet aan kan, kan je de stack ook in stappen uitvoeren.
                Met CS5 - 32bit en 16GB RAM kan je zonder problemen 20 opnames verwerken
                meer geeft kans op vastlopen van het programma).
                Met de 64bit versie nog geen probleem gehad met rond de 40 opnames.



              voorbeeld:http://forum.belgiumdigital.com/f43/...-a-484444.html


              Groeten,
              Eric

              Comment


              • #8
                Re: Vlieg Focus stack

                Hoe richt je zo'n vlieg af dat hij zolang stil blijft zitten? Als je ruim 60 opnames hebt gemaakt ben je toch minimaal een minuut bezig.
                En stel je met de hand steeds je focus een stapje verder?
                Website: cameraobschuura.nl
                Twitter: @CameraObSchuura
                FaceBook: Cameraobschuura

                Comment


                • #9
                  Re: Vlieg Focus stack

                  Soms vind je een vlieg dewelke bijna dood zin de zon zit en die enkel beweegt als je ze echt irriteert. Deze vlieg was zo eentje en kon dus gemakkelijk gefotografeerd worden.
                  Hier heb ik steeds met de hand verder scherp gesteld tot ik de hele vlieg overlopen had en dan via Photoshop CS6 de foto's tot 1 scherp geheel geblend.
                  Voor de 67 opnames ben ik toch wel 6 minuten bezig geweest omdat je telkens eerst je spiegel omhoog moet klappen, heel even wachten en dan een foto moet nemen.
                  Het leuke is dat je nooit goed weet of je foto lukt tot photoshop alles berekent heeft en dan plots staat het eindresultaat op je scherm :-)

                  Comment

                  Working...
                  X