Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom jpeg export

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom jpeg export

    Hey,

    Ik heb al enige tijd het probleem dat als ik een bewerking doe in lightroom 5 en ik de foto daarna exporteer als jpeg, dat die foto er anders uit ziet als jpeg. Sommige foto's valt het minder op, andere foto's valt het enorm hard op.
    Meer contrast tot zelfs gekartelde randen die er helemaal niet zijn in lightroom, enkel na export als jepg. Ik exporteer in srbg, alsook ondersteund mijn monitor srbg...
    De fout zit in de exportatie want als ik bijvoorbeeld die jpeg terug importeer in lightroom, dan ziet die er net hetzelfde uit en dus niet zoals ik de foto zag voor ik hem exporteerde uit lightroom.
    Ik snap totaal niet wat dit veroorzaakt en geen instelling van mijn huidige kennis veranderd hier iets aan

    Ik heb hier enkele voorbeelden. Een screenshot van hoe de foto eruit ziet in lightroom en hoe hij eruit ziet na export als jpeg. Klik op de link om de foto's in het groot te zien.

    Foto van de living in lightroom na bewerking:



    Foto na export:



    Kijk hier naar de omlijning van bv de balk tegen het plafond en die deur rechts of de stoelen. Dat zijn gewoon inééns gekartelde lijnen en heel lelijk!

    Nog ééntje in lightroom:



    Na export:



    Check hier bv de muur en de witte spiegel aan de muur. Er verschijnen gewoon inééns dingen die ik in lightroom helemaal niet zie voor ik exporteer. Ook weer kartelingen rond de balken en stoelen etc. Check bv de gordijnen hoe die er anders uit zien.

    Foto van een duif in de tuin in lightroom:



    Na export:



    Hier valt het iets minder op omdat er minder detail in de foto zit, of laten we zeggen dat het iets minder lelijk is na export... De omlijning van de duif wordt agressiever, contrast gaat omhoog precies. Je ziet vooral veel verschil op het dak zelf.
    Last edited by Shivte; 30 maart 2014, 16:09.

  • #2
    Re: Lightroom jpeg export

    En gebruik je bepaalde instellingen (zelfs een preset is mogelijk) bij dat exporteren. Verscherping bv?
    M.a.w. welke waarden staan er hier:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom jpeg export

      Dit zijn de instellingen en daar gaat het niet aan liggen vrees ik. Verscherping stond wel op low, maar heb net eens volledig afgezet en veranderd niets. Ziet er nog altijd even lelijk uit na export.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom jpeg export

        En welke versie van lightroom is dat juist ? Lightroom 5 had in het begin problemen als je je foto's exporteerde naar een kleine foto. Exporteren naar 1024x768 zou wel al eens "klein" kunnen zijn, want het ging over kleiner dan 1/3 van de originele afmetingen.
        Bij de latere versies zou dat opgelost moeten zijn (ze zitten nu aan 5.3).
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom jpeg export

          De fout zit hem in de nvidia drivers in combinatie met mijn monitor. Dankzij dit topic heb ik kunnen uitsluiten wat het probleem net is: http://www.lightroomforums.net/showt...-%28Windows%29

          Vanaf ik men monitor een ander Srbg ICC profiel toewijs is het probleem "opgelost"
          Dus zoals het nu lijkt is het probleem een foutief monitor profiel, maar ik heb het probleem niet zonder de nvidia drivers dus het hoeft niet persé men monitor te zijn. In ieder geval is de kalibratie van de monitor slecht met de drivers installed en dit is alleen deftig op te lossen met kalibratie hardware/software te kopen zoals spyder 4. Kost mij 130€ ofzo.

          Om maar effe een extreem voorbeeld te geven van verschil in kleur:

          Blauw led lampjes mét nvidia drivers: http://i62.tinypic.com/5a0l3.jpg

          Zonder nvidia drivers: http://i58.tinypic.com/nwn8ux.jpg

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom jpeg export

            Als je serieus foto's wil bewerken, dan kan je inderdaad niet zonder schermcalibratie. Je Nvidia drivers uitschakelen is ook geen bijster goed idee, want de standaard Microsoft drivers wil je normaal echt niet gebruiken, omdat die de mogelijkheden van je grafische kaart niet volledig gebruiken.
            Die zijn goed om beeld te hebben als je je PC installeert, maar voor meer dan dat zou ik ze niet gebruiken...

            Voor de rest : je gebruikt toch LR 5.3 en niet een oudere versie ?
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom jpeg export

              Jep ik gebruik 5.3
              Atm heb ik het probleem opgelost door in kleurbeheer het profiel dat de nvidia drivers toevoegt aan mijn monitor gewoon handmatig te verwijderen.
              In de nabije toekomst ga ik die kalibratie software aanschaffen en men scherm deftig kalibreren.

              Comment

              Working...
              X