Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugenchips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugenchips?

    Ik herinner me de tijd van mijn eerste PC.
    't Moet ergens einde jaren tachtig zijn geweest.
    Toen moest ik nog dagen overwegen welke Harde schijf ik erin wou: 400Mb of het dubbele (en meteen ook het dubbele qua prijs)
    toen nb. minder dan wat op een CD-rom past...
    Toen de eerste geheugenkaartjes op de markt verschenen spraken we over een wonder: "8Mb op zo'n klein dingetje, hoe doen ze het?".
    En later 16Mb en 32Mb en 128Mb en 256 en 512 en meer dan één GB en.....
    Als je echter heden ten dage kijkt wat men op een SD-kaartje propt, dan is dat vele malen meer dan wat ooit op mijn eerste harde schijf kon.

    Tot een aantal jaren geleden plots het gerucht de ronde deed dat men aan de limiet zat qua opslagcapaciteit.
    Even plots echter kon je in de winkel kaartjes kopen die het dubbele of méér aankonden.
    Blijkbaar was het onoverkomelijk probleem opgelost!

    nu is mijn vraag:
    Hoe slaagt de technologie er steeds weer in om steeds meer op steeds kleinere kaartjes te krijgen?
    Last edited by dréten; 30 maart 2014, 14:31.

  • #2
    Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench



    Jan

    Comment


    • #3
      Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Had ik ook al gelezen, maar ik blijf een beetje op mijn honger voor wat mijn vraag betreft.
      Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat men niet kleiner kon, omdat de betrouwbaarheid van de geleidebaantjes anders in het gedrang kwam.
      Blijkbaar heeft men daar dus iets op gevonden.
      Mijn vraag is...:wat?

      Comment


      • #4
        Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
        't Moet ergens einde jaren tachtig zijn geweest.
        Toen moest ik nog dagen overwegen welke Harde schijf ik erin wou: 400Mb of het dubbele (en meteen ook het dubbele qua prijs)
        ...
        OT neten vangen ... onze eerste HD's ergens in 1985-86 waren 10 MB en kostten toen 1200€ stuk (48000 Bfr) voor een 8086 Olivetti PC ... een genuine "Olivetti" keyboard muis kostte toen 11000 Bfr zegge 275 €. Kort daarna verschenen de Seagate ST225 (20MB) en ST251 HD's (40MB) ... Uw 400MB zal wel een héél stuk later geweest zijn ... IMHO

        Kijk hier eens voor een mogelijke denkpiste ..

        Semiconductor_device_fabrication

        Comment


        • #5
          Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          OT neten vangen ... onze eerste HD's ergens in 1985-86 waren 10 MB en kostten toen 1200€ stuk (48000 Bfr) voor een 8086 Olivetti PC ... een genuine "Olivetti" keyboard muis kostte toen 11000 Bfr zegge 275 €. Kort daarna verschenen de Seagate ST225 (20MB) en ST251 HD's (40MB) ... Uw 400MB zal wel een héél stuk later geweest zijn ... IMHO

          Kijk hier eens voor een mogelijke denkpiste ..

          Semiconductor_device_fabrication
          Those were the days ....

          http://oldcomputers.net/ibm5150.html

          Heb ik voor een heel pak mee gemaakt. Eerste PC die ik kocht (wel PC met DOS1 én dan 2) was een Schneider ... 512 Kb geheugen en men keek daar tegen op aan. Je PC startte toen met een floppy van 140 Kb en had de grootte van een kleine flens (zonder suiker). Ik had twee floppy-drives ... dus 360 Kb met daarop en je OS en je applicatie en je data ...
          Om tweezijdige floppy's te hebben, vosltond het om een gaatje te knippen in de linkerbovenhoek ...
          Je kon uitbreiden naar 640 Kb maar dat kostte enkele maandlonen en iedereen vond dit niet echt nodig want overkill. En Apollo 13 had problemen in de ruimte ... Op beelden zijn de PET-computers duidelijk te zien, maar eveneens hoe gretig er weer naar de trouwe oude rekenlatten werd gegrepen want betrouwbaarder en vooral, veel sneller ...
          Those were the days
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

            De techneuten heb ik blijkbaar al te pakken.
            Nu graag hun antwoord op mijn vraag nog...in begrijpbare taal en niet in link-vorm.

            vooralleer jullie helemaal vervallen in een onderonsje, mijmeren over vroeger...

            Comment


            • #7
              Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Those were the days ....

              Heb ik voor een heel pak mee gemaakt. Eerste PC die ik kocht (wel PC met DOS1 én dan 2) was een Schneider ... 512 Kb geheugen en men keek daar tegen op aan. Je PC startte toen met een floppy van 140 Kb en had de grootte van een kleine flens (zonder suiker). Ik had twee floppy-drives ... dus 360 Kb met daarop en je OS en je applicatie en je data ...
              Om tweezijdige floppy's te hebben, vosltond het om een gaatje te knippen in de linkerbovenhoek ...
              Je kon uitbreiden naar 640 Kb maar dat kostte enkele maandlonen en iedereen vond dit niet echt nodig want overkill. En Apollo 13 had problemen in de ruimte ... Op beelden zijn de PET-computers duidelijk te zien, maar eveneens hoe gretig er weer naar de trouwe oude rekenlatten werd gegrepen want betrouwbaarder en vooral, veel sneller ...
              Those were the days
              ah idd those were the days .. wij hadden ook zo'n Schneider 512 PC voor de studenten .. was de enige low cost ... vrij snel een upgrade gedaan naar 640Kb en de cpu vervangen door een NEC V30 zodat het allemaal wat sneller ging LOL! Nog niet zo lang geleden heb ik de handleidingen en de originele floppies nog weggegooid!
              Later er nog een ST 225 HD ingebouwd en in de lege "achterbay een ventilator gemonteerd want dat zat er niet in .. Het was kantje boordje want de voeding zat in het scherm en daar kon je zo goed als niet aan. met die HD erbij viel 't ie soms nog wel eens uit wegens "overbelasting"

              Voor TS .. in de link die ik meegaf staat eigenlijk alles in .. en "google vertalen" is mogelijk uw beste vriend ..

              Comment


              • #8
                Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht

                vooralleer jullie helemaal vervallen in een onderonsje, mijmeren over vroeger...
                Te laat!

                Wie van BD herinnert zich nog die 2-kleuren beeldschermen?
                Please do reply !

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                  Wat bedoel je met 2 kleuren?

                  Ik heb nog ooit een monitor gehad op mijn eerste Apple II Europlus, en die was groen. Alternatief kon je ook Amber krijgen.

                  En de eerste Toshiba laptop in huis was zwart/wit, en heeft toen al 200.000 BF gekost.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Te laat!

                    Wie van BD herinnert zich nog die 2-kleuren beeldschermen?
                    Please do reply !
                    Ik .. en wij hadden in 1984? 85? zelfs een echt kleurenscherm van Olivetti !! (640x480 als ik mij goed herinner)
                    Klassieke schermen waren groen/zwart of oranje/zwart .. later kregen we "paperwhite" zwart/wit ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Those were the days ....

                      Eerste PC die ik kocht (wel PC met DOS1 én dan 2) was een Schneider ... 512 Kb geheugen en men keek daar tegen op aan. Je PC startte toen met een floppy van 140 Kb en had de grootte van een kleine flens (zonder suiker). Ik had twee floppy-drives ... dus 360 Kb met daarop en je OS en je applicatie en je data ...
                      Dat was ook de eerste die bij ons binnenkwam. Moet toen een jaar of zes geweest zijn. Ben mijn pa nog altijd dankbaar dat hij, in tegenstelling tot velen toen, direct op de kar is meegesprongen en ook ons die PC liet gebruiken. Geen spelletjes, maar effectieve IT. BASIC, man, man, man, toendertijd zo mee bezig geweest, dat ik de codes nog ken, denk ik.

                      Bij ons stond er wel een Windows avant la lettre op ook: GEM. Als je de later Windows 3.x beziet, moet je niet raden waar Gates de mosterd gehaald heeft...

                      http://en.wikipedia.org/wiki/Graphic...onment_Manager

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                        Om kort op je vraag te antwoorden:
                        - door schaling, dus steeds kleinere componenten en aldusdanig meer componenten op 1 chip te krijgen (de bekende wet van Moore)
                        - Echter inderdaad de red wall is dichterbij aan het komen daarom
                        - 3D stacking -> in plaats van in de breedte te werken, gaat men ook in de hoogte werken
                        - andere device concepten
                        - nieuwe materialen die met minder fysieke plaats veel betere prestaties geven.

                        Ik weet niet hoe diep je wil gaan in de materie, maar je mag me altijd in PM je vraag sturen (zit in de halfgeleider-micro-electronica industrie)
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                          Een andere truuck is om per geheugencel meerdere bits te kunnen geven. Dus i.p.v. 2 niveaus (0 en 1) zorgt men dat ze meerdere niveaus kunnen weergeven : met 4 heb je dan 2 bits per geheugencel.
                          Ik dacht dat de 3 bits/cel nog niet bereikt waren, maar zolang zal dat ook niet meer duren...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Een andere truuck is om per geheugencel meerdere bits te kunnen geven. Dus i.p.v. 2 niveaus (0 en 1) zorgt men dat ze meerdere niveaus kunnen weergeven : met 4 heb je dan 2 bits per geheugencel.
                            En dat is net door 3D stacking dat je dit kunt bereiken
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

                              toeval of helderziendheid?

                              en ik had echt geen voorkennis hoor

                              Comment

                              Working...
                              X