Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7000 vs D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7000 vs D7100

    Beste BD'ers,

    Momenteel beschik ik over een Nikon D60, redelijk verouderd dus.
    Heb deze week met de D7000 van een vriend gefotografeerd en dat is een immens verschil..

    Nu komt puntje bij paaltje, ik twijfel echter tussen de D7000 en D7100.

    Wat zouden jullie doen?
    De D60 hou ik naar alle waarschijnlijkheid als backup of dergelijke.

    Ik doe voornamelijk vliegtuigspotting.

    Mvg
    Nikon D7100 ; Nikon D60 ; nikkor 35mm F1.8 ; nikkor 18-105 F3.5-5.6 G IF-ED DX VR ; nikkor 55-200mm F4.0-5.6 G ED DX VR ; nikkor 70-300mm F4.5-5.6G ED ; nikkor 50mm F1.4 ; SB900

  • #2
    Re: Nikon D7000 vs D7100

    Ik overweeg ook al geruime tijd de D7100. De hoofdreden dat ik niet voor de D7000 zou gaan is omdat ik hoop het gevoel te hebben dat ik weer enkele jaren verder kan zonder upgrade (alhoewel ik weet dat dat een slecht argument is). Daarnaast is het ook fijn dat de D7100 betere videomogelijkheden heeft, een nieuwe sensor zonder low-pass filter en meer megapixels dan de d7000. Dat laatste kan echter ook als nadeel aanzien worden (grotere bestanden = meer computerrekenkracht nodig om ze te verwerken achteraf).

    Ik ken weinig van de technische vereisten voor vliegtuigspotting, maar ik kan me inbeelden dat de 1,3 crop modus ook wel leuk kan zijn. Ik heb echter mijn twijfels bij het nut van die functie. Ook geen idee of die 12 extra focuspunten je hart sneller doet slaan?

    Er is veel informatie te vinden erover: http://www.digitalrev.com/article/ni.../ODMxMjI3OTY_A
    http://kasper.photography & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7000 vs D7100

      Hier krijg je misschien een ideetje:


      Het kan helpen, maar de gebruikerservaringen kunnen ook een rol spelen bij uw keuze.
      Schuim eens verschillende forums af naar wat anderen over deze toestellen denken.
      Rudi

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7000 vs D7100

        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
        Hier krijg je misschien een ideetje:


        Het kan helpen, maar de gebruikerservaringen kunnen ook een rol spelen bij uw keuze.
        Schuim eens verschillende forums af naar wat anderen over deze toestellen denken.
        Rudi
        Die snapsort vergelijkingen zijn in mijn ogen waardeloos. Die gebruiken absolute waarden om camera's met elkaar te vergelijken. Uiteraard gaat een D7100 betere punten krijgen, als die een groter lcd-scherm heeft, meer megapixels, meer focuspunten, betere videomogelijkheden en een betere ISO-waardering. Hij kost ook 260 euro meer . Maar ga je daarom betere foto's nemen? Het blijven marginaal kleine verschillen tussen de 2 camera's. Het is daarom ook dat je als D7000 eigenaar niet echt een upgrade naar D7100 nodig hebt.

        Conclusie: zelf bepalen waar je belang aan hecht, wat je vereisten zijn om goeie foto's te nemen en dan kijken of je daar 260 euro meer voor wil uitgeven.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7000 vs D7100

          De Snapshot vergelijkingen zijn slechts een hulpmiddeltje, om eventuele verschillen in specs beter te kunnen evalueren. Ze geven geen indicatie over de kwaliteit van de toestellen. Daar zijn er betere sites, zoals dit forum o.a.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7000 vs D7100

            Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
            De Snapshot vergelijkingen zijn slechts een hulpmiddeltje, om eventuele verschillen in specs beter te kunnen evalueren. Ze geven geen indicatie over de kwaliteit van de toestellen. Daar zijn er betere sites, zoals dit forum o.a.
            Het eerste dat je ziet op die link is een absolute score op 100 waarbij er staat dat de D7100 de 'winner' is. Ik vind het daarom nogal gevaarlijk om dergelijke pagina te tonen aan mensen die niet echt thuis zijn in de technische aspecten. Die zien dat de d7100 93% krijgt, tov 84% van de D7000 en denken dat daarmee de kous af is.
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7000 vs D7100

              Je hebt gelijk. Ongewijden blijf weg van deze site (Snapshot), alleen maar goed om jullie verwarring te verhogen.
              Op bv. dpreview kun je wel goed specs tussen camera's vergelijken, maar die zeggen verder weinig of niets over de kwaliteit
              Van de toestellen.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7000 vs D7100

                mijn zoon heeft een d3000 (vrij vergelijkbaar mits paar details met d60) en ik heb mezelf net van een d3100 naar een d7100 gebracht.
                tussen d3000 en d7000 en/of d7100 zal het verschil zeker immens zijn, ik ben van t'gedacht geweest zo recent mogelijk en heb er nog geen spijt van gehad
                maar alleen jij kan beslissen of je het extra geld echt waard vind, je zult zowieso ferm upgraden met alletwee de opties
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7000 vs D7100

                  Ik heb mij overlaatst een D7000 aangeschaft en twijfelde ook tussen de 7000 en 7100. De winkelverkoper heeft me toen laten weten dat voor de meerprijs die je voor de 7100 betaalt je beter nog iets oplegt bij de 7000 voor een beter objectief.

                  De extra MP waren volgens hem verwaarloosbaar aangezien 16 MP meer dan voldoende is om op A2 mooi te kunnen printen. Het enige voordeel dat hij gaf voor de 7100 was de betere filmmogelijkheid en aangezien ik mijn toestel gekocht heb voor sportfotografie was de keuze snel gemaakt voor de 7000
                  Mvg,
                  Gregory
                  www.gvg-photo.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7000 vs D7100

                    Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                    De extra MP waren volgens hem verwaarloosbaar aangezien 16 MP meer dan voldoende is om op A2 mooi te kunnen printen. Het enige voordeel dat hij gaf voor de 7100 was de betere filmmogelijkheid en aangezien ik mijn toestel gekocht heb voor sportfotografie was de keuze snel gemaakt voor de 7000
                    Daar zou ik aan durven twijfelen. De D7100 heeft wel degelijk meer voordelen tov de D7000 dan dat! En zeker voor sportfotografie heeft de D7100 een streepje voor: geen AA-filter en dus scherpere beelden, de extra crop (als je niet genoeg mm's hebt), meer AF-punten, betere processor, beter van hoge iso-waarden,…

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7000 vs D7100

                      Snapsort gebruik ik om snel de specificaties van een toestel op te zoeken en te vergelijken. Hun beoordeling is subjectief.

                      Body upgrades komen er met de regelmaat van de klok en je kan dus best kijken naar de situatie van vandaag. De D7000 is zeker een alles behalve slechte body en momenteel merkelijk goedkoper dan de D7100. Behoudens de scherpte is het verschil in beeldkwaliteit nauwelijks merkbaar. Om die extra scherpte te kunnen realiseren (en sterker te kunnen croppen) ga je echter ook een degelijke lens nodig hebben, anders gaan enkel de beperkingen van de lens beter zichtbaar worden. Dit gaat zeker het geval zijn bij je 55-200.

                      Bij vliegtuigspotten zit men bovendien zelfs zeer vaak met brandpuntsafstanden van 300mm en meer. Persoonlijk heb ik het gevoel dat zelfs de kwaliteit van mijn eigen 300mm lens net tegen zijn limiet gaat zitten op een D7100. Iemand ervaring ??????
                      Ik baseer me daarbij op het feit dat ik tegen eveneens net tegen de limiet zit wanneer ik mijn 300mm lens met een TC 1.4 combineer op mijn D7000. (Opgelet, een TC 1.4 op een ...-f5.6 lens geeft focusproblemen. Ik kan daar echter mee leven.)

                      M.a.w. de D7100 heeft meer mogelijkheden, maar kan je dit benutten met een beperkt budget voor lenzen (dus geen ..-200 f2.8 of 300 F4 + TC)
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment

                      Working...
                      X