Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tussenringen

    Hoi,

    Ik zit er over na te denken om voor mijn canon 85mm f/1.8 tussenringen te kopen zodat ik ook wat macro fotografie kan doen. Heeft iemand ervaring met deze combinatie?

    Ik fotografeer met een canon 7D.

    Vriendelijke groet,
    Jerry de Blok
    Canon 7D / Tokina 11-16mm f/2.8 / Canon 85mm f/1.8
    www.jerrydeblok.nl

  • #2
    Re: Tussenringen

    in welke zone wil je macro doen? 1/1 kleiner? groter?

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Tussenringen

      Het hoeft voor mij niet perse 1:1 te zijn. Maar als ik maar dichterbij kan fotograferen wat bij macro in de buurt komt. Ik vind het alleen wel belangrijk of de kwaliteit wel goed blijft?
      Canon 7D / Tokina 11-16mm f/2.8 / Canon 85mm f/1.8
      www.jerrydeblok.nl

      Comment


      • #4
        Re: Tussenringen

        als je met een 85mm objectief 1/1 wil moet je ook 85mm verlening van je afstand lens-sensor hebben, dus voor 85mm tussenringen. (nogal lang ineens, maar doenbaar) heb je minder dan 85mm tussenring heb je een "vergroting" van minder dan 1/1 en omgekeerd.
        Je verliest wel een hoop licht (2 stops voor een 1/1 vergroting) daarom dat je tussenringen het beste gebruikt met lenzen met een groot diafragma (zoals de jouwe)
        De kwaliteit gaat wat achteruit, het is te zeggen, lensfouten kunnen wat meer uitgesproken worden (je vergroot een deel uit) maar over het algemeen vind ik dat geen ramp met de goeie lenzen van de laatste 20 jaar!
        Je moet wel opmerkelijk korter bij komen om scherp te stellen, hou daar rekening mee als je "beestjes" wil fotograferen. Dan is een echte macro lens meer aangewezen. voor stilstaande dingen natuurlijk geen probleem. Je gaat ook zeer kleine scherptediepte krijgen. Je kan dan natuurlijk wel gaan diafragmeren maar dan krijg je langere belichtingen en word een goed statief belangrijk. (en stilstaande onderwerpen)
        Persoonlijk hou ik van die kleine scherptediepte.
        Dat is mijn idee tenminste.

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Tussenringen

          Bedankt Tom duidelijke uitleg!
          Ik ga dan denk ik dan toch de gok wagen om een set tussenringen aan te schaffen.
          Canon 7D / Tokina 11-16mm f/2.8 / Canon 85mm f/1.8
          www.jerrydeblok.nl

          Comment


          • #6
            Re: Tussenringen

            Wat kost zo'n setje tussenringen eigenlijk ? Voor +/- 400 EUR heb je al een mooie macro lens ...
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Tussenringen

              Wat kost zo'n setje tussenringen eigenlijk ? Voor +/- 400 EUR heb je al een mooie macro lens ...
              een 100euro
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Tussenringen

                Een Raynox DCR-250 Super Macrolens is ideaal voor op je 85mm.
                Voordeel ten opzichten van tussenringen, geen lichtverlies, alles blijft automatisch, prima kwaliteit en prijsgunstig (± € 55,00).
                (Hier op BD zijn er meerdere die deze voorzet lens gebruiken).

                http://www.fotokonijnenberg.be/rayno...er-macrolens-1


                Groeten,
                Eric

                Comment

                Working...
                X