Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Daslook

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Daslook

    Ik was zaterdag ll zaaigoed gaan kopen in het Vlaams zaadhuis en zag dat ze er daslookknolletjes/plantjes verkopen aan € 2,15 het stuk. Schandalig duur want bij ons krioelt het er van.
    Daslook is een vroege voorjaarsbloeier met prachtige witte bloemen, sterft af in de zomer. De knolletjes overleven de winter. Er is dus totaal geen onderhoud aan en in de zomer nemen andere planten het over.
    Enenen : je kan er heerlijke pesto mee maken, beter dan de basilicumversie want hij blijft groen itm de basilicumversie die snel bruin wordt (ik ben momenteel artisanale pesto aan het maken voor een aantal mensen van het forum, vandaar deze mail). Basilicum kweken is vrij gevoelig en het kost veel pluk- en kuiswerk, met daslook is dit een droom, op 10 minuten tijd had ik genoeg blaadjes voor 1 kilo pesto. Deze versie smaakt lichtjes pikant.
    Wat ik wou zeggen : wie er is geïnteresseerd in gratis daslookplantjes en in de buurt woont, laat maar iets weten.
    Driehoek Wingene, Hertsberge, Beernem.

    Paul

  • #2
    Re: Daslook

    Dank voor het aanbod Paul. Ik wist niet van die goede eigenschappen.
    Mijn interesse is gewekt doch wegens afstand en ongeschikte (zanderige) grond niets voor mijn tuin.
    Gr.

    Comment


    • #3
      Re: Daslook

      is bij ons in Nederland een wettelijk beschermde plant.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Daslook

        Wij gaan er elk jaar een paar emmers plukken (voor ons en leden van de familie die interesse hebben) in een bos in de buurt van Halle, waar het overwoekerd is door daslook. In mijn tuin zou ik ze niet durven planten, want ik denk/vrees dat het een woekeraar is die je niet meer de baas kunt als je niet tijdig ingrijpt. Ik heb het hier voor met sneeuwklokjes en lelietje-van-dalen......ook zo'n woekeraars,man, man, elk jaar emmers naar het containerpark en ze blijven maar komen.
        Daslook wel plukken vóór ze in bloei staan.
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Daslook

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Wij gaan er elk jaar een paar emmers plukken (voor ons en leden van de familie die interesse hebben) in een bos in de buurt van Halle, waar het overwoekerd is door daslook. In mijn tuin zou ik ze niet durven planten, want ik denk/vrees dat het een woekeraar is die je niet meer de baas kunt als je niet tijdig ingrijpt. Ik heb het hier voor met sneeuwklokjes en lelietje-van-dalen......ook zo'n woekeraars,man, man, elk jaar emmers naar het containerpark en ze blijven maar komen.
          Daslook wel plukken vóór ze in bloei staan.
          Groetjes
          Het valt wel mee met het woekerkarakter, er is erger. Ze staan hier al +15 jaar en ik heb nog niet moeten ingrijpen.
          De planten selecteren zich vooral naar het soort grond en de locale omstandigheden, mijn bosanemonen, boshyacinten, speenkruid, gevlekte aronskelk, berenklauw, grote klis, stalkaars, koningskaars, doornappel, mariadistel, wilde kaardenbol, ierse klimop, maagdenpalm, sneeuwklokjes ea houden stand.
          De rotzooi luistert naar de naam kleefkruid, zevenblad, robertskruid, netels, heggewinde, kasteelkruid, boterbloem, wilde aardbeien, ...
          Bij mij zijn de sleutelbloemen, de orchissen, gele dovenetel, paarse dovenetel, hondsdraf, klein hoefblad, meiklokjes... compleet weg, het groot hoefblad tiert welig, bij vrienden even verderop is al het groot hoefblad verdwenen.
          Zo wisselen we af en toe eens uit. Maar de natuur heeft het laatste woord.

          @Bouk, het was misschien geen steek onder water en enkel puur informatief bedoeld en daslook kan in Nl wel een wettelijk beschermde plant zijn maar in mijn tuin doe ik wat IK wil.
          @Djivan, weet ik, dan worden ze bitter.

          Comment


          • #6
            Re: Daslook

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Het valt wel mee met het woekerkarakter, er is erger. Ze staan hier al +15 jaar en ik heb nog niet moeten ingrijpen.
            De planten selecteren zich vooral naar het soort grond en de locale omstandigheden, mijn bosanemonen, boshyacinten, speenkruid, gevlekte aronskelk, berenklauw, grote klis, stalkaars, koningskaars, doornappel, mariadistel, wilde kaardenbol, ierse klimop, maagdenpalm, sneeuwklokjes ea houden stand.
            De rotzooi luistert naar de naam kleefkruid, zevenblad, robertskruid, netels, heggewinde, kasteelkruid, boterbloem, wilde aardbeien, ...
            Bij mij zijn de sleutelbloemen, de orchissen, gele dovenetel, paarse dovenetel, hondsdraf, klein hoefblad, meiklokjes... compleet weg, het groot hoefblad tiert welig, bij vrienden even verderop is al het groot hoefblad verdwenen.
            Zo wisselen we af en toe eens uit. Maar de natuur heeft het laatste woord.

            @Bouk, het was misschien geen steek onder water en enkel puur informatief bedoeld en daslook kan in Nl wel een wettelijk beschermde plant zijn maar in mijn tuin doe ik wat IK wil.
            @Djivan, weet ik, dan worden ze bitter.
            Dan moet ik misschien toch eens overwegen, om naast de bladeren toch ook eens een paar knollen mee te brengen uit Halle, ik zal nog wel een plekje vinden in de tuin.
            Enne.....zwijg mij van wilde aardbeien man......eerst dacht ik, leuk dan hebben we een paar mini aardbeitjes (alhoewel ze volgens mij weinig smaak hebben)....tot je vaststelt dat het niet meer uit te roeien is en zich overal begint te manifesteren.
            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: Daslook

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              .......

              @Bouk, het was misschien geen steek onder water en enkel puur informatief bedoeld en daslook kan in Nl wel een wettelijk beschermde plant zijn maar in mijn tuin doe ik wat IK wil.
              geen steek onder water hoor, maar ik lees:
              Het is een vrij zeldzame soort in België en Nederland. De soort is in Nederland wettelijk beschermd.
              dan vind ik het vreemd dat jij er bijna in omkomt..?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Daslook

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                geen steek onder water hoor, maar ik lees:
                Het is een vrij zeldzame soort in België en Nederland. De soort is in Nederland wettelijk beschermd.
                dan vind ik het vreemd dat jij er bijna in omkomt..?
                grt,bouk.
                Ah zo, er zijn wel meer dingen die jij vreemd vindt denk ik. In het kort : er zijn hier +20 jaar geleden vele 10-tonners aarde gestort toen ik hier kwam wonen. Het daslook plant zich inmiddels uit naar de bosrand, wil zeggen dat het zich hier thuis voelt. Is daar iets op tegen ? Moet ik dat uitroeien ? Doodsproeien misschien ?
                De boomsnoeier die hier verleden jaar nog bezig was herinnert zich nog dat er hier daslook stond. Ik heb hem straks weer nodig.
                Al bij al snap ik niet hoe dit species zeldzaam kan zijn.
                Wil je een foto ? Geen probleem, ik wacht even tot ze bloeien maar ik lees "vreemd dat je er bijna in om komt", dat zijn jouw eigenste woorden. Ik heb ze graag. Niet meer dan dat.
                Als ze al bij mij niet mogen groeien, waar moeten ze dan wél groeien ?
                Bij Het Vlaams Zaadhuis zijn ze te koop, geef je die ook een berichtje ?

                Meer concreet : ga je ooit eens antwoorden in een zaak waar je niet automatisch gelijk hebt ?

                Comment


                • #9
                  Re: Daslook

                  Wat bedoelt men met 'beschermd'?
                  In mijn ogen niet hetzelfde als 'verboden'.

                  Zonder naar een definitie te zoeken, zegt mijn gezond verstand:
                  Een beschermde plant is net een die op uitsterven bedreigd is (beschermd om niet uitgeroeid te worden), en die dus extra geplant moet worden, moet aangemoedigd worden, of niet?

                  Wat is er dan mis mee als je die in je tuin hebt staan?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Daslook

                    Volgens FLORON is daslook niet bedreigd in NL.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Daslook

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Wat bedoelt men met 'beschermd'?
                      dat:
                      De Flora- en faunawet verbiedt het verstoren van de beschermde planten en aan de burger wordt een zorgplicht opgelegd.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Daslook

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        dat:
                        De Flora- en faunawet verbiedt het verstoren van de beschermde planten en aan de burger wordt een zorgplicht opgelegd.
                        grt,bouk.
                        Dus als je zulke planten in je tuin plant, verstoor je ze toch niet. Eerder, je gaat ze zelfs verzorgen om ze optimaal te kunnen laten groeien.

                        Dus die wet is niet van toepassing op PaulM in dit geval

                        Comment


                        • #13
                          Re: Daslook

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          ....... Schandalig duur want bij ons krioelt het er van.
                          is wat Paul schrijft.
                          en dan lees ik dat ze in België en in Nederland zeldzaam zijn.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Daslook

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            is wat Paul schrijft.
                            en dan lees ik dat ze in België en in Nederland zeldzaam zijn.
                            grt,bouk.
                            Hangt er van af hoe je het bekijkt denk ik, plaatselijk kunnen ze zeer algemeen zijn, denk ook aan de boshyacinten en de bosanemonen. In absolute vindplaatsen over een heel land kunnen ze zeldzaam zijn.
                            Blijkbaar heb ik geluk gehad met een of andere karrevracht aarde maar helaas heb ik daarmee ook kleefkruid, zevenblad, robertskruid en kasteelkruid mee gekregen, dat groeide hier vroeger niet, die rottige heggewinde ook niet :-(
                            In ieder geval staat hier in de wijde omgeving geen daslook, tenzij bij Loca Labora maar die komen van bij ons.
                            Wij hebben hier ook een heleboel wilde rhododendons staan, die zijn in de handel niet te vinden, waar die vandaan komen, geen idee, ik heb ze niet geplant. Ze staan hier verwilderd in het bos.
                            Een plant die me mateloos interesseert is de zilverdistel (Carlina Acaulis Simplex), ik heb nog plantjes gekocht bij Maurice Vergote (een autoriteit op dat gebied) maar groeien bij mij ? no way :-(
                            Het allerstrafste vind ik de Aegagropila, een bolvormige viltige wiersoort, groeit voor zover ik weet alleen in het Myvatn-meer op IJsland en het Akan-meer in Japan. Ik was in 2004 bij een bevriende bioloog die zijn leven wijdt aan het bestuderen van die wieren, ik heb nog nooit zoiets vreemds gezien. Ik had er zo graag eens willen aan voelen maar ik mocht niet.
                            Lang verhaal maar : planten zijn merkwaardige organismen.

                            Nu, ik blijf erbij, het is een interessante plant die het verdient om gekoesterd te worden, ze zijn nu dus te koop in de reguliere handel (Het Vlaams Zaadhuis) en de biokwekerij Loca Labora kwam vragen om stekken te mogen nemen. Ze stellen kansarmen te werk, dus waarom niet, ze kunnen er nog iets aan verdienen.
                            Maar ik geef toe : op reis kan ik het niet nalaten om zaden mee te nemen om ze thuis te proberen op te kweken. Raar om te zien hoe ze in de meest hachelijke omstandigheden groeien en hier zelfs niet willen kiemen. De zaadjes van de rubus chamaemorus (de arctische framboos) vb, wat ik al niet heb gedaan om ze te laten kiemen, in de diepvriezer voor weken, vervolgens in pure doorweekte turf, niks, niks, niks.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Daslook

                              Oorspronkelijk geplaatst door Guest2 Bekijk bericht
                              Ik was zaterdag ll zaaigoed gaan kopen in het Vlaams zaadhuis en zag dat ze er daslookknolletjes/plantjes verkopen aan € 2,15 het stuk. Schandalig duur want bij ons krioelt het er van.
                              Daslook is een vroege voorjaarsbloeier met prachtige witte bloemen, sterft af in de zomer. De knolletjes overleven de winter. Er is dus totaal geen onderhoud aan en in de zomer nemen andere planten het over.
                              Enenen : je kan er heerlijke pesto mee maken, beter dan de basilicumversie want hij blijft groen itm de basilicumversie die snel bruin wordt (ik ben momenteel artisanale pesto aan het maken voor een aantal mensen van het forum, vandaar deze mail). Basilicum kweken is vrij gevoelig en het kost veel pluk- en kuiswerk, met daslook is dit een droom, op 10 minuten tijd had ik genoeg blaadjes voor 1 kilo pesto. Deze versie smaakt lichtjes pikant.
                              Wat ik wou zeggen : wie er is geïnteresseerd in gratis daslookplantjes en in de buurt woont, laat maar iets weten.
                              Driehoek Wingene, Hertsberge, Beernem.

                              Paul
                              Ik zou heel erg graag willen weten waar we moeten gaan zoeken in de Driehoek Wingene Hertsberge Beernem.
                              Wij komen over 2/3 weken op vakantie naar deze plek, maar geen idee in welk bos we moeten zijn.
                              Kunt u me verdere informatie geven?
                              Wij komen uit Nederland. Bij ons is het verboden daslook te plukken, maar ik heb ook veel zin in een heerlijke pesto!
                              Hartelijk dank,
                              Gre Bakker

                              Comment

                              Working...
                              X