Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

blauwzweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • blauwzweem

    Dames / Heren/vaklui
    Deze amateur zit met groot probleem.

    Alle vakantiefoto's welke ik gemaakt heb in NEF hebben allemaal een flinke blauwzweem vanwege een defecte censor ( dus kapotte camera)
    Ik heb al verschillende bladen er op na geslagen maar geen oplossing gevonden
    Kan iemand mij vertellen hoe ik in "Corel PaintShop pro X5" deze blauwzweem kan verwijderen.
    Ik kom er niet meer uit !!
    Hartelijk dank voor Uw medewerking
    tini
    Last edited by wijngaarddonkers; 13 april 2014, 16:03. Reden: Opgelost

  • #2
    Re: blauwzweem

    Dat een defecte sensor voor blauwzweem kan zorgen had ik nog nooit ergens gelezen.
    De kans dat het probleem daar vandaan komt is dan volgens mij ook bijzonder klein.
    Het zal eerder een probleem zijn met een of andere instelling op de camera, of tijdens de omzetting van NEF naar jpeg (normaalgezien kan je tijdens die omzetting de kleuren toch corrigeren?).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: blauwzweem

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Dat een defecte sensor voor blauwzweem kan zorgen had ik nog nooit ergens gelezen.
      De kans dat het probleem daar vandaan komt is dan volgens mij ook bijzonder klein.
      Het zal eerder een probleem zijn met een of andere instelling op de camera, of tijdens de omzetting van NEF naar jpeg (normaalgezien kan je tijdens die omzetting de kleuren toch corrigeren?).
      Het is mij zo aangegeven en dus heb ik nu een nieuwe camera, maar ik wil wel de blauwzweem verwijderen zoals ik al vroeg
      tini

      Comment


      • #4
        Re: blauwzweem

        Corel PaintShop pro X5 gebruik ik niet. De kleurbalans aan te passen op een NEF-bestand is heel eenvoudig met Adobe Camera Raw (Photoshop of Lightroom). Je kan alle fotos synchroniseren (op één klap de correctie op alle foto's toe te passen). Ik hoop dat PaintShop ook over een functie beschikt om Raw-foto's te ontwikkelen.

        Een NEF-bestand heeft geen kleurbalans. Er wordt naderhand een kleurbalans toegepast naar de instellingen van de camera, maar de software kan zorgen voor andere gegevens naar je keuze.

        Comment


        • #5
          Re: blauwzweem

          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
          Corel PaintShop pro X5 gebruik ik niet. De kleurbalans aan te passen op een NEF-bestand is heel eenvoudig met Adobe Camera Raw (Photoshop of Lightroom). Je kan alle fotos synchroniseren (op één klap de correctie op alle foto's toe te passen). Ik hoop dat PaintShop ook over een functie beschikt om Raw-foto's te ontwikkelen.

          Een NEF-bestand heeft geen kleurbalans. Er wordt naderhand een kleurbalans toegepast naar de instellingen van de camera, maar de software kan zorgen voor andere gegevens naar je keuze.
          In PSP pro 5 is wel een functie voor kleurbalans aan te passen, maar geeft niet het gewenste resultaat.
          Ik kan dus ook niet alle foto's tegelijkertijd aanpassen; dus het moet een voor een. ( 164 foto.s
          Ik heb Adobe Elements 11 nu geprobeerd, heb in kleurbalans alle mogelijkheden geprobeerd, alleen het commando "anders" begrijp ik niet goed; ik had hier de selectie voor een grijstint verwacht.
          Ik ga nu opzoek naar de betekenis van "anders"
          Zeer bedankt voor Uw reactie
          tini

          Comment


          • #6
            Re: blauwzweem

            Kun je eens een voorbeeld plaatsen van zo'n blauwzweem foto?


            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: blauwzweem

              Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
              ... Ik heb Adobe Elements 11 nu geprobeerd, heb in kleurbalans alle mogelijkheden geprobeerd, alleen het commando "anders" begrijp ik niet goed; ik had hier de selectie voor een grijstint verwacht. ...
              Probeer dit eens in Elements: workshop kleurzweem verwijderen
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: blauwzweem

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Kun je eens een voorbeeld plaatsen van zo'n blauwzweem foto?


                Walter
                Vertel maar hoe dit moet; Nog nooit gedaan

                Comment


                • #9
                  Re: blauwzweem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Probeer dit eens in Elements: workshop kleurzweem verwijderen
                  Ga ik direct proberen; resultaat ga ik je melden
                  Bedankt

                  Comment


                  • #10
                    Re: blauwzweem

                    Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
                    Ga ik direct proberen; resultaat ga ik je melden
                    Bedankt


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: blauwzweem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Kun je eens een voorbeeld plaatsen van zo'n blauwzweem foto?


                      Walter
                      Is geplaatst,
                      vlgs mij is het gelukt

                      Comment


                      • #12
                        Re: blauwzweem

                        Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
                        Is geplaatst,
                        vlgs mij is het gelukt
                        Er zat volgens mij toch nog een beetje magentazweem in:



                        Heb je die methode gebruikt die Jos heeft aanbevolen? Kun je ook gemakkelijk in een handeling vastleggen en als batch gebruiken.

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: blauwzweem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Er zat volgens mij toch nog een beetje magentazweem in:



                          Heb je die methode gebruikt die Jos heeft aanbevolen? Kun je ook gemakkelijk in een handeling vastleggen en als batch gebruiken.

                          Walter
                          De laatste foto vindt van jou vindt ik beter dan de mijne.
                          Hoe heb je dir gedaan?

                          Ik heb workshop van jos uitgeprint en gad dit toepassen.
                          Het grote probleem zal wel worden het met lagen werken, dat heb ik nog nooit gedaan

                          In ieder geval ontzettende dank voor Uw hulp
                          tini

                          Comment


                          • #14
                            Re: blauwzweem

                            In Photoshop is één klik (bij deze foto althans) vodoende om uw 'blauw'zweem, die in feite een roodzweem is, te verwijderen.

                            Open je foto. Daarboven zet je een aanpassingslaag 'levels' (of curves). Je kiest het witte pipet en klikt op een van de witte bootjes op uw originele foto. Klaar!

                            Je kan ook op een wit gedeelte wolk klikken, zolang dat waar je op klikt maar 'wit' moet zijn.


                            Comment


                            • #15
                              Re: blauwzweem

                              Heb alle adviezen gelezen en serieus uitgeprobeerd; resultaat goed.
                              Ga verder met me verdiepen in kleurzwemen; en nu met oudere foto,s.
                              Aan deze adviezen, gegeven in deze discussie, heb ik veel nut gehad.
                              ALLE HARTELIJK DANK HIERVOOR.
                              tini

                              Comment

                              Working...
                              X