Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focusseren

    Ik maak zelf overvloedig gebruik van de scherpstelveldjes maar toen ik een week of twee geleden bij een vriend fotograaf was, was het eerste wat hij opmerkte : pas op, de lock op deze keuzeschijf (Nikon, maar Canon zal wel analoog zijn) staat niet op, je zal ongewild foto's krijgen die niet scherp zijn. Jan beweerde dat zowat alle beroepsmensen de scherpstelling bewaren met een lichte druk op de ontspanknop en dan herkaderen.
    Toen ik vroeg als dat geen problemen kon geven met een vervalste lichtmeting zei hij: dan gebruiken we de AF/AE lock.

    Nu heb ik hier al meer gelezen over een tekort aan scherpstelpunten als een minpunt voor een camera (ik sakker daar ook soms eens op) maar als ik dat zo hoor weet ik niet meer wat ik moet denken.
    Jan is de fotograaf uit mijn openingspost uit het Df -topic.

    Hoe gaan jullie te werk ?

  • #2
    Re: Focusseren

    Hoe gaan jullie te werk ?
    Net zoals jij...
    Ik heb met 39 autofocuspunten niets te kort.
    Kan me wel voorstellen dat je met 9 AF-punten soms wat te kort komt.

    Snap overigens niet echt wat je bedoelt met het alternatief van Jan, maar het klinkt wel interessant!
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Focusseren

      Frank had daar een mooi blog over gemaakt, (AF-ON) maar ik zie dat dat blijkbaar niet meer werkt.

      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

      Comment


      • #4
        Re: Focusseren

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Ik maak zelf overvloedig gebruik van de scherpstelveldjes maar toen ik een week of twee geleden bij een vriend fotograaf was, was het eerste wat hij opmerkte : pas op, de lock op deze keuzeschijf (Nikon, maar Canon zal wel analoog zijn) staat niet op, je zal ongewild foto's krijgen die niet scherp zijn. Jan beweerde dat zowat alle beroepsmensen de scherpstelling bewaren met een lichte druk op de ontspanknop en dan herkaderen.
        Toen ik vroeg als dat geen problemen kon geven met een vervalste lichtmeting zei hij: dan gebruiken we de AF/AE lock.

        Nu heb ik hier al meer gelezen over een tekort aan scherpstelpunten als een minpunt voor een camera (ik sakker daar ook soms eens op) maar als ik dat zo hoor weet ik niet meer wat ik moet denken.
        Jan is de fotograaf uit mijn openingspost uit het Df -topic.

        Hoe gaan jullie te werk ?
        Ben géén beroeps maar zo fotografeer ik sinds jaar en dag
        Toch had ik graag geweten wat het voordeel is van al die scherpstelpuntjes.
        Het zou wellicht van het onderwerp kunnen afhangen.
        Of bij het volgen van een bewegend onderwerp.

        Bij de meeste camera's kan je al die puntjes uitschakelen en slechts één punt instellen.
        Dat herkaderen is voor de compositie.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Focusseren

          Ik werk ook meestal op één scherpselpunt hoor Paul, en dan Af-L en AE-L knop gebruiken indien lichtbronnen aanwezig.
          Maar meerdere AF punten komen dan weer goed van pas als je op statief werkt, alles heeft zijn functie.
          Dat werken van uit één AF punt zie je meer bij oudere fotografen, deze van uit de tijd dat je nog maar één AF punt had,
          toen de F90 er kwam had je keuze uit een breed of een smal AF punt, dat was het begin van de keuzes denk ik.

          Comment


          • #6
            Re: Focusseren

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Frank had daar een mooi blog over gemaakt, (AF-ON) maar ik zie dat dat blijkbaar niet meer werkt.

            http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...el-213388.html
            Staat dus wel nog on line http://users.telenet.be/frank.panis/Foto/AF-ON.htm

            Comment


            • #7
              Re: Focusseren

              Dat hangt van de situatie af, als je bijvoorbeeld met een flinterdunne dof aan het werken bent kan dat herkadreren al genoeg zijn om de foto te doen mislukken.
              Een onderwerp dat niet stilzit (kind, hond) maar waarbij je wacht op de juiste expressie, dan zet ik mijn punt ongeveer waar ik het wil hebben tov mijn kadrage en laat de focus in af-c zijn werk doen terwijl ik op de kadrage en het juiste moment kan blijven letten. Ik wil dan kunnen drukken op het juiste moment en dan is het te laat om te herkadreren.
              Alle produktfotografie op statief bijvoorbeeld, compo instellen en dan af-punt zetten en afdrukken.(of je moest manueel werken)
              Ach ,ieder doet wat hij wil en waar hij zich goed bij voelt maar het is niet omdat een pro iets doen dat alleman dat moet doen, veel van de pro's zijn al jaren bezig, van toen er maar een paar af punten waren en hebben het zo willens nillens moeten leren. En een mens leert nu eenmaal zijn gewoontes moeilijk af.
              Het zelfde met de af-on knop, velen zweren erbij maar ik heb het geprobeerd en werd het niet gewoon.
              Al die verschillende mogelijkheden staan uitvoerig beschreven o.a. in de handleiding, dus testen en doen waar jij je goed bij voelt is mijn motto, en niet waar iemand anders zich goed bij voelt.
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #8
                Re: Focusseren

                Mijn camera staat meestal op manuele scherpstelling (Fuji X) en stel dan scherp met de AF-L knop, zo kan ik ook snel nog manueel bijregelen bij smalle DOF (focuspeaking is hier heel handig). De belichting wordt eventueel vast gezet met AE-L knop.
                Dit werkt natuurlijk niet altijd. Gebruik het dan ook vooral voor landschap/straat/architectuur.
                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Focusseren

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik werk ook meestal op één scherpselpunt hoor Paul, en dan Af-L en AE-L knop gebruiken indien lichtbronnen aanwezig.
                  Maar meerdere AF punten komen dan weer goed van pas als je op statief werkt, alles heeft zijn functie.
                  Dat werken van uit één AF punt zie je meer bij oudere fotografen, deze van uit de tijd dat je nog maar één AF punt had,
                  toen de F90 er kwam had je keuze uit een breed of een smal AF punt, dat was het begin van de keuzes denk ik.
                  En fresnel

                  En ook sommige jongere fotografen geven voorkeur aan één focuspuntje
                  Op BD staan er voorbeelden van.
                  De F501 heb ik nog.
                  (daarvoor een Pentax Asahi > heb ik cadeau gedaan aan een jonge buurman)
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focusseren

                    Hier ook...
                    Ik werk al jaar en dag met centraal scherpstelpunt en dan herkadreren zoals de pros het doen.
                    Mijn werkdomein ligt voornamelijk bij portretfotografie.

                    Wel kan ik me voorstellen dat andere domeinen zoals sport beter af zijn met veel scherpstelpunten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focusseren

                      Ooit leren fotograferen met een Minolta (technisch dan, het andere aspect ben ik nog lang niet uitgeleerd ). Met dat toestel eigenlijk ook steeds gewerkt via herkadreren. Met als gevolg, bij de aanschaf van mijn eerste DSLR, hetzelfde toegepast. Een DSLR en al veel meer ervaring later deed ik het nog steeds op die manier. Tot voor kort, bij de aanschaf van mijn 50mm 1.8 en nog recenter de 105mm 2.8. Daar moet ik zeggen dat je toch veel zekerder bent van je resultaat als je effectief op je punten gaat werken ipv herkadreren. Wat dan weer niet wil zeggen dat ik volledig ben overgestapt. Afhankelijk van de situatie, snelheid, tijd, ... gebruik ik nu beide systemen door elkaar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focusseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik maak zelf overvloedig gebruik van de scherpstelveldjes maar toen ik een week of twee geleden bij een vriend fotograaf was, was het eerste wat hij opmerkte : pas op, de lock op deze keuzeschijf (Nikon, maar Canon zal wel analoog zijn) staat niet op, je zal ongewild foto's krijgen die niet scherp zijn. Jan beweerde dat zowat alle beroepsmensen de scherpstelling bewaren met een lichte druk op de ontspanknop en dan herkaderen.
                        Toen ik vroeg als dat geen problemen kon geven met een vervalste lichtmeting zei hij: dan gebruiken we de AF/AE lock.

                        Nu heb ik hier al meer gelezen over een tekort aan scherpstelpunten als een minpunt voor een camera (ik sakker daar ook soms eens op) maar als ik dat zo hoor weet ik niet meer wat ik moet denken.
                        Jan is de fotograaf uit mijn openingspost uit het Df -topic.

                        Hoe gaan jullie te werk ?
                        Herkadreren ok, maar moet je mee oppassen hé. Bij beperkte DOF krijg je al gauw verminderde scherpte op het door jou gewenste aandachtspunt als je camera in heel licht gewijzigde hoek naar het onderwerp gericht is, door het heel licht toe- of afnemen van de afstand sensor/onderwerp. Maar ja soms kan het niet anders door het toch nog steeds relatief kleine scherpstelgebied. Iets waar een Sony A7R geen last van heeft want die kan in zijn constante live view tot in de uiterste hoeken van het beeld scherpstellen. Alweer een voorbeeld dat in de praktijk aantoont dat spiegelloos en live view hier zijn om te blijven en zelfs de toekomst gaan maken, ook van de pro toestellen. Zelf gebruik ik bijna altijd de AF ON knop en één enkel scherpstelpunt in AF-C. Bijna altijd , want voor schilderijen bv is AF-S Auto beter geschikt na nauwkeurige opstelling.

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Focusseren

                          Herkraderen hangt af van het soort fotografie wanneer je AF gebruikt. Bij macro zou ik bij gebruik van AF niet zonder de scherpstelpunten kunnen omdat je bij herkadreren het onderwerp niet scherp krijgt, ook omdat de hoek veranderd: bij nog geen mm verschil ben je al uit focus. Bij Landschappen zet ik scherpsstelling vast en maakt dan de compositie. Bij b.v. straatfotografie gebruik ik meestal alleen het middelste scherpstelpunt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Focusseren

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Herkadreren ok, maar moet je mee oppassen hé. Bij beperkte DOF krijg je al gauw verminderde scherpte op het door jou gewenste aandachtspunt als je camera in heel licht gewijzigde hoek naar het onderwerp gericht is, door het heel licht toe- of afnemen van de afstand sensor/onderwerp. Maar ja soms kan het niet anders door het toch nog steeds relatief kleine scherpstelgebied. Iets waar een Sony A7R geen last van heeft want die kan in zijn constante live view tot in de uiterste hoeken van het beeld scherpstellen. Alweer een voorbeeld dat in de praktijk aantoont dat spiegelloos en live view hier zijn om te blijven en zelfs de toekomst gaan maken, ook van de pro toestellen. Zelf gebruik ik bijna altijd de AF ON knop en één enkel scherpstelpunt in AF-C. Bijna altijd , want voor schilderijen bv is AF-S Auto beter geschikt na nauwkeurige opstelling.

                            Walter
                            100% gelijk Walter, de werkmethode die U gebruikt is de juiste, daarvoor zitten die verschillende functies er op hé.
                            Maar mensen zijn soms gewoonte getrouw, en leren moeilijk een ander soort werkmethode aan, we zouden eigenlijk meer
                            moeten open staan om alle functies op ons toestel daadwerkelijk te gebruiken.

                            Over Sony moeten ze tegen mij niet meer praten, een ezel valt geen drie keer over dezelfde steen, ik wel twee keer.
                            Ik weet niet hoe het nu zit, (wil het ook niet meer weten) maar gans hun flitssysteem trok in ieder geval op geen bal, en hoge iso was ook niet
                            om over naar huis te schrijven, hier komt die .... vast nooit meer binnen.
                            Last edited by Guest42; 25 maart 2014, 17:24.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Focusseren

                              Ik gebruik ook altijd die AF-on, scherpstellen met de onstpanknop vind ik ondertussen erg storend. ik heb ook altijd maar 1 scherpstelpunt dat actief is, maar niet altijd het centrale maar dat wat mijn compositie het dichtste benaderd.

                              Comment

                              Working...
                              X