Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TIG lastoestellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TIG lastoestellen

    Ik ben een totale leek in lassen maar onderstaande vraag komt er omwille dat ik 2 offertes moet afwegen tov elkaar.
    Voor een project heb ik dus een offerte binnengekregen van 2 leveranciers voor een TIG lastoestel. Beiden lijken heel erg op elkaar qua specs en beiden zijn goede leveranciers maar wil toch even weten of hier mensen zitten met TIG lassen en wel met 1 van deze 2 merken (of misschien wel beiden).

    De eerste is er eentje van ESAB
    De tweede is er eentje van EWM

    De EWM is een €300 goedkoper maar laat de prijs hier nu even geen rol spelen. Mochten er zijn die ervaring hebben ... shoot

    Bedankt alvast.

  • #2
    Re: TIG lastoestellen

    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Ik ben een totale leek in lassen maar onderstaande vraag komt er omwille dat ik 2 offertes moet afwegen tov elkaar.
    Voor een project heb ik dus een offerte binnengekregen van 2 leveranciers voor een TIG lastoestel. Beiden lijken heel erg op elkaar qua specs en beiden zijn goede leveranciers maar wil toch even weten of hier mensen zitten met TIG lassen en wel met 1 van deze 2 merken (of misschien wel beiden).

    De eerste is er eentje van ESAB
    De tweede is er eentje van EWM

    De EWM is een €300 goedkoper maar laat de prijs hier nu even geen rol spelen. Mochten er zijn die ervaring hebben ... shoot

    Bedankt alvast.
    Even navragen bij Geert zou ik zeggen.

    Comment


    • #3
      Re: TIG lastoestellen

      Nogal moeilijk om iets te zeggen zonder meer te weten welk type van ESAB je bedoelt en wat de toepassing is.

      De ESAB kan langer op een ietjse hogere stroomsterkte werken (100% met 140A). Nuttig als je continu dikke plaat wil lassen maar van geen belang als je als hobby af en toe eens een plaatje van 2mm aan elkaar wil zetten. De ESAB is ook lichter maar dat is enkel nuttig als je bvb bovenop een ladder reparaties wil doen. Wel de indruk dat ESAB iets beter uitbreidbaar is, maar als dit voor hobbygebruik is heeft dat ook geen zin. En als het voor serieus gebruik is moet je eerst een kijken hoe het zit met wisselstukken en service van de leveranciers. En je hebt ook nog gas nodig...

      Comment


      • #4
        Re: TIG lastoestellen

        Het is voor pro gebruik maar voor RVS profielen die een maximale wanddikte van 2.5mm hebben. Wisselstukken is voor beiden geen probleem.
        Het argon is ook geen probleem. De lastoestellen zullen in het buitenland gebruikt worden (beiden kunnen 60Hz netfrequentie aan) waar het argon wordt aangekocht.

        Comment


        • #5
          Re: TIG lastoestellen

          Zijn beide degelijke merken. Op onze lasrobot hebben we een 550A EWM lasbron (uiteraard is dat MIG/MAG), maar dat ding is echt top.
          Zoals gezegd : een goeie leverancier is voor die dingen heel belangrijk, want het blijven kwetsbare toestellen. Meestal is het niet de lasbron zelf, maar de toorts die stuk gaat, maar je kan altijd pech hebben. Zorgen voor genoeg wisselstukken voor die toorts moet je dus zeker doen.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: TIG lastoestellen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Ik ben een totale leek in lassen maar onderstaande vraag komt er omwille dat ik 2 offertes moet afwegen tov elkaar.
            Voor een project heb ik dus een offerte binnengekregen van 2 leveranciers voor een TIG lastoestel. Beiden lijken heel erg op elkaar qua specs en beiden zijn goede leveranciers maar wil toch even weten of hier mensen zitten met TIG lassen en wel met 1 van deze 2 merken (of misschien wel beiden).

            De eerste is er eentje van ESAB
            De tweede is er eentje van EWM

            De EWM is een €300 goedkoper maar laat de prijs hier nu even geen rol spelen. Mochten er zijn die ervaring hebben ... shoot

            Bedankt alvast.
            Wel twee heel verschillende toestellen hé Vincent, de Esab is een AC/DC toestel, en de Ewm is een DC toestel.
            Beide zijn inverters.
            Het voordeel van een AC is dat je daar aluminium mee kan lassen.
            Voor RVS, ijzer, koper, lood enz. gebruik je enkel DC alleen voor aluminium kan je niet verder dan AC gebruiken, de balans regeling slaat ook enkel en alleen op AC daar kan je de amplitude zo instellen, dat de sinus verschuift tegenover de nul doorgang, handig als je bv. een bovenliggende las of een diep ingesmolten las wil leggen.
            Lift arc wil zeggen dat je bij het starten gewoon je wolfraam naald op je stuk kan zetten zonder dat er meteen stroom gaat vloeien, je elektrode ontsteekt dan (door inductie) bij het opheffen van de elektrode.
            HF lassen gebruik ik persoonlijk liever, dan ontsteekt je elektrode reeds op afstand, zonder dat je eerst contact moet maken, maar is niet aan te raden om laswerken uit te voeren aan machines waar reeds sturingen inzitten met gevoelige componenten, deze hebben dat niet zo graag....
            Privé heb ik enkel ervaring met mijn twee DC Cerdi TIG lastoestellen, verder heb ik alle ervaring met Castolin, Esab, Miller en Lastek.
            Waarom ik voor mezelf voor Cerdi heb gekozen is simpel, Cerdi is een bedrijf dat zijn inverters nog met draadcomponenten maakt, en geen smd, dus nog herstelbaar indien nodig, bovendien ken ik Herman (De eigenaar van het bedrijf) redelijk goed
            Ik heb hier zelf een Cerdi Portig 210 in gebruik, zeer goed toestel met een hoge inschakelduur, maar een redelijk duur toestel in vergelijking met sommige van die merken waar je weinig van hoort.
            Bij Cerdi kan je ook alle stukken gemakkelijk appart verkrijgen, bv een drukknop of potmeter enz.
            Kom hier gerust eens testen als je dat wil.
            Waar je ook moet naar kijken, is dat je je stroom laag genoeg kan instellen, en dat de lasspanning voldoende hoog is, want P is nog steeds I X U, het vermogen in KVA vertelt je daar veel over.
            Een toestel van bv. 200 AMP lasvermogen dat je kan voeden met 230 volt 10 AMP is eigenlijk een toestel met veel minder vermogen dan eentje van hetzelfde lasvermogen dat daarvoor 20 AMP voeding nodig heeft.
            Last edited by Guest42; 22 maart 2014, 20:19.

            Comment


            • #7
              Re: TIG lastoestellen

              Thx allen voor jullie uitleg. Bij deze die EWM verkoopt verkoopt een gedegen uitleg gekregen en ik heb van dit merk een verkeerd model gekozen, het betreft hier een DC uitvoering, geen AC (alu lassen is niet nodig).

              Wat bij EWM als pro wordt gezien is dat ze zelf hun inverters maken (zijn van origine een elektronicabedrijf) en is hun elektronica ingegoten waardoor ze minder last hebben van rondvliegend stof en vuil. Veel gereedschap ken ik en werk ik mee maar lassen is een totaal blinde vlek. Ooit nog in school met vlamboog en elektrisch gelast maar de interesse was er toen totaal niet, nu vind ik het spijtig niet beter bij de les te zijn geweest.

              Comment


              • #8
                Re: TIG lastoestellen

                Het zou kunnen dat ze je in bepaalde landen Helium aanraden ipv Argon Vincent, werkt even goed, volgens sommigen zelfs beter, maar niet gebruikelijk in Europa.
                Last edited by Guest42; 22 maart 2014, 21:21.

                Comment

                Working...
                X