Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ritsen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ritsen...

    In België is dus ritsen verplicht geworden en kan leiden tot boetes van 55 € als je het niet doet.
    Maar 1 ding vind ik vreemd : aan opritten van autostrades geldt ritsen dus nooit. Als je in de file op een autostrade staat en het gaat van 3 naar 2 rijstroken dan moet je dus ritsen.
    Als diezelfde file er is, en je wil de autostrade oprijden, dan hoeft er je dus niemand voor te laten, want wie op de autostrade rijdt heeft altijd voorrang.
    Ik vind dit eigenlijk wat vreemd : zonder file heb je uiteraard geen voorrang, maar als dat vertraagd verkeer er wel is dan zou dat ritsen toch zorgen dat je tenminste ook in de file kan gaan staan .
    Ik zou het logischer vinden dat bij vertraagd verkeer dat ritsen gewoon altijd zou gelden...
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Ritsen...

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    .....
    Ik zou het logischer vinden dat bij vertraagd verkeer dat ritsen gewoon altijd zou gelden...
    en wanneer is er spraken van vertraagd verkeer..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Ritsen...

      Eenvoudig, als je de maximum opgelegde snelheid niet kan halen.

      Comment


      • #4
        Re: Ritsen...

        Waarom moeten dit soort fatsoensregels bij wet geregeld worden? Iedereen kan toch zelf nadenken en zijn eigen normen toepassen? Als iemand een collega bestuurder niet in laat voegen dan zegt dat meer over die persoon. Vooral niet druk om maken. Door dit bij wet te regelen verloeder je de maatschappelijke fatsoensregels nog verder want iemand is dan eerder geneigd om te zeggen "ik laat jou niet invoegen want zo staat dat in de regeltjes". Live and let live. Of ben ik te liberaal?

        Comment


        • #5
          Re: Ritsen...

          Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
          Waarom moeten dit soort fatsoensregels bij wet geregeld worden? Iedereen kan toch zelf nadenken en zijn eigen normen toepassen? Als iemand een collega bestuurder niet in laat voegen dan zegt dat meer over die persoon. Vooral niet druk om maken. Door dit bij wet te regelen verloeder je de maatschappelijke fatsoensregels nog verder want iemand is dan eerder geneigd om te zeggen "ik laat jou niet invoegen want zo staat dat in de regeltjes". Live and let live. Of ben ik te liberaal?
          Ben ik het mee eens.
          Heb kilometers gereden tussen mijn woonplaats en West-Vlaanderen
          Nooit last gehad.
          De strook vlak na de oprit en naast de autostrade was lang genoeg om zonder problemen in te voegen.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Ritsen...

            Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
            Waarom moeten dit soort fatsoensregels bij wet geregeld worden? Iedereen kan toch zelf nadenken en zijn eigen normen toepassen? Als iemand een collega bestuurder niet in laat voegen dan zegt dat meer over die persoon. Vooral niet druk om maken. Door dit bij wet te regelen verloeder je de maatschappelijke fatsoensregels nog verder want iemand is dan eerder geneigd om te zeggen "ik laat jou niet invoegen want zo staat dat in de regeltjes". Live and let live. Of ben ik te liberaal?
            Euh.....ik denk het wel ja. Eigenlijk is dat geen liberalisme maar de wet van de jungle onder het mom van liberalisme. "Invoegen" werd, laat ons wel wezen, tot voor kort alleen toegepast door Uit De Weg Ik Ben Belangrijk figuren met aandelen in BMW/Mercedes/Audi. Wel nemen maar nooit geven. Daar maakten de meesten zich terecht druk over. Nu kan iedereen invoegen omdat het ritssysteem er verplicht aan toegevoegd is. Zodat je zelf als oppassend huisvader kan invoegen zonder het gevaar dat je in je zij geramd wordt door iemand die je niet wil voorlaten ( want die is voortaan in fout ) maar ook zodat de egoïstische meepakkertjes onder ons niet langer gauw gauw mee achter iemand anders invoegen want het is bij wet geregeld één per één.
            Als je je ergert aan regelneverij, bedenk dan dat die er allemaal maar komt omdat wij er in een volkomen liberaal systeem altijd zo'n primaire janboel van maken.

            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Ritsen...

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Euh.....
              Als je je ergert aan regelneverij, bedenk dan dat die er allemaal maar komt omdat wij er in een volkomen liberaal systeem altijd zo'n primaire janboel van maken.
              heel juist.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Ritsen...

                Ritsen, ttz. een ander laten invoegen pas ik reeds decennia lang toe.......maar op mijn eigen wijze.
                Iemand die gewoon wacht en mij en/of andere bestuurders aankijkt laat/liet ik altijd invoegen, maar dan ook maar die ene, de volgende is voor de wagen na mij.
                Je had/hebt er ook die gewoon zonder ook maar iemand aan te kijken beginnen te drummen.......die kwamen er NOOIT tussen, dan kon ik tot op 10 cm van mijn voorganger rijden.
                Ik laat zelfs mensen op de weg komen die van een parking of uit een zijstraat komen.....wat vertragen, eventjes met mijn lichten knipperen en ze mogen er tussen......als ze me een blik waardig gunnen tenminste.
                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Ritsen...

                  1 nadeel in België..
                  ze hebben daar veel te korte in en uitvoegstroken.
                  zeker als je het vergelijkt met Nederland.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ritsen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Als je je ergert aan regelneverij, bedenk dan dat die er allemaal maar komt omdat wij er in een volkomen liberaal systeem altijd zo'n primaire janboel van maken
                    Dat ergeren laat ik aan mensen zoals jij over, oftewel diegenen die zich ergeren aan de minderheid van de bestuurders die de ander niet in laat voegen Ik zelf wordt er niet warm of koud van.
                    Mijn punt is dat regelgeving de normen in de maatschappij niet moeten gaan bepalen. Dan krijg je juist verharding van de maatschappij en dus werkt het in mijn ogen op de lange termijn averechts.
                    Mensen informeren en bewust maken over de voordelen van het ritsen zou in mijn ogen een betere oplossing zou zijn voor het "probleem van de asociale chauffeur".

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ritsen...

                      Ik ben blij dat het eindelijk wettelijk geregeld is - heb dikwijls lui gehad die met opzet versnelden zodat je er zeker niet tussen kon. Zelfs - vooral! - bij het oprijden van de autosnelweg.
                      Snelweg drie rijstroken, de twee linkse helemaal vrij, en dan toch versnellen zodat degene die vanop de oprit de snelweg op wil er niet tussen kan.

                      Dan is mijn lontje héél kort. Vernauwing E40 in Haasrode, ook dikwijls zo'n idioten gehad.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ritsen...

                        Wettelijk geregeld, allemaal goed en wel maar wat ben je ermee? Er is totaal geen controle op het verkeersreglement (behalve dat ze af en toe eens flitsen of een rode licht camera die werkt). Ik zie hier iedere week bestelwagens in de verkeerde richting een eenrichtingsstraat uitrijden en dan de verkeerde richting het rond punt rondrijden. Langs de verkeerde kant van een middenbermpje de straat inrijden. Voorrang van rechts, wat is dat? Fietsers die zich van het reglement niks aantrekken. Joggers die met 3 naast elkaar in het midden van de rijweg het rondpunt in tegenovergestelde richting gebruiken in de duisternis (en allemaal struiken op dat rond punt). "Chauffeurs" die met hun krant open op het stuur rijden of hun aan het scheren zijn. Heb er zelfs eentje gezien die zijn haar aan het krullen was. Om het bij de voorbije weken te houden, al die vrachtwagens met ladingverlies: container op de antwerpse ring, 20 ton Tic-Tac op de E40, 21 ton vis op de brusselse ring, grind op de brusselse ring...

                        En dan gaan ze zich bezighouden met ritsen? Komaan, serieus blijven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ritsen...

                          Ritsen is heel effectief om doorstroming te bevorderen.
                          In de praktijk werk dat in Nederland goed en wordt er door de meeste bestuurders gevolg aan gegeven, zeker op plaatsen waar het met elektronische borden wordt aangegeven.
                          Het in een file voortdurend wisselen van rijsstrook vertraagt de file en creëert door aanrijdingen nieuwe files. Het verplicht stellen door boeten zal op hurken weinig indruk maken, wel kan het zijn dat bij een aanrijding de verzekering de invoeger in het gelijk stelt wanneer deze door zo'n hurk in de flank wordt gereden.
                          Last edited by Eenbes; 21 maart 2014, 11:28.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ritsen...

                            wel kan het zijn dat bij een aanrijding de verzekering de invoeger in het gelijk stelt wanneer deze door zo'n hurk in de flank wordt gereden.
                            Gaan ze denk ik nooit kunnen hardmaken. Op de snelweg staat bij elke oprit een omgekeerde driehoek. Dat is het probleem met zoveel van die idiote regeltjes: als je er teveel hebt beginnen ze elkaar tegen te spreken.

                            Ook is het verkeer al lang geen lokaal gegeven meer. Er rijden meer buitenlanders rond dan lokale bewoners. Als dan zoals hier in europa het verkeersreglement aan elke grens verandert, met andere borden, limieten en subtiel andere regels dan draagt dat ook niet bij tot de veiligheid. Misschien dat ze zich daar beter eens mee bezighouden ipv met familienamen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ritsen...

                              Let wel, ritsen is in Nederland en Duitslan helemaal ingeburgerd. Laatst nog een paar honderd km door Nederland gereden: een verademing, in vergelijking met rijden in België.

                              Comment

                              Working...
                              X