Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijze kaart voor kleurenblindheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijze kaart voor kleurenblindheid

    Als je een foto maakt waarbij je eerst de grijs kaart legt en dan dezelfde foto maakt waarbij de grijskaart weg is.
    Kan je dan bij lightroom de witbalans instellen op de grijskaart en deze dan opslaan voor de volgende foto.
    JUIST?

    Zo zijn mijn kleuren terug in orde zonder dat ik de kleuren echt zie? Juist?

    Zijn er verschillen in grijskaarten?

    Bedankt
    CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

  • #2
    Re: Grijze kaart voor kleurenblindheid

    klopt, je kan de instellingen naar volgende foto zetten
    inderdaad zijn er verschillende grijskaarten meest gebruikte is deze met 18% grijs

    Kodak Referentiekaart Grijskaart Kodak Cat nr. 1903061 Artikelnummer Leverancier 510147130

    mvg,
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: Grijze kaart voor kleurenblindheid

      Waarom hebben sommigen 18% grijs en anderen 20% grijs?
      Is daar een verschil in?

      Is deze Rittz opvouwbare grijskaart 30 x 30 cm handig? Een exemplaar dat je kan opvouwen?

      Bedankt
      CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

      Comment


      • #4
        Re: Grijze kaart voor kleurenblindheid

        FYI ... Een "grijskaart" is per definitie 18% grijs, ook wel "middengrijs" genoemd om de zeer eenvoudige reden dat dit overeenkomt met 50% luminantie oftewel halfweg tussen volledig wit en volledig zwart. Cameras zijn namelijk geijkt (of ze zouden dat toch moeten zijn) op 18% grijs zegge (afgerond) RGB 118/118/118. (en andermaal, NEEN, niet 128/128/128).
        Wat andere grijswaarden voor nut hebben dat mogen joost en de duivel weten.

        Comment


        • #5
          Re: Grijze kaart voor kleurenblindheid

          Ik maak meestal gebruik van de X-rite ColourChecker Passport, deze kaart ook heeft extra grijsvlakken voor fijnere instellingen.
          Dit zijn de verschillen die je vraagt, om bijvoorbeeld een warmere of net koudere toon in je beeld te zetten.
          Werkt prima in Lightroom en CS, een gewone grijskaart ook natuurlijk.


          Dit is misschien ook een interessante site voor jou
          http://www.colorhexa.com/ca89f.

          Onderaan staat er een "Color Blindness Simulator"

          Groeten,
          Eric

          Comment


          • #6
            Re: Grijze kaart voor kleurenblindheid

            Zelf maak ik altijd een testfoto met grijskaart, deze gebruik ik dan in camera raw van photoshop om een profiel aan te maken. In de studio is alles consistent en zet ik ook de belichting en dergelijke mee op in dit profiel om de andere foto's te bewerken. Op deze manier gaat het dan ook snel. vb: http://www.aiev.be/Testfoto%20witbalans.jpg In deze foto zie je rechts ook meteen dat de sync tijd te kort was, ik heb deze dan ook meteen aangepast van 1/250 naar 1/180, gewoon om wat extra informatie te geven omdat deze vragen regelmatig opduiken.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment

            Working...
            X