Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tl licht en jujutsu sport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tl licht en jujutsu sport

    Een der deze ga ik eens foto's nemen op een jujutsu avond.
    Ze hebben mij verteld dat er weinig ligt is en de verlichting is vooral met TL-licht.
    Ik zou dit zonder flits willen doen. Iemand suggesties of toch beter met flits?
    Alvast bedankt voor de reacties

  • #2
    Re: Tl licht en jujutsu sport

    Heb je een lichtsterke lens?
    https://www.facebook.com/devrieset/

    Comment


    • #3
      Re: Tl licht en jujutsu sport

      Momenteel staat erop mijn d90 een 18-140 3.5 5.6 lens met diameter 67mm.
      Speelt die diameter een rol? Logisch zou zijn dat die meer licht binnenlaat.
      Ik heb ook nog een heel deel manuele lenzen. Ik dacht mijn tamron 135mm 2.8 mee te nemen of nikkor 105mm 2.5.

      Comment


      • #4
        Re: Tl licht en jujutsu sport

        Ik zeg niet dat je met die 18_140 niet een paar gelukte foto's gaat hebben (stilstaande fases bvb ) maar overall ga je zeker te kort komen als de lichtomstandigheden slecht zijn. Ik zou het alleszins proberen te doen met de lichtgevoeligere lenzen en je ISO een beetje omhoogdraaien, omdat je toch een snellere sluitertijd moet gebruiken om beweging in je foto's te voorkomen.

        Comment


        • #5
          Re: Tl licht en jujutsu sport

          Tapas,

          tijd voor even wat basis... (zonder je te willen aanvallen)
          de lensdiameter wil niks zeggen qua lichtsterkte. Als de fabrikant beslist om vooraan een grote ring te zetten maar in je lens (diafragma) maar een heel klein gaatje te steken heb je GEEN lichtsterke lens.
          Waar het hem wel om draait in dit geval is het maximale diafragma, bij je 18-140 is dat 3.5-5.6 bij je 135 tamron is dat 2.8 en je nikkor 105 is dat 2.5
          Dat diafragmagetal geeft een verhouding weer, daarom dat je zoomlens "twee" maximale diafragma's heeft in je 18mm stand is je grootste diafragma 3.5 op je 140 stand is het grootste diafragma nog 5.6 (nochtans maken ze op beide standen gebruik van hetzelfde "gat" diafragma in je lens)
          Wat wil dat getal nu zeggen?
          wel, ook het diafragmagetal is weer niet logisch, het is eigenlijk een breuk. Hoe kleiner het getal, hoe groter het "gat" dat we het diafragma noemen. 2 is een groot gat, 16 een klein gaatje.
          En dit heeft weer twee gevolgen. Natuurlijk laat een groot gat meer licht binnen. (dus hoe kleiner het diafragma-getal hoe lichtsterker je lens) maar er is nog iets anders, nl: hoe groter het gat, hoe kleiner het diafragmagetal, ook hoe kleiner je scherptediepte wordt. (dit hangt ook samen met de zoom van je lens, maar dit laten we even terzijde...) Een foto met een 100mm lens op diafragma 2 gaat een kleinere scherptediepte hebben dan dezelfde foto met een diafragma van 16. (natuurlijk gaat je belichtingstijd bij diafragma 2 een pak korter zijn dan bij diafragma 16)
          Diafragma's zeggen we natuurlijk niet altijd voluit, een f1.8 of f22 wijst ook op je diafagma. (en schrijft en zegt vlotter ;-))

          Nu even naar je probleem:

          Als iemand zegt dat er weinig licht is dan zal er fotografisch gezien ZEER WEINIG licht zijn (onze ogen passen zich wonderbaarlijk goed aan)
          Dus ga je een lichtsterke lens nodig hebben die je op zijn maximale diafragma (klein getal weet je nog) gaat laten open staan en dan probeer je met de iso aan te passen (opletten voor ruis) tot een zo kort mogelijke sluitertijd te komen om de actie te bevriezen. (tenzij je alleen witte vegen op je foto wil)
          De zoom is fijn, je kan makkelijk je compositie aanpassen (vanop je "lui gat" :-)) maar de andere lenzen zijn lichtsterker. Ik weet niet hoe ver of hoe dicht je kan komen want een 105mm gaat je direct erg kort brengen...
          Waarom wil je zonder flits werken? je kan je flits ook wat zachter maken met een gewone zakdoek of een blad papier.
          Anders moet je eerst een je toestel "testen" thuis in de woonkamer, als het donker is. gewoon het licht aan... of maar 1 licht van de twee aan... Probeer jezelf dan eens al "dansend" op foto te krijgen, probeer instellingen uit, probeer met flits, maak je flits zachter, speel met iso tot het vol ruis zit, speel met sluitertijd tot je jezelf als spook ziet op foto... PROBEER, denk na, denk logisch en verander niet alles in een keer, stap voor stap...
          Leer dan je toestel te kennen op "manueel" of minstens op diafragma-voorkeuze en sluitertijd voorkeuze.
          Probeer daarna eens "om te testen" een ju jitsu training te gaan volgen en doe dezelfde testen...
          Dan kan je daarna "voor echt" gaan foto's nemen.
          Je kiest ook nu ook niet direkt de makkelijkste dingen om foto's van te gaan maken he...

          Als je nog vragen hebt: laat maar weten,

          Succes!!!

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Tl licht en jujutsu sport

            Ik heb over 't laatst eens gaan oefenen op een training van de rope skippers omdat ik gevraagd ben om hun show te gaan fotograferen. Om de bewegingen van de skippers te leren kennen ben ik eens naar die training getrokken, op de show zal het licht heel anders zijn, eerder een concertverlichting, dus daar zit ik zelf nog met vragen. maar ik werk ook met een D90 wel met 2.8 lenzen op 1600ISO kon ik met sluitertijden vanaf 1/160 en een diafragma rond de 3.2 aanvaardbare foto's maken.
            Neem eens een kijkje op flickr als je info open klikt bij de foto's vind je de camera instellingen.
            Dat helpt je misschien wat vooruit. Als je Jujutsu niet kent denk ik dat het ook aan te raden is om op een training de bewegingen te gaan bestuderen het zal je timing ten goede komen.

            Comment

            Working...
            X