Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk toestel(en lens) om juwelen te fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk toestel(en lens) om juwelen te fotograferen

    ik zou graag een nieuw digitaal toestel aanschaffen om juwelen met bvb echte diamant en kleurstenen of parels te fotograferen.ik gebruik nu een digitaal toestel van sony(de dsc-p9).
    de kleuren zijn echter niet zoals in het echt (rode kleurstenen zijn eerder paars) en vooral ik kom niet dicht genoeg bij het voorwerp. ik neem dus nu een foto en moet te veel randen verwijderen zodat het resultaat na terug vergroten niet scherp genoeg meer is.
    als goudsmid heb ik als enige herrinering aan een bepaald handgemaakt juweel een zelfgemaakte foto,die ook nog eens als voorbeeld voor andere klanten moet kunnen dienen op de pc en om op mijn folders of webpagina te gebruiken,dus ik kan beter een toptoestel gaan gebruiken.
    wie kan me een beter (prof)toestel en vooral een macrolens(die nog genoeg dieptescherpte geeft,dus niet om bvb hommels te fotograferen) aanbevelen ,eventueel met voorbeeldfoto. als je een + - prijs weet is dat mooi mee genomen.
    graag uw advies want mijn ervaring leert me dat ik in kritieke situaties meestal de verkoper laat beslissen (die er nog minder van kent dan ikzelf)

    alvast bedankt voor uw hulp en tijd.hopelijk kan ik hier dan eens een mooie foto plaatsen.gemaakt met een van de toestellen die jullie me aanbevelen.



  • #2
    Het is eigenlijk niet het toestel niet die zijn werk niet doet, maar de fotograaf denk ik

    Welke opstelling heb je gebruikt ?
    Heb je gerbuik gemaakt van direkt licht, flits, gloeilamp ?
    Heb je de witbalans van het toestel juist ingesteld ?

    Al deze factoren dragen toe tot een goeie juweelfoto

    Mocht ik van u zijn dan zou ik eens proberen om de volgende opstelling te maken :

    maak met een wit laken of doek een tent ( iglo vorm ) van ong. 30 a 40 cm hoog
    Belicht nu de zijkanten van uw tent, zodat je geen direkt licht hebt
    zo voorkom je harde schaduwen en reflectie's
    stel u toestel in op de juiste witbalans
    en je zal zien dat het niet aan uw toestel ligt
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Inderdaad. Een ebtry-level DSLR (300D, D70) met een goede macrolens zou al méér dan voldoende moeten zijn (zelfs overkill in feite).

      Schieten in RAW/NEF, en witbalans (=kleuren) juist krijgen is ook geen probleem meer...
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Yep, 't is idd. nog steeds het mannetje/vrouwtje en hun vingertje die het meeste werk moeten doen.

        Maar goede macro's maken, daar begin ik nog niet aan, daar komt héél wat bij kijken + studeren en véél, héél véél oefenen...

        Aan camera's die dat werk aan-kunnen is zeker geen gebrek.

        Comment


        • #5
          Denk eens aan de Sony F828, hier een goede camera voor. Raw is langzaam maar voor zoiets statisch als dit zou ie uitermate geschikt zijn, mede ook door zijn uitstekende macro capaciteiten.

          groeten
          Leo

          Comment

          Working...
          X