Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Documenten voor fotoapparatuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Documenten voor fotoapparatuur

    Ik heb me een tijdje geleden een tweedehands D2X gekocht, en niet veel later een tweedehands flitser (sb-28).
    De verkoper van de flitser gaf me een papier mee waarbij hij de uitleg gaf dat als ze mij aan de luchthaven zouden tegenhouden dat ik dat papier moest tonen, om te tonen dat ik die niet gestolen zou hebben.
    Het is de Service of Warranty, en de naam van de distributeur (dat was De Beukelare, als ik me niet vergis) staat erop.


    Dat vind ik nogal vreemd, bij andere elektronica (zoals een smartphone) moet dit dan niet, terwijl dat ook wel duur is. En wie heeft er van tegenwoordig nu geen fototoestel op reis, laat staan een DSLR.



    Zouden er soms andere documenten zijn dat ik misschien wel moet meenemen? om te tonen dat ik geen paparazzi ofzo ben. Ik voel me nu wel erg dom bij deze vraag xD maar je weet maar nooit. Ik ga naar turkije (als dat enigzins helpt).

  • #2
    Re: Documenten voor fotoapparatuur

    Nog nooit in Turkije geweest maar op de 10-tallen jaren dat ik met mijn camera (en ander materiaal) reis heb ik nog NOOIT enig document moeten tonen.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Documenten voor fotoapparatuur

      De laatste jaren op luchthavens in volgende landen geweest:
      - USA (verschillende bestemmingen)
      - Japan (Tokio)
      - Turkije (Istanbul)
      - Zweden (Stockholm)
      - IJsland
      - Italië (Rome)
      - Duitsland (Berlijn & Düsseldorf)
      - UK (Londen)

      Nooit enige vraag gekregen over mijn fotomateriaal, enkel de opmerking dat er wel veel in mijn rugzak stak en dat ze daardoor problemen hadden om het degelijk te scannen (waardoor er een extra controle was).

      Comment


      • #4
        Re: Documenten voor fotoapparatuur

        Bij grenscontrole in Jordanië vonden ze mijn lichtmeter HEEL verdacht. Heeft wat geduurd vooraleer ze me lieten gaan. Of ze ook echt begrepen hebben waarvoor dit "eigenaardige" toestel diende weet ik niet. De rest van de nogal uitgebreide foto-bagage was geen probleem.
        "Just do it !"

        http://jr52.be/index.html

        Comment


        • #5
          Re: Documenten voor fotoapparatuur

          Vroeger toen de dieren nog spraken en we nog analoog fotografeerde en de landsgrenzen nog gecontroleerd werden, kon het gebeuren dat men je documenten van je materiaal vroeg om te controleren of je deze niet illegaal invoerde (goedkoper kopen in het buitenland (of taxfree) en dan mee over de grens brengen zonder invoertaks of BTW te betalen).

          Als je deze documenten niet had (tweedehands materiaal of zo) kon je voor je vertrek bij de douane een inventaris laten opmaken.

          Tegenwoordeig koop je via internet en is het ook gemeengoed om veel fotomateriaal mee te nemen op reis en wordt er niet meer achter deze documenten gevraagd.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Documenten voor fotoapparatuur

            Ik heb toch ook altijd een papier mee met al mijn apparatuur en de serienummers.
            Als ik vertrek probeer ik dit document meestal te laten afstempelen en ondertekenen bij de Douane of andere controle.

            Al tweemaal toen ik terug kwam van de de States controle gehad van mijn fotozak.
            Telkens probeer ze je erin te luizen dat je eventueel materiaal ginder zou gekocht hebben en dat je dan geen invoertax zou willen betalen.

            En dan toon ik simpelweg dat documentje en is het snel gedaan.
            Ik spreek hier niet over lang (lees analoog tijdperk) geleden.


            In de meeste gevallen nooit nodig gehad maar die twee keer kwam het toch goed uit.

            Langs de andere kant lijkt het me ook wel handig om die info bij te hebben voor als je apparatuur gestolen wordt op vakantie en je een aangifte moet gaan doen.
            Dan heb je direct al je apparatuur en serienummers opgelijst. Kan misschien wel handig zijn voor de verzekering.


            Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

            Comment


            • #7
              Re: Documenten voor fotoapparatuur

              Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
              Langs de andere kant lijkt het me ook wel handig om die info bij te hebben voor als je apparatuur gestolen wordt op vakantie en je een aangifte moet gaan doen.
              Dan heb je direct al je apparatuur en serienummers opgelijst. Kan misschien wel handig zijn voor de verzekering.
              Handig ja, nodig (douane), nee.

              Ik heb voor mijn zenders zelfs eens de moeite gedaan om alle papierwerk (facturen, vergunning...) zelf aan te bieden maar ze keken niet eens op en dat ligt toch iets gevoeliger dan fotomateriaal. Sindsdien laat ik ze maar zelf vragen stellen als ze die al hebben en hou ik gewoon mijn vergunning binnen handbereik. In 2002 wou men niet eens kijken naar mijn zender niettegenstaande de begeleidende mail dat ik mijn toestel ter controle moest aanbieden bij de douane in de luchthaven, ga maar zelf naar het ministerie als ze morgen open zijn was het commentaar. Dat heb ik dan ook gedaan (ik kreeg de officiële zendvergunning maar na controle).
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Documenten voor fotoapparatuur

                Comment


                • #9
                  Re: Documenten voor fotoapparatuur

                  Ben al vele malen op reis geweest, maar nog nooit heeft de douane gevraagd naar een document. Soms is inderdaad de inhoud van mijn fotorugzak een reden voor een extra controle door de scanner. Toppunt was Parijs..daar wilde de douanier elk vakje van mijn Kata rugzak openen om te zien wat daar achterzat...kostte hem wel even tijd om alle ritsen open te maken...hahaha...
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment

                  Working...
                  X