Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.



    Duidelijk geen sprake van discriminatie oid.

  • #2
    Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

    ik heb de pest aan antropomorfisme ...

    Comment


    • #3
      Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

      Euh, wat moet hier geleerd worden? In het artikel wordt geschreven dat de gnoe terug bij de oever komt met de hulp van de hippo. Ik zie de gnoe dus niet uit het water komen en was mogelijks te fel verzwakt en/of gewond.
      Die handtassen moeten ook eten en een gnoe is het hoofdgerecht. Het is een wrede wereld!

      Comment


      • #4
        Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

        denk ook, dat het beestje beter af was als maaltijd.
        nu wordt het sukkelen voor het arme beest.
        maar tis wel een aandoenlijk gezicht.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

          Oorspronkelijk geplaatst door photo dante Bekijk bericht
          http://video.nl.msn.com/watch/video/...dile/1jhv0qefq

          Duidelijk geen sprake van discriminatie oid.
          Dacht je? De nijlpaarden zien in de gems iets dat vagelijk verband houdt met hun eigen soort, en gaan dus op de "slechte" krokodil staan. Van discriminatie van de carnivore reptielen gesproken! Het is dus een eigen volk eerst filmpje, in tegenstelling tot wat jij er meent in te zien.


          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Euh, wat moet hier geleerd worden? In het artikel wordt geschreven dat de gnoe terug bij de oever komt met de hulp van de hippo. Ik zie de gnoe dus niet uit het water komen en was mogelijks te fel verzwakt en/of gewond.
            Die handtassen moeten ook eten en een gnoe is het hoofdgerecht. Het is een wrede wereld!
            Inderdaad, je kunt ook zeggen dat het zielig is voor die krokodil dat hij door dat nijlpaard nu op de vegetarische tour moet.
            Toch vind ik het wel apart om dat nijlpaard gedrag te zien vertonen wat erg op behulpzaamheid lijkt terwijl ik zou verwachten dat zo'n beest alleen aan zichzelf of hooguit eigen soort 'denkt'.
            Ik zou wel willen weten of die gnoe nog lang en gelukkig leeft of enkele minuten later alsnog is verorberd omdat hij niet op de kant kon komen.

            Comment


            • #7
              Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
              ......
              Ik zou wel willen weten of die gnoe nog lang en gelukkig leeft of enkele minuten later alsnog is verorberd omdat hij niet op de kant kon komen.
              yep..beestje is daarna verscheurt door een paar krokodillen.
              maar ja...das de natuur hè.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

                Nijlpaarden zijn de gevaarlijkste dieren die er zijn. Wispelturig en moordzuchtig.
                Ze eten zelfs hun eigen kalveren op.
                Trouwens, denk je nu echt dat de gnoe hier nu heel goed uit komt ? Zwaar toegetakeld ? Vermoedelijks terft het dier nu een rustige trage wrede dood ten gevolge van infectie, uitputting en verhongeren ...
                En uiteindelijk. Wat hebben we nu toch tegen de natuurlijke gang van zaken. Kijk eens naar de voedingspyramide .... dat zegt genoeg.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Nijlpaarden zijn de gevaarlijkste dieren die er zijn. Wispelturig en moordzuchtig.
                  Ze eten zelfs hun eigen kalveren op.
                  Trouwens, denk je nu echt dat de gnoe hier nu heel goed uit komt ? Zwaar toegetakeld ? Vermoedelijks terft het dier nu een rustige trage wrede dood ten gevolge van infectie, uitputting en verhongeren ...
                  En uiteindelijk. Wat hebben we nu toch tegen de natuurlijke gang van zaken. Kijk eens naar de voedingspyramide .... dat zegt genoeg.

                  Als herbivoren ????

                  hoewel

                  "Door het op elkaar gepropt zijn van de nijlpaardenpopulatie kon de miltvuurbacterie zich snel verspreiden en er zou zelfs sprake zijn van kannibalisme, waarbij nijlpaarden elkaar opaten".
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

                    Veel herbivoren werken samen, om te vermijden dat ze bejaagd worden (bavianen en impalas bvb), om voedsel te delen (zoals bvb gnoes en zebras die elk een bepaalde graslengte prefereren), enz...

                    Je hebt in feite verschillende vormen van samenwerking. Bij mutualisme halen beide organismen voordeel uit de samenwerking. Commensalisme = eentje haalt voordeel, de andere heeft geen effect. En aan de andere kant van de balans heb je amensalisme (een organisme heeft nadeel, voor de andere is de samenwerking neutraal) en parasitisme (eentje heeft voordeel, het andere heeft nadeel).

                    Er zijn ongelofelijk veel voorbeelden van al dit soort samenwerkingen/interacties. Maar om als voorbeeld te dienen moeten ze natuurlijk regelmatig gezien worden. Dit is duidelijk een geval dat amper voorkomt (nijlpaard en gnoe), want een gnoe bevindt zich zelden in (of zelfs nabij) open water. Ik ben geneigd om te zeggen dat het gewoon een "freak occurence" is. Bvb een nijlpaard dat maar één manier kent om op krokodillen te reageren (namelijk; wegjagen) en dat dan ook zonder nadenken doet bij deze krokodil, ongeacht zijn slachtoffer.

                    Wat daarna volgt is gewoon nieuwsgierigheid, denk ik. Het overkomt een nijlpaard niet veel dat hij een gnoe van dichtbij kan besnuffelen. En deze gnoe is duidelijk geen bedreiging, want zijn linker-achterbeen is naar de zak, dus het nijlpaard kan in alle veiligheid zijn nieuwsgierigheid de vrije loop laten. Of hij dat dier uit het water wou helpen; dat denk ik niet. Want dat had hij in 1-2-3 kunnen doen, met een wip van zijn neus.

                    En of we hieruit iets te leren hebben; dat betwijfel ik ook ten sterkste. Dit is eerder instinctmatig en/of aangeleerd gedrag, en ik betwijfel of we het nijlpaard de nodige intelligentie kunnen toedichten om over te gaan tot altruistische daden voor andere organismes.

                    Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat sommige dieren hier niet toe is staat zijn! Olifanten, bvb, kunnen dit zeker wel, of kunnen ook om hulp vragen aan andere organismen. Ooit zag ik een bull die zijn uitwerpselen niet uit zijn rectum kreeg (te droge dingen gegeten vermoed ik; het was putje winter). Tegen bomen schuren, in het water gaan zitten, niets hielp. Hij zag mij staan onder de schuilhut (niet erin ) en kwam recht op me af, echter zonder te dreigen of zo. Hij ging 2m voor me staan, keek me lang aan (olifanten zijn trage denkes) en draaide zijn kont naar me toe. Het was wel duidelijk wat hij wou. En had ik een stok of zoiets gehad om erbij te kunnen, ik had hem geholpen ook. Ben ik trouwens nog steeds ambetant om; dat ik hem niet kon helpen.

                    Mvg,

                    Jochen
                    (FGASA field guide in Zuid-Afrika )
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hier kunnen veel mensen nog wat van leren.

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Als herbivoren ????

                      hoewel

                      "Door het op elkaar gepropt zijn van de nijlpaardenpopulatie kon de miltvuurbacterie zich snel verspreiden en er zou zelfs sprake zijn van kannibalisme, waarbij nijlpaarden elkaar opaten".
                      Nijlpaarden kunnen zeer agressief zijn, voornamelijk omdat ze de aanval als een manier van verdediging zien, maar ook bij territoriale onenigheid en zo kunnen ze fel uit de hoek komen (mannetjes dan vooral). En de koeien, als ze hun jong willen beschermen. Je moet ervoor zorgen dat een nijlpaard zich nooit door jou bedreigd voelt. Dus niet zijn vluchtroute afsnijden tussen zijn waterplas en de plaats waar hij aan het grazen is, bvb. Want da's zo goed als zelfmoord.

                      Doden doen ze maw veel, maar kannibalisme komt alleen voor bij zieke dieren en/of dieren die een groot voedseltekort hebben. Want verteren van vlees, daar is hun verteringsstelsel niet voor gemaakt. Een nijlpaard is een "hindgut fermenter", zoals een koe, maar dan zonder te herkauwen. Ze hebben drie magen ipv vier, en ook gee caecum. De bacteriën in hun darmen zijn er om gras af te breken (cellulose). Vlees komt er bijna uit zoals het er in ging.

                      Mvg,

                      J.
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment

                      Working...
                      X