Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D800

    Ik heb me een nieuw nikon d800 aangeschaft 2 weken terug, en een tweedehands lens 80-200 f/2.8 en een neiuwe lens 24/70 f2.8.
    Mijn vraag wat zijn de beste instellingen bij de D800 om een foto scherp te krijgen over het volledige gebied, dus geen bokeh.

  • #2
    Re: Nikon D800

    beste instellingen... om een foto scherp te krijgen over het volledige gebied
    die bestaan niet

    Ik zal dan maar adviseren om een "beginners" workshop/cursus te volgen of zelf op onderzoek uit te gaan door te gaan spelen / experimenteren - onder verschillende lichtomstandigen - met het diafragma.

    Diafragma, hoe werkt het

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D800

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D800

        Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
        Ik heb me een nieuw nikon d800 aangeschaft 2 weken terug, en een tweedehands lens 80-200 f/2.8 en een neiuwe lens 24/70 f2.8.
        Mijn vraag wat zijn de beste instellingen bij de D800 om een foto scherp te krijgen over het volledige gebied, dus geen bokeh.

        Oei Het lijkt me dat je een en ander moet nalezen over dieptescherpte, diafragma en diffractie. Algemeen: draai je diafragma zo ver dicht als kan ( het grootst mogelijke f getal ), dit zal verschillen van objectief tot objectief, en dan bekom je de grootst mogelijke dieptescherpte. "Alles van van voor tot vanachter scherp", echter , je krijgt dan wel last van zogenaamde diffractie, maw als je nauwkeurig gaat kijken blijkt je foto eigenlijk nergens meer écht scherp. Het is echter mijn ervaring dat de D800/E extreem kleine diafragma's aankan zonder dat het bij normale observatie van de foto opvalt of gaat storen. Dit door de hoge resolutie. Foto's maken waarbij alles van vooraan tot achteraan scherp is, daar zijn de compactcamera's meester in. Hoe groter je sensor, hoe minder goed dat gaat lukken. Het heeft ook met het gebruikte objectief te maken, met een groothoek zal het aardig wat beter lukken dan met een tele.


        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D800

          Ik weet dat hoe meer je diafragma dichtdaait hoe scherper het beeld wordt over een groot bereik, maar mijn vraag was specifiek naar instellingen, of daar instellingen zijn die de scherpte ook kunnen beinvoeden zoals centrum gericht meetveld of andere

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D800

            Jammer dat die scherptediepte aanduidingen van vroeger er niet meer op staan. Maar ja, hoe doe je dat met een draaizoom ?
            Voor de rest kan ik niks toevoegen aan wat Walter hier zegt buiten : hoe dichter je onderwerp hoe kleiner je scherpte-afstand. Met primes durfde ik nog wel eens instellen zodanig dat de hyperfocaalafstand -of hoe je dat wil noemen- op oneindig overeen kwam met de kleinste diafragmastand op de scherptediepte merktekens (ik leg het slecht uit, het is weer eens weekend ). Dan geraak je met een 50 mm op 16 ergens van een meter of 3 naar oneindig dacht ik.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D800

              Ik volg ook alles wat Phororhacos zegt hoor...

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Foto's maken waarbij alles van vooraan tot achteraan scherp is, daar zijn de compactcamera's meester in.

              dus.. Ge kon er vanaf zijn met 350 euro ( en het spijtige is, voor zulke dingen, dat Phororhacos er inderdaad kloef op zit... )

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D800

                De beste raad én goedkoopste is dat je je handleiding moet lezen.
                Daar staat in wat er gebeurd als je in diafragma-voorkeur trekt en wat de gevolgen zijn als je je diafragma vergroot of verkleind.
                Maar ik snap niet dat je dat al niet wist, zeker bij aanschaf van "pro" materiaal.
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D800

                  Eigenlijk ben ik geneigd om te zeggen: vergeet het.
                  Scherptedieptetabellen van vroeger zijn gebaseerd op veel te ruime marges voor een 36mp sensor. Je moet dus zeker 2 stops extra knijpen en dan gaat de diffractie weer een rol spelen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D800

                    Scherpte van vóór tot achter, geen enkel probleem met de D800 en een Nikon 24mm PC-e
                    En er wat van afweten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D800

                      Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
                      Ik heb me een nieuw nikon d800 aangeschaft 2 weken terug, en een tweedehands lens 80-200 f/2.8 en een neiuwe lens 24/70 f2.8.
                      Mijn vraag wat zijn de beste instellingen bij de D800 om een foto scherp te krijgen over het volledige gebied, dus geen bokeh.
                      gewoon steeds scherpstellen op de hyperfocale afstand

                      Nu heb je wel de verkeerde aankoop gedaan voor hetgeen je wil.
                      Een FF camera blinkt net uit in de beperkte scherptediepte.

                      Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
                      Ik weet dat hoe meer je diafragma dichtdaait hoe scherper het beeld wordt over een groot bereik, maar mijn vraag was specifiek naar instellingen, of daar instellingen zijn die de scherpte ook kunnen beinvoeden zoals centrum gericht meetveld of andere
                      Centrum gericht meetveld is voor lichtmeting. Lichtmeting heeft geen invloed op de scherptediepte.
                      Last edited by zunoel; 25 maart 2014, 07:01.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D800

                        1) Ik heb al ervaring met verschillende FX en DX toestellen, en er is ook iets van hoe hoger de resolutie (puur in megapixels), hoe softer de foto's lijken als je gaat pixelpeepen (inzoomen op je computerscherm). Zo "lijken" de foto's in Medium of Small modus van mijn D610 scherper dan de Large versies. Het zou kunnen dat de 36 mpix van je D800 op het eerste zicht soft lijken.

                        2) Als je alles scherp wil, moet je inderdaad hoger f getal. Daarom bijvoorbeeld vind ik persoonlijk hoger f-getal beter voor all-round scherpe foto's.
                        Elke lens heeft ook zijn scherpste stand qua f-getal. Zoek die op en trek alles in deze modus. (bijv. F11)

                        3) vooral bij groothoek (24mm) is het quasi onmogelijk om alles scherp te krijgen. Alleen de beste lenzen zoals bij de Nikon 24mm PC-e kunnen dit.

                        4) het is waar van die compactcamera's : de scherpste foto's (waarop alles scherp was) die ik ooit gezien heb kwamen van een Lumix compactje.

                        5) scherpte is relatief : hoe softer de voor/achtergrond, hoe scherper je onderwerp kan lijken

                        Comment

                        Working...
                        X