Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Autofocus] Heftige afwijkingen bij (tot nu toe) 2 objectieven i.c.m. Canon 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Autofocus] Heftige afwijkingen bij (tot nu toe) 2 objectieven i.c.m. Canon 60D

    Hoi iedereen,

    Na aanschaf van mijn 60D merkte ik al snel dat ik problemen had met het gebruik van mijn 50mm f1.8II.
    Dit objectiefje, dat perfect gepresteerd heeft op mijn 450D werkte op mijn 60D niet goed.
    De autofocus had nogal de neiging sterk af te wijken bij grote diafragma's.

    Een aantal zoektochten op internet leerde mij dat wel meer mensen last hebben van afwijkende autofocus na een 3-tal jaar intensief gebruik van dit plastic-fantastic objectiefje omdat de bouwkwaliteit bij sommige exemplaren na een aantal jaar maakt dat onderdelen buiten toleranties gaan werken.
    Dit objectiefje werd eind 2013 dan ook vervangen door de 1.4 variant.

    Tot mijn grote teleurstelling ondervond ik daarmee exact dezelfde problemen als met het 1.8 objectief en zo mogelijk nog erger, waar de 1.8 bij f5.6 vrijwel niet meer afweek, gaat het bij deze zelfs op f5.6 nog fout.

    Begin januari ging mijn 60D in combinatie met het 50mm 1.4 objectief dan ook naar Bergen op Zoom voor een kalibratiebeurt.

    Afgelopen dinsdag had ik een fotografieklus waarbij ik gedurende de gehele dag de uitersten van zowel de camera als het gebruikte objectief (een Canon 16-35mm f2.8) heb op moeten zoeken wegens een gebrek aan licht.
    Thuisgekomen bleken vrijwel alle foto's gemaakt op f2.8 mislukt, de autofocus zat er in alle gevallen ontzettend naast.

    Ik heb wel een vermoeden waar dit door komt, aangezien mijn groothoekzoom misschien binnen de toleranties (laten we zeggen -2) afweek en dat op een -2 body geen probleem was.
    Nu is echter de body gekalibreerd en is deze voor het gebruik met het 50 mm objectief -2 geworden dat in combinatie met het groothoekobjectief misschien dus problemen geeft.

    Toch is er ook iets raars aan de hand, het gekalibreerde (!) 50mm objectief vertoont namelijk nog altijd autofocus problemen bij diafragma's groter dan f8.0 en heb ik inmiddels al niet meer bij me als ik weg ga, omdat het niet betrouwbaar is.
    Inmiddels is dus echter ook mijn groothoekobjectief niet meer goed bruikbaar op de momenten dat er weinig licht is.

    Ik vroeg mij af of iemand hier eens eerder dit soort problemen aan de hand heeft gehad en ook merkte dat een kalibratie niet geholpen heeft (of in het specifieke geval de problemen zelfs verergerde).

    Ter begeleiding van mijn uitleg wat foto's waar ik een 100% uitsnede van heb gemaakt:
    50mm f1.4 @ f2

    50mm f1.4 @ f2.8


    16-35mm f2.8 @ f2.8
    Last edited by Alex_en_Iris; 29 maart 2014, 15:17.
Working...
X