Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto-afmeting in kader met photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto-afmeting in kader met photoshop

    Het kader waar de foto moet in passen is bv. br.2000 bij h.1000pixels
    Dus de foto moet altijd in dit kader passen met gevolg boven/onder of rechts/links een zwarte ruimte.
    Dus ongeacht welke fotomaat past dan in dit kader.
    Nu heb ik dit geprobeerd met grootte aanpassing maar dit lukt mij niet.
    Ik heb wel een programma (top van Traumflieger) waar dit mee kan, maar dit zou misschien ook moeten kunnen met Photoshop.
    Maar ja hoe ?

    Dré

  • #2
    Re: Foto-afmeting in kader met photoshop

    Probeer het misschien eens op een ander manier uit te leggen, want ik begrijp dit niet. Heeft dit te maken met fotoformaten die ofwel 3/2 zijn ofwel 4/3, en als je die in een ander kader (jouw 2000x1000 is 2/1) wil steken dan heb je ofwel een zwarte band boven en onder, of links en rechts.
    Je kunt uiteraard je foto bijsnijden met de marquee-tool en daarbij de gevraagde maten ingeven, bv. fixed ratio 2/1

    Ook de croptool is instelbaar, en wel met de gevraagde 2000px x 1000px


    Je verliest wel wat van je foto, maar je zult geen zwarte banden hebben noch enige vervorming.
    Maar is dit wel wat je bedoelt?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Foto-afmeting in kader met photoshop

      In de eerste plaats bedankt voor jouw reactie.
      En verder mag er niks wegvallen van de foto.
      Ik moet regelmatig foto's plaatsen in een kader van 2000x1100 pix.
      Hiervoor wil ik een handeling maken????????
      Nu kan ik die wel een voor een met uitsnijde op maat maken met max 2000 breedte en of max 1100 hoogte, dus passend in dit kader. Je hebt dan natuurlijk bijna altijd zwarte ruimten naast de foto.
      Bij de afdruk centrales wordt dit als fit in aangegeven.
      Hopelijk is dit wat duidelijker
      Dré

      Comment


      • #4
        Re: Foto-afmeting in kader met photoshop

        Het probleem is dat een klassieke fotoformaat (dSLR) 3/2 is, en van een compactcamera 4/3. Dat zijn andere maten dan een 2000/1100px. Ik vrees dat als je niet 'op maat' gaat croppen (zoals ik hierboven heb uitgelegd) je bij een z.g. 'fit' een vervorming van je beeld gaat krijgen, bv figuren die in de hoogte of in de breedte uitgerokken zijn. Met het uitsnijden ga je geen zwarte banden krijgen, maar verlies je van je foto. Wil je de volledige foto bewaren, dan ga je zwarte banden moeten toevoegen om van 3/2 of 4/3 naar 2/1 of 2000/1100 te gaan. Ik zie geen andere opties.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Foto-afmeting in kader met photoshop

          Ik begrijp dat het niet uitmaakt dat de inhoud van de foto vervormd wordt? Scale tot fit dus. Ik stel mij voor dat je een "Action" (handeling) in Photoshop kan maken. Eerst bijvoorbeeld de lengte aanpassen naar 2000 pixels en daarna de hoogte naar 1000 pixels. Deze Actie zou je zelfs als een Batch op hele mappen kunnen laten uitvoeren.
          http://www.smuttynose.nl

          Comment

          Working...
          X