Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Universele lader

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Universele lader

    Het lijkt er dus toch van te komen en wel binnen 2 jaar (en 1 extra om aan de regels te voldoen):
    Het eerdere samenwerkingsverbond tussen de EU en smartphonefabrikanten was vrijwillig. Producenten van mobiele telefoons krijgen nu drie jaar de tijd om hun toestellen compatibel maken met de universele lader.


    De micro USB die men nu op veel smartphones vind zou volgens veel fabrikanten niet voldoende zijn voor de toekomst omdat er niet genoeg stroom kan doorgejaagd worden. Zouden we terug naar de mini-USB gaan?

  • #2
    Re: Universele lader

    Ze zijn er dan nog niet helemaal, het zou beter zijn dat alle apparaten die op dezelfde spanning werken een standaard stekkertje krijgen dat alleen bruikbaar is voor die spanning.
    Nu zijn er een heleboel verschillende stekkerverbindingen voor bijvoorbeeld 5V, als je meerdere apparaten hebt die op 5V werken, dan heb je nog steeds verschillende laders nodig (behalve als het om gsm's gaat, want die krijgen eindelijk al een standaard stekkerverbinding).
    Er zijn zelfs nog altijd apparaten waarbij de + van het stekkertje aan de buitenkant zit, bij meer dan 90% van de andere apparaten zit de - aan de buitenkant, wat eigenlijk ook een stuk veiliger is als zo'n toestel in een auto wordt gebruikt (dan kan je geen kortsluiting maken door het stekkertje per ongeluk tegen een metalen deel van de auto te houden, want daar zit de - ook op de massa).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Universele lader

      Ben benieuwd hoe Apple zal reageren
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Universele lader

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ben benieuwd hoe Apple zal reageren
        Het zal eenvoudig zijn. Niet voldoen aan de voorwaarden, niet meer mogen verkocht worden... Ze zouden dus de EU kunnen laten links liggen
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Universele lader

          Ik ben principieel niet tegen een standaard maar ik denk dat er praktisch toch wat problemen zijn en dat die wetgeving een beetje kort door de bocht is genomen door mensen die van electronica maar weinig verstand hebben.

          Ten eerste is er de laadstroom die +- 10% van de capaciteit van de batterij vertegenwoordigd. Wat moet het te leveren vermogen van een "standaard" lader dan wel zijn?
          Ik heb hier een gsm liggen van 50 euro met een lader op 4,75 volt, 0,55 ampere of een slordige 2 watt dus. Ik denk niet dat ik er een galaxy mee kan opladen binnen de 10 dagen

          Ten tweede spreken ze oven "besparen" op de afvalberg van laders en gsms. Gaan ze dan gsms verkopen zonder lader?
          Die laders zijn niet echt het probleem van de afvalberg, de gsms wel.

          Ik zie het allemaal niet goed komen.

          Comment


          • #6
            Re: Universele lader

            Lijkt anders eenvoudig. Laden via USB waarbij de lader 5V levert max @2.5 A maar waar het laadcircuit van de GSM de laadstroom beperkt.

            En inderdaad. GSM verkopen zonder lader, die kan je als extra kopen bij je telefoon of een 3rd party lader gebruiken.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Universele lader

              @on4bam: ik dacht (als ik me niet vergis) dat de USB-standaard maximumstroom toelaat van 500 mAmp per poort.

              Ik kreeg net nog een leuk doordenkertje.
              Toiletpotten worden ook verkocht zonder bril bij (niet allemaal).
              Maar wie plaatst nu een nieuw pot zonder de bril te vervangen?

              Ideologisch is het geen slecht idee hoor maar in de praktijk gaan de mensen toch opteren om er de "originele" lader bij te kopen en anders gaan de verkopers je die zowiezo toch in de strot duwen.
              Niets is beter dan het origineel en zo van die zever....


              update:
              net even de specs erbij gehaald....

              USB2.0 spec:... Battery Charging Specification 1.2:[19] Released in December 2010.
              Several changes and increasing limits including allowing 1.5 A on charging ports for unconfigured devices, allowing High Speed communication while having a current up to 1.5 A and allowing a maximum current of 5 A.....

              USB3.0 spec: ....The Battery Charging Specification requires that the physical ports themselves be capable of handling 5 A of current[citation needed] but the specification limits the maximum current drawn to 1.5 A. ....

              USB3.1 spec: ....The USB 3.1 standard is backward compatible with USB 3.0 and USB 2.0. Using three power profiles of those defined in the USB Power Delivery Specification, it lets devices with larger energy demands request higher currents and supply voltages from compliant hosts—up to 2 A at 5 V (for a power consumption of up to 10 W), and optionally up to 5 A at either 12 V (60 W) or 20 V (100 W).[27]


              Tot 100watt op zoeen klein connectortje, ik zie em al smeulen

              Dus met deze rechtgezet, het zou dan toch mogelijk zijn om zwaardere apparaten ermee op te laden.
              Last edited by xafke; 13 maart 2014, 23:13.

              Comment


              • #8
                Re: Universele lader

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Ben benieuwd hoe Apple zal reageren
                Zoals nu zeker?
                Die kennen enkel de iPhone en vragen zich nog steeds af wat een smartphone is.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Universele lader

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Zoals nu zeker?
                  Die kennen enkel de iPhone en vragen zich nog steeds af wat een smartphone is.
                  Like
                  Dit vind ik dus niet smart: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multim...ooth-aan.dhtml

                  Comment


                  • #10
                    Re: Universele lader

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Zoals nu zeker?
                    Die kennen enkel de iPhone en vragen zich nog steeds af wat een smartphone is.
                    Die veranderen iets aan de opzet van de iphone, noemen het een icamera waarmee je kan bellen, en blijven hun typische aansluitingen gebruiken.
                    Apple is smart...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Universele lader

                      laat maar komen die lader.
                      kan ik meteen die andere 34 weggooien.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Universele lader

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        laat maar komen die lader.
                        kan ik meteen die andere 34 weggooien.
                        grt,bouk.
                        Heb jij 34 smartphones/gsm's? sterk!
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Universele lader

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Heb jij 34 smartphones/gsm's? ...
                          nee, maar wel 34 laders.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Universele lader

                            Tot 100watt op zoeen klein connectortje, ik zie em al smeulen
                            Voor die connector is dat geen probleem, die verbruikt niets. Met een goed contact (10 milliohm) en 5 A erdoor is dat 0.25 W. En die dikke kabel zal dat wel goed afvoeren. Je gsm gaat op dat moment eerder opstoken. Batterijen hebben zo'n 80-90% ladingsefficientie. Dus 100 W erin pompen is 10-20 W dissiperen. Die ga je niet aan je oor zetten als je aan het laden bent.

                            Wat wel een probleem is is dat die connector zo'n goede weerstand moet blijven hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Universele lader

                              Apple zal wel met een adapter-stekkertje op de proppen komen
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X