Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgraden van een Pentax K-x: K-50, K-5 II of iets anders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgraden van een Pentax K-x: K-50, K-5 II of iets anders?

    Hallo iedereen, 'first time poster, long time reader',

    Ik heb momenteel een Pentax K-x met een aantal lenzen en ben daar enorm tevreden van, maar ik ben aan het overwegen van over te stappen naar een nieuwer model. Liefst opnieuw Pentax natuurlijk, kan ik de lenzen hergebruiken.

    Ik heb wat zitten rondneuzen en kwam uit op een K-5 II (te vinden voor ~750, enkel body) of een K-50 (te vinden voor ~600, weeral enkel body). Volgens wat ik online vind staan ze qua features en performantie redelijk gelijk - enige voorkeur hier?

    Ik fotografeer niet bepaald specifieke onderwerpen, ik zoek een all-rounder. Het enige wat echt van geen tel is is filmopnames of speciale effecten.

    Of zijn er bij andere merken betere alternatieven? Het moet zelfs niet absoluut een DSLR zijn, zolang het maar een goede zoeker en manuele bediening heeft.

    EDIT: het is een K-5 II geworden. Bedankt voor het advies!
    Last edited by whermans; 13 maart 2014, 17:03.

  • #2
    Re: Upgraden van een Pentax K-x: K-50, K-5 II of iets anders?

    Blijf maar bij Pentax, al je lenzen zullen passen.

    Comment


    • #3
      Re: Upgraden van een Pentax K-x: K-50, K-5 II of iets anders?

      De K-50 zal functioneel iets dichter bij je K-x liggen.

      Met name de mode knop staat rechts van de zoeker, zoals ook op je K-x. Bij de K-5II is daar een top LCD scherm, en staat de mode knop links. Hij is bovendien voorzien van een vergrendelknopje dat je moet indrukken iedere keer je van mode wil wisselen. Persoonlijk vind ik dat extra LCD-scherm erg handig en ook die vergrendelaar stoort me niet, in tegendeel op camera's zonder verdraait een dergelijke knop te makkelijk zonder dat ik er erg in heb. Maar ik geloof wel dat dat het grootste verschil tussen K-50 en K-5II is dat jij, komende van een K-x zal ondervinden. De K-50 geeft je ook de meer gevorderde belichtingsmodes (geen JPG-scene modes meer op de mode knop) en een tweede instelwiel vooraan op de grip dat hierbij hoort.

      Een ander verschil tussen de K-50 en de K-5II dat mij opvalt is de beperktere lijst van drive modes bij de K-50. Bracketing enkel tot 3 beeldjes (ipv 5 op de K-5II), geen mirrorlockup, enzo. Gebruik ik wel regelmatig, maar ik kan me inbeelden dat de meeste fotografen nooit belichtingstrapjes maken, laat staan de spiegel opklappen vóór ze voor een opname op statief afdrukken.

      Je zal met de K-50 meer controle hebben dan met de K-x, en met de K-5II nog ietsje meer.

      De K-50 weegt een 100gram minder dan de K-5II. De K-5II is dan weer wat steviger, en haalt een pak meer opnames uit z'n batterijen dan de K-50. Zeker in vergelijking met de K-x scoort de K-50 nogal pover wat betreft dat laatste...

      Maar of die verschillen je een 150 EUR waard zijn, kan alleen jij uitmaken.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Upgraden van een Pentax K-x: K-50, K-5 II of iets anders?

        Bedankt voor de info!

        De K-50 geeft je ook de meer gevorderde belichtingsmodes (geen JPG-scene modes meer op de mode knop) en een tweede instelwiel vooraan op de grip dat hierbij hoort.
        Ik neem aan dat dit op de K-5 sloeg?

        Comment


        • #5
          Re: Upgraden van een Pentax K-x: K-50, K-5 II of iets anders?

          Oorspronkelijk geplaatst door whermans Bekijk bericht
          Bedankt voor de info!

          Ik neem aan dat dit op de K-5 sloeg?
          Nee hoor, de K-50 zit wat betreft belichtingsmodes meer in de richting van de K-5, dus inclusief tweede instelwieltje en modes zoals TAv, Sv en twee user modes, en natuurlijk hyperprogram en hypermanual ipv de simpelere P en M van de K-x. Er is weliswaar nog wel een SCN mode om snel naar snapshot modes te kunnen gaan, maar je zal op de draaiknop geen portret-, landschap-, enzoverder-modus vinden (die zitten onder de SCN mode).

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment

          Working...
          X