Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7100 of wachten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7100 of wachten?

    Heeft er iemand ervaring met een Nikon D7100? Ik twijfel om deze aan te schaffen als vervanger van een D300. Of zou een D400 er toch nog aankomen?? Alvast bedankt voor uw mening...

  • #2
    Re: D7100 of wachten?

    Is je D300(s) niet meer goed? kapot, slijtage of is er een 'gimmick' welke een andere camera wel heeft?

    De beeldkwaliteit van deze camera uit 2007 is nagenoeg gelijk aan de 70d van Canon en beter dan de 7d... Kan dus best nog even mee. Persoonlijk vind ik Nikon haar D300(s), D200 en Canon's 50d een van de fijnste camera's die ooit gemaakt zijn... Zou de camera niet zomaar weg doen.

    Om aan het licht te krijgen of de aankoop van een D7100 het waard is, kan je alleen beantwoord krijgen als je aangeeft waar je bij deze camera tegenaan loopt; de D7100 is zeker een goede camera; maar je huidige camera is absoluut niet verouderd en heeft alles in huis om een goede foto mee te kunnen maken.

    Sinds dat de D300s uit was waren er al geruchten voor een D400; hetzelfde verhaal voor de 7d; 1 maand naar lancering begonnen de geruchten over een MK II variant.

    Mijn persoonlijke mening/redenatie m.b.t. het Nikon kamp; de D7100 valt niet in het professionele segment van Nikon. Bij NPS staat de D7100 niet opgenomen in de lijst (groep 2).

    De D300s nog altijd wel; bij mijn weten is deze camera ook nog steeds leverbaar door Nikon. Een natuurfotograaf kan best een FX body willen hebben; maar zal vaak ook een DX body beschikken. Om bij NPS te mogen moet je (los van een flinke hoeveelheid competenties en fulltime fotograaf zijn) uit mijn hoofd minimaal één D3(s/x), D4(s), D800(e) of D700 hebben. En één D600, D610, D300(s), (of twee camera's uit het eerste rijtje). Wanneer je dan een D7100 koopt; val je overal tussenin. Op grond daarvan; dat de D7100 niet erkend wordt als professionele camera (en het feit dat een D7100 niet gebouwd is als een D300s) hoop/baseer ik dat er nog wel iets nieuws gaat komen.

    Hoe lang dat gaat duren en of ze überhaupt het gat tussen de D7100/D610 en D800 gaan opvullen weet ik niet. Ik weet wel dat er veel nood is naar een camera als een D300s, ook door mij; veel mensen (vooral de professionals) vinden een D7100 los van beeldkwaliteit toch wat stappen terug. Maar ik vraag me echt af waarom je eigenlijk graag een andere camera zou willen hebben?

    Comment


    • #3
      Re: D7100 of wachten?

      Oorspronkelijk geplaatst door nicasie Bekijk bericht
      Heeft er iemand ervaring met een Nikon D7100? Ik twijfel om deze aan te schaffen als vervanger van een D300. Of zou een D400 er toch nog aankomen?? Alvast bedankt voor uw mening...
      D400 komt er niet. Wel de D7200 in september.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: D7100 of wachten?

        Het zal aan mij liggen maar ik zie geen "gat" tussen de D7100 en de D610 en de D800.

        De D7100 kost €899
        De D610 kost €1.623
        De 800 kost €2.289

        Mocht de mythische D400 dan toch komen zal hij evenveel kosten als de D610 (mogelijks een €100 minder maar dat is uiteraard puur giswerk van mijnentwege)

        Comment


        • #5
          Re: D7100 of wachten?

          Hier een link naar mijn ervaringen met de D7100: link

          De opvolger van de D300(s), de D400 is denk ik de meest besproken niet-bestaande camera en persoonlijk denk ik dat dat ook zo zal blijven
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #6
            Re: D7100 of wachten?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Het zal aan mij liggen maar ik zie geen "gat" tussen de D7100 en de D610 en de D800.

            De D7100 kost €899
            De D610 kost €1.623
            De 800 kost €2.289

            Mocht de mythische D400 dan toch komen zal hij evenveel kosten als de D610 (mogelijks een €100 minder maar dat is uiteraard puur giswerk van mijnentwege)
            Ik zie wel een gat; zelfs als de D400 duurder zou zijn dan een D610; wellicht wordt de doelgroep die een D400 zou kopen dan wel kleiner maar het gat is wel opgevuld... Een D300s bedient naar mijn idee een andere doelgroep dan de D7100 en D610. Voor zover ik weet ziet Nikon de D7100 en D610 ook niet als professionele camera's. Maar mocht erg geen opvolger van de D300 komen; zijn die mensen dus aangewezen op een fullframe camera als de D800 met DX modus; dat zou een reden kunnen zijn dat de D610 nu ook mee doet in het rijtje. Maar bij lancering van de D600 werd de camera dacht ik als een consumenten DSLR met fullframe sensor gepresenteerd.

            Het grote punt blijft dat er zonder informatie over de gebruikersdoeleinden van de TS moeilijk advies gegeven kan worden; het lastig een D7100 aan te prijzen als je niet weet of de D300 een mankement heeft of de TS tegen een beperking aanloopt. Het is wanneer je geen defect hebt op dit nog steeds een prima camera naar mijn idee.


            edit, als ik even hardop nadenk:
            Het zou kunnen dat de D300s straks niet meer verkocht wordt (logisch) en Nikon de D7200 als professionele DX camera gaat verkopen. Als je zegt september HEYLO wordt de camera waarschijnlijk op Photokina gepresenteerd.
            Last edited by luukt; 11 maart 2014, 15:20.

            Comment


            • #7
              Re: D7100 of wachten?

              Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
              Als je zegt september HEYLO wordt de camera waarschijnlijk op Photokina gepresenteerd.
              Inderdaad.
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment


              • #8
                Re: D7100 of wachten?

                M'n D300 is intussen al verkocht. 'k Heb ook 'n D700 en werk veel (graag) op hoge ISO-waarden. En daar schoot de D300 m.i. toch behoorlijk tekort in vergelijking met de "nieuwere" toestellen... De D600 en D800 vind ik persoonlijk wat te duur, of toch voorlopig nog.

                Comment


                • #9
                  Re: D7100 of wachten?

                  Tweedehands D700 erbij? D7000 en D7100 zijn wat dat betreft ook wel beter hoor!

                  Comment

                  Working...
                  X