Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportopnames met flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sportopnames met flits

    Hallo allemaal
    Hopelijk zit ik op de juiste topic met mijn vraag.
    Met mijn Canon EOS 600D zoom lens EF-S 18-55mm wil ik graag in de basismodi ‘sport’ foto’s nemen. Meer bepaald een jumpingruiter die hindernissen springt. De camera staat ingesteld op continu opnames, maar aangezien het gebeuren zich in een binnenpiste afspeelt blijken de foto’s nadien min of meer onderbelicht. Ofwel vind ik de instelling niet om de ingebouwde flits te laten werken – want ik heb het toestel nog niet zo lang – ofwel bestaat die mogelijkheid niet bij deze opname instelling?
    Nochtans zie ik praktisch ieder weekend beroepsfotografen, met flits, prachtig gelukte foto’s maken. Hoe doen zij het?
    Alvast bedankt,
    obscuur

  • #2
    Re: sportopnames met flits

    Waarschijnlijk kun je geen ingebouwde flitser gebruiken bij continu opname. Omdat de flitser niet genoeg opgeladen is als jij meerdere beelden per seconde maakt. Daar kan een reportageflitser uitkomst bieden, maar ook die kan niet eindeloos blijven door flitsen zeker niet wanneer het warm weer is. Ook is het voor het paard heel vervelend wanneer er geflitst wordt, ik heb zelf jaren dressuur gereden en Polo gespeeld en het is echt niet goed voor paarden; zij kunnen schrikken, veel paarden zijn gevoelig voor hen omgeving en je kunt de ruiter of amazone ook hinderen... Daarbij heeft flitsen niet zo heel veel zin omdat de afstand groot is, tenzij je een flinke reportageflitser gebruikt.

    Wat er denk ik gebeurt bij een 'sport modus' is dat de camera met een grote diafragma opening en een hogere ISO (800/1600) gaat werken, zodat de sluitertijd korter kan zijn. Het kan echter dat de camera voor de sportstand een maximale langste sluitertijd aanhoudt. En daar niet onder kan. Wanneer de ISO niet hoger kan/gaat of je diafragma opening niet groter kan. krijg je dus een te donkere foto.

    Wat je kunt doen is je camera op TV zetten een sluitertijd van maximaal 1/1000 of sneller (bijv. 1/2000, 1/4000e) instellen. Je ISO ga je automatisch instellen of op 800 instellen. Het diafragma verzint de camera erbij. zie je nu dat de grootste diafragma opening bereikt is en de foto te donker zet je de ISO omhoog naar 1600 etc.

    Eigenlijk moet je in bepaalde omstandigheden ook je belichtingscompensatie gebruiken omdat de interpretatie van een reflecterende lichtmeting door de camera nattevingerwerk is en de lichtmeet module in de 600d vrij basic. Maar dan wordt het verhaal wel erg ingewikkeld om op internet uit te leggen.
    Last edited by luukt; 8 maart 2014, 10:10.

    Comment


    • #3
      Re: sportopnames met flits

      Zucht ... je hebt toch gelezen met welk lensje de topicstarter INDOOR paardensport wil fotograferen ?

      En waar haal je 1/1000, 1/2000, 1/4000 toch vandaan en hoe zou je dat ooit kunnen rijmen met 3.5 en 5.6 f/stop bij INDOOR gebruik ???

      Het zal simpelweg nooit goed lukken, niet met die mm's, niet met redelijk snelbewegende dieren/mensen, niet met die f/stops en niet met hoge iso's.

      Om een paard met ruiter erop redelijk vullend (70 %) in beeld te krijgen vanop 5 meter afstand heb je al een 40 mm. lens nodig en 5 meter zal hij wel niet veel bij paard en ruiter geraken.
      Met zo'n kitlens zit je dan al rap aan 5.6, de rest mag je zelf bedenken.

      Advies is simpel : een lens zoeken met (bij crop camera) een bereik zoals de Sigma 50-150 2.8 of een goede 24/70.

      Lees ook : http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ht-448567.html

      Zie ook : http://forum.belgiumdigital.com/f80/...ml#post3490707

      Zie ook : http://forum.belgiumdigital.com/f80/...ml#post3508470

      Of bekijk eens de foto's hier en bestudeer de exif's : http://www.spoolder.net/sinterklaas-...0/#title_point

      Dat is indoor in een héél goed verlichte piste, camera canon 5d Mark III, 2.8 diaftragma, ISO 5000 en 1/320 sec. en heel waarschijnlijk getrokken met een canon 70-200 2.8 IS toplens en door een professioneel fotograaf.

      En paardensport indoor met een flits ? Zo'n fotograaf zouden ze met pek en veren over de grens moeten zetten.
      Niet voor dat arme paardje maar voor het arme ruitertje dat eraf zou vallen en haar nek zou breken.
      Last edited by Lalonde; 8 maart 2014, 11:06.

      Comment


      • #4
        Re: sportopnames met flits

        Zucht... Ik ga er niet vanuit dat iemand daar een 18-55 objectief voor gaat gebruiken.

        1/1000 en ISO800 is mijn uitgangspunt buiten, ik heb ook niet gelezen dat het om binnen fotografie gaat; dan blijft het principe overigens hetzelfde alleen moet je voor meer licht op je opnamevlak zorgen, zo moeilijk is fotografie niet.
        Last edited by luukt; 8 maart 2014, 11:13.

        Comment


        • #5
          Re: sportopnames met flits

          Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
          Zucht... Ik ga er niet vanuit dat iemand daar een 18-55 objectief voor gaat gebruiken.

          1/1000 en ISO800 is mijn uitgangspunt buiten, ik heb ook niet gelezen dat het om binnen fotografie gaat; dan blijft het principe overigens hetzelfde alleen moet je voor meer licht op je opnamevlak zorgen, zo moeilijk is fotografie niet.
          Een binnenpiste is meestal binnen.

          Comment


          • #6
            Re: sportopnames met flits

            Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
            Zucht... Ik ga er niet vanuit dat iemand daar een 18-55 objectief voor gaat gebruiken.

            1/1000 en ISO800 is mijn uitgangspunt buiten, ik heb ook niet gelezen dat het om binnen fotografie gaat; dan blijft het principe overigens hetzelfde alleen moet je voor meer licht op je opnamevlak zorgen, zo moeilijk is fotografie niet.
            't Is niet de eerste keer dat je iets niet gelezen hebt of dat je iets gelezen hebt dat niet geschreven staat ... je meent wel dat je de vraagsteller daarbij helpt ?

            Hier een stukje uit de openingspost, hoe kan je dat missen temeer daar je als eerste reageerde ??

            Met mijn Canon EOS 600D zoom lens EF-S 18-55mm wil ik graag in de basismodi ‘sport’ foto’s nemen. Meer bepaald een jumpingruiter die hindernissen springt. De camera staat ingesteld op continu opnames, maar aangezien het gebeuren zich in een binnenpiste afspeelt blijken de foto’s nadien min of meer onderbelicht.
            1/1000 (of méér zoals jij opwerpt) is ook buiten niet echt noodzakelijk bij jumping, meestal ' hangt ' het paard wel ergens in de lucht boven de hindernis als men afdrukt, dus geen flitsend benenspel of dergelijks dat moet bevrozen worden.

            Vraagje aan jou Luukt : HOE moet je voor meer licht op je opnamevlak zorgen, in een indoor paardenpiste van minimum 50 (48) x 25 m., opdat fotograferen daar niet zo moeilijk zou zijn, rekening houdend dat men werkt met een 600 D en een zoom 18-55 3.5/5.6 ?
            Last edited by Lalonde; 8 maart 2014, 13:22.

            Comment


            • #7
              Re: sportopnames met flits

              Het is ook niet de eerste keer dat jij niet helemaal goed leest; omdat je mijn antwoord naar een aanverwant onderwerp toetrekt en vervolgens op grond daarvan verkondigd dat ik iemand van verkeerde informatie voorzie; ik had er ook 1/500e neer kunnen zetten het was namelijk een voorbeeld. Het ging om het feit hoe de 'sport' modus kan werken in een camera; en daarbij een stukje lichtmeting. Dat ik zelf 1/1000e als uitgangspunt neem moet ik zelf weten; als dat 15sec of 1/8000e zou zijn had ik dat ook zelf moeten weten... Ik denk wel dat ik de vragensteller help; want hetgeen ik zeg is een versimpeld stukje uitleg van techniek in een camera. Dat kun je vervolgens toespitsen op jouw eigen fotografie.

              Nogmaals ik had niet begrepen dat hij/zij met een 18-55 objectief werkte; daar waar je millimeters tekort komt wil je de scene beeldvullend vastleggen.

              oplossing:
              Je kunt het signaal versterken wat de digitale beeldsensor registreert. Wat eigenlijk alleen maar slechter beeld oplevert; maar men vindt een 600d hier een prima camera welke precies het zelfde presteert als ieder andere DSLR. Dus ik zou zeggen, zet de 'gevoeligheid' op ISO 6400 / 12.800 en klaar ben je. Dat heeft overigens ook niets met lichtgevoeligheid te maken; maar met signaalversterking, het is geen analoge fotografie. Zal mezelf maar vast indekken.

              Ik vind het best jammer dat je er zo'n negatieve draai geeft aan het geheel, in je reacties op mijn post. Ik probeer inderdaad te helpen. Omdat een reactie van een ander uitbleef en het bericht al tig keer bekeken was.

              Comment


              • #8
                Re: sportopnames met flits

                Oorspronkelijk geplaatst door obscuur Bekijk bericht
                Hallo allemaal

                Nochtans zie ik praktisch ieder weekend beroepsfotografen, met flits, prachtig gelukte foto’s maken. Hoe doen zij het?
                Ik sta anders ook zo goed als elk weekend foto's te nemen op indoorjumpings maar ik heb nog nooit een flits gebruikt, zelfs nog nooit gezien dat ze in de piste staan te fotograferen met een flits...
                Dit is wel compleet not done omdat de paarden daar wel eens serieus van kunnen schrikken.
                Maar soit, ik sta in de piste met een canon 40D en een sigma 70-200 f2.8 op de m stand fotografeer ik met minimum 1/200 f3.2 en iso 1600...

                Comment


                • #9
                  Re: sportopnames met flits

                  Ik zou naar foto's op zoek gaan die met ruitersport te maken heeft. (Indoor)

                  En naar de gebruikte exif gegevens bestuderen. Zou je misschien een voorbeeld kunnen plaatsen.

                  Vriendelijke groet, jessey

                  Comment


                  • #10
                    Re: sportopnames met flits

                    Ik heb ooit ook een indoor jumping gefotografeerd, en toen hebben ze vooraf gezegd dat ik niet mocht flitsen.
                    Volgens mij hebben ze dus niet echt graag dat je daar de hele tijd staat te flitsen.

                    Je zal met een lichtsterke lens op hoge iso moeten werken, een andere oplossing is er niet.
                    Dat geldt ook voor de meeste andere indoor sporten, daar hebben ze ook niet graag dat er de hele tijd iemand staat te flitsen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: sportopnames met flits

                      Sorry hoor, maar mijn zoon, dochter en ik, rijden sinds jaren springwedstrijden. In ‘De Zilveren Spoor’ in Moorsele wordt er elk weekend voortdurend gefotografeerd. Wie geïnteresseerd is kan zijn/haar foto gaan afhalen, en dat blijken telkens perfecte actiefoto’s, want het paard moet inderdaad als het ware boven de sprong zweven. Ook verleden jaar, en het jaar daarvoor op de Kerstjumping in Mechelen, trouwens een internationale jumping, werd geflitst.
                      Wél heb ik reeds verscheidene paarden gefotografeerd met flits, echter geen actiefoto’s. Bij mijn weten heb ik nog nooit een paard weten schrikken, en ik praat hier over temperamentvolle paarden, maar ik beweer niet dat het niet bestaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sportopnames met flits

                        dan nog, met een 18-55 en ingebouwde flits kom je er gewoonweg NIET.

                        een 70-200 f2.8 zal al een pak beter zijn en ALS je dan nog wilt gaan flitsen, zul je een krachtige flits mogen aanschaffen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sportopnames met flits

                          euh, ik ben dit jaar naar de kerstjumping in mechelen geweest en daar heb ik geen enkele maar dan ook geen enkele pro fotograaf gezien die met een flits werkte!
                          ik doe regelmatig ook wat jumpings en tot nu toe heb ik nog maar eenmaal meegemaakt dat de fotograaf in de piste gebruikt maakte van flitsen.
                          en die ene maal heeft die zijn flitsen moeten afzetten na een paar proeven op vraag van de jury en de ruiters omdat de paarden nogal wat schrokken ervan ( nieuw azelhof in putte)
                          de andere malen ook indoor werkt men altijd zonder flits, gewoon je materiaal kennen en een lichtsterke lens gebruiken.
                          ander ga je ook "rode" ogen bij de paarden creeëren en de paarden kunnen er ook van schrikken !
                          als je wat met paarden bezig bent dat weet je dat die nogal makkelijk van iets kunnen verschieten, als je in de piste staat voor foto's te maken moet je ook geen echt brute bewegingen gaan maken.
                          ....

                          Comment


                          • #14
                            Re: sportopnames met flits

                            Misschien moet je dan maar onderbelichte foto's maken, in RAW. Dan kan je die achteraf nog redelijk oplichten.
                            Misschien koop je beter een EF50 f1.8
                            Met die Lens of f2 en op ISO 1600 kom je al wel aan 1/125 sec sluitertijd bij standaardbelichting.
                            Op het moment dat het paard de sprong maakt en dus 'Zweeft' heb je toch geen 1/1000e van een sluitertijd nodig, gezien paard en ruiter dan tamelijk stil in de lucht 'hangen'.
                            Last edited by Follie; 9 maart 2014, 21:09.

                            Comment


                            • #15
                              Re: sportopnames met flits

                              Misschien koop je beter een EF50 f1.8
                              Dan loopt hij bij paarden tegen andere beperkingen.

                              Probleemstelling :

                              1) paard + ruiter op de rug = tegen de 2 meter
                              2) om dat met 50 mm. op een crop 75 % schermvullend te krijgen moet je zo'n 5 meter afstand hebben, dat betekent haast altijd dat je IN de piste moet staan
                              3) jumping trekt men best schuin frontaal en een paard is zo'n 2.40 m. lang
                              4) hoe krijg je dan met 50 mm. en f/1.8 in die omstandigheden zowel het hoofd van het paard, de ruiter en de staart scherp in beeld ?

                              Allemaal redenen dat men best werkt met een 70-200 lens (indoor) en buiten zelfs met een 400 mm.(meestal is een piste buiten veel groter dan een binnenpiste).
                              Last edited by Lalonde; 9 maart 2014, 21:31.

                              Comment

                              Working...
                              X