Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Android App voorlopig enkel voor Sony Alpha A58: rccdroid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Android App voorlopig enkel voor Sony Alpha A58: rccdroid

    Omdat de vraag voor remote mogelijkheden voor de Nex en A58 al meermaals gesteld geworden is - deze tip voorlopig enkel voor A58:

    Voor wie meer wil dan met een gewone remote mogelijk is, is er een oplossing via rccdroid - voorlopig werkt het enkel met de a58, maar we hopen dat de ontwikkelaar zin heeft in meer... Op dit ogenblik is het programma wellicht nog iets te jong om aan al onze wensen te voldoen - maar het kan een hulp zijn voor wie met een A58 zit - en een remote wil. Een smartphone of een tablet kan je relatief goedkoop vinden (bij voorkeur zou daar linux of FirefoxOS op staan - de andere bedrijven zou ik liefst mijden - maar wie ben ik?). Er is een oplossing onder android.





    Voor het gebruik is een tablet nodig met android >= 3.10 - en een USB OTG-kabel ? - google is uw vriend als je wil weten wat dat is - ik ga dus weer draadjes en convertoren mogen bijkopen - en vergeet niet die kabels te labelen - anders weet je binnenkort niet meer wat wat nog voorstelt.

    Voor andere modellen zijn er meer oplossingen - de a58 is eigenlijk problematisch - geen IR-remote, geen Minolta remote-connectie - en dan die gesloten multi-bus (ok er zijn oplossingen - ik ben zo ver gegaan een werkende Minolta low-end analoge AF-camera te slopen - voor die vrouwelijke connector, vreselijk vind ik dat - maar goed, ik had voor een keer eens wat tijd - en dan begin je daar maar aan).

  • #2
    Re: Android App voorlopig enkel voor Sony Alpha A58: rccdroid

    Zou Triggertrap dongle eens bekijken, met MD-s2 kabel worden volgende toestellen ondersteunt:
    Sony A58, A7, A7, nex3n, rx1r, rx10, RX100II, a5000 .......(oudere toestellen s1 kabel).
    Draadloze besturing doe je dan via Triggertrap Mobile App, gratis beschikbaar voor iOS en Android.
    Echter meeste van die toestellen alsook een aantal andere zoals nex6, nex5n ... beschikken over Wi-Fi en heb je dit allemaal niet nodig,
    die kun je  rechtstreeks aansturen met de smart remote control app (gratis). Nieuwe versie app is in tegenstelling tot de 1ste vrij goed bruikbaar.
    Sony heeft SDK vrijgegeven zo kun je indien je een beetje handig bent je eigen apps voor tablet of smarte Phone bouwen dit naar eigen fantasie en noden. (win, android en iOs).
     
    Oudere sony toestellen beschikken over IR-control daar zijn ook verschillende apps voor beschikbaar 
     
    Remote Camera Control kun je ook op surface pro tablets draaien.(verbinding via USB)

    Comment


    • #3
      Re: Android App voorlopig enkel voor Sony Alpha A58: rccdroid

      Pevece15,

      Dit is uiteraard een zeer waardevolle aanvulling, van zodra de triggertrap kabel beschikbaar komt (je kan je inschrijven op een mailinglijst) - verwacht ik me echt aan een stormloop.

      Mij gaat het vooral om 't feit dat er voor de a58 geen low-cost remote beschikbaar is (made in China of ergens anders) - waardoor veel A58 eigenaars wellicht wanhopig op zoek zijn naar een remote (ikzelf heb genoeg body's in de kast liggen om niet meteen daar een probleem mee te hebben). Men heeft zowel de Minolta-remote-connector als de IR-led eruit gehaald - uiteraard om kosten te sparen (en wellicht gaat hetzelfde zeker op voor de a3000 - een misbaksel van een nex met een zwak scherm en een zwakke evf - maar waar je naar't schijnt wel goeie beelden mee kan maken...).

      De Sony remote - daar is niks mis mee - maar 65€ - we moeten eerlijk blijven, wie een a58 koopt is niet het soort klant dat daar 65€ aan wil spenderen. (ik doe dat dus wel - want die kabeltjes interesseren me meer dan de remote zelf).

      Het feit dat je voor een paar € - en als't meezit zoals bij mij - voor noppes - een usb-draadje met gewone mannelijke usb naar micro-usb kan hebben en gewoon met uw tablet/Smartphone het ding kan bedienen - dan is dat mooi meegenomen. De App is nog niet super - maar ze doet wat elke remote doet - focus en foto's nemen. Het is dus getest met een low-cost tablet met android 4.1x van uit het Kruitvat (zo'n cherry 10") - die zijn niet zo hypergeweldig, maar vreemd genoeg werkt dat gewoon via de grote usb-stekker die er op zit. Normaal heb je hiervoor een OTG-kabel nodig - in dit geval gewoon uit de doos. M.a.w. als het niet lukt in de setting "pc-remote" - dan weet u dat u geen OTG-kabel heeft en u op zoek mag...

      Die sdk heb ik al gedownload - er nu nog 's aan beginnen - naar't schijnt heeft Adobe een ontwikkelomgeving zelfs - die grotendeels OSS is. En die zou veel vergemakkelijken. Wie weet?

      Gisteren gelezen dat ondertussen de ondersteuning voor a99 zou toegevoegd zijn.
      Last edited by mutley69; 29 maart 2014, 21:09.

      Comment


      • #4
        Re: Android App voorlopig enkel voor Sony Alpha A58: rccdroid

        De maken van de App heeft op dit forum (in't Duits) - er aan toegevoegd dat hij voor een aantal Alpha's en nex-en verwacht deze vlot te kunnen integreren.



        Mit dem jetzigen Stand der Sony Firm- und Hardware, könnte RCCDroid für folgende Modelle angepasst werden:
        DSLR-A700, DSLR-A850, DSLR-A900,SLT-A58, SLT-A99, SLT-A99V, ILCE-7, ILCE-7R

        Andere Kameras müssten erst eine neue Firmware bekommen...

        Comment

        Working...
        X