Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boren in blauwe steen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boren in blauwe steen

    Ik heb een nieuw terras in blauwe steen laten leggen, nu zou ik enkele gaatjes (6mm) in de blauwe steen
    moeten boren,voor het bevestigen van de buitenverlichting.
    Iemand enig idee hoe ik dat het best doe?
    Heb al op een stukje overschot geprobeerd met gewone steenboor en klopboor,maar dit lijkt toch niet zo goed te lukken.
    grt

  • #2
    Re: Boren in blauwe steen

    Klopboor is naar mijn weten af te raden, blauwe hard steen zou wel kunnen in stukjes eindigen.
    Traag boren en voldoende koelen (door de hitte van het boren zou het ook wel eens kunnen mislopen).
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Boren in blauwe steen

      Diamantboortjes met water gebruiken.
      Interdiamant oa verkoopt deze.

      Comment


      • #4
        Re: Boren in blauwe steen

        Je kan met een gewone steenboor ook proberen. Goed koelen met water, hoeft niet veel te zijn, klein straaltje is genoeg. Traag boren ook. Maar het gaat gewoon lang duren, 10-15 minuten voor 1 gat is niet abnormaal. Andere oplossing is een tegelboor, lijkt op een stokje met een pijlpunt aan. Moet ook goed water hebben tijdens boren en heel traag draaien. Enig nadeel hiervan is dat je heel stabiel moet boren want bij de minste zijdelingse beweging breekt die punt. Dat is wat ik gebruikt heb om daar mijn natuurstenen vloer te geraken. (3 stuks voor 2 gaten)

        Comment


        • #5
          Re: Boren in blauwe steen

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Je kan met een gewone steenboor ook proberen. Goed koelen met water, hoeft niet veel te zijn, klein straaltje is genoeg. Traag boren ook. Maar het gaat gewoon lang duren, 10-15 minuten voor 1 gat is niet abnormaal. Andere oplossing is een tegelboor, lijkt op een stokje met een pijlpunt aan. Moet ook goed water hebben tijdens boren en heel traag draaien. Enig nadeel hiervan is dat je heel stabiel moet boren want bij de minste zijdelingse beweging breekt die punt. Dat is wat ik gebruikt heb om daar mijn natuurstenen vloer te geraken. (3 stuks voor 2 gaten)
          Als je de boor aanzet, hoe houd je dan het verschuiven (eventueel) tegen?
          Kan je ook voorboren en daarna boren op de gewenste diameter?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Boren in blauwe steen

            Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
            Diamantboortjes met water gebruiken.
            Interdiamant oa verkoopt deze.
            Diamantboortjes geven het mooiste resultaat. Je kan ze ook kopen bij de grotere sanitairwinkels/ketens zoals Desco. Ik heb er destijds minder dan tien euro voor betaald.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Boren in blauwe steen

              Diamant of glasboortjes (http://www.glasboor.nl/) kost relatief weinig. Mijn ervaring gaten met gaten tot 20mm zijn geen probleem in zowel glas als tegels. Ik gebruik voor het koelen soms een plantenspuit en tegen het wegschuiven maak ik een malletje van hout.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: Boren in blauwe steen

                Eventueel vastlijmen met TEC7 i.p.v. te boren.
                Indien die verlichting niet te hoog is (hefboomwerking) staat dat ook goed vast met lijm.

                Patric

                Comment


                • #9
                  Re: Boren in blauwe steen

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Als je de boor aanzet, hoe houd je dan het verschuiven (eventueel) tegen?
                  Kan je ook voorboren en daarna boren op de gewenste diameter?
                  Er is maar één goede oplossing Theo, en dat is dan ook de beste, een diamant kernboor gebruiken met koelwater.
                  Op zijn plaats houden is simpel, boor eerst een gat van 6mm in een stuk triplex leg dat op de juiste plaats en ga er zelf op staan.
                  Patrick Lapeire is reeds 38 jaar een zeer goede vriend van mij, en boort gaten in beton en alles wat je maar kan denken tot 600mm diameter
                  en 1,5 meter dik beton, een paar weken geleden had hij nog een 60 cm gat voor een ventilatiebuis te boren en een kerkmuur, 30 cm oude arduin tegen
                  een muur van 1 meter dik, is en totaal 1,30 meter in één keer te boren, het kost meer werk om de kern uit de muur te trekken dan om het gat te boren.
                  die mannen centreren hun grote diamant kernboren gewoon in een stuk PU isolatieplaat, zoek maar eens op Patrick zijn naam.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boren in blauwe steen

                    Als je nu een Hilti gebruikt met een boor van Hilti, dan zijn die gaatjes binnen de vijf minuten geboord ... wel te verstaan 4 minuten om uw materiaal klaar te leggen en 1 minuut om te boren.
                    En voor de rest niets nodig, geen planken of wat dan ook ... gewoon simpelweg boren en gedaan.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boren in blauwe steen

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Als je nu een Hilti gebruikt met een boor van Hilti, dan zijn die gaatjes binnen de vijf minuten geboord ... wel te verstaan 4 minuten om uw materiaal klaar te leggen en 1 minuut om te boren.
                      En voor de rest niets nodig, geen planken of wat dan ook ... gewoon simpelweg boren en gedaan.
                      Ja, en met een beetje geluk heb je twee blauwe stenen ipv één steen met een gaatje in
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boren in blauwe steen

                        ik denk van niet dat die blauwe steen zou breken of barsten met een hilti.
                        al verschillende gaten geboord in marmer, gaten van 25 tot 50 mm geen probleem.
                        zie niet waar het een probleem zou geven.

                        grts
                        Last edited by korandoke; 8 maart 2014, 06:40.
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boren in blauwe steen

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Als je nu een Hilti gebruikt met een boor van Hilti, dan zijn die gaatjes binnen de vijf minuten geboord ... wel te verstaan 4 minuten om uw materiaal klaar te leggen en 1 minuut om te boren.
                          En voor de rest niets nodig, geen planken of wat dan ook ... gewoon simpelweg boren en gedaan.
                          Je hebt natuurlijk gelijk VerSeg, maar als je zeker wil zijn, koop dan een diamant kernboortje, kost helemaal niet zo veel, en je kan het gebruiken op
                          een gewone sneldraaiende boormachine, als TS zegt dat het niet lukt met zijn gewone klopboormachine, dan zal het wel lukken met zo een kernboortje.
                          Een vraagje, zou jij met je Hilti (betonboormachine) een gat durven boren in je granieten werkblad van je keuken ???

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boren in blauwe steen

                            Reeds verschillende gaten geboord in blauwe hardsteen met een gewone boormachine en gewone widia boren, tot diam. 14 mm.
                            Als het maar om een diameter van 6 mm gaat zoals in het geval van TS is het zoals VerSeg reeds schreef.....maar ik denk dat het zelfs nog geen minuut duurt.
                            Gewoon een stukje tape waar je moet boren om het glijden bij de aanzet te vermijden, de eerste mm zonder kloppen en dan kloppen maar.
                            Niks diamant, niks koelvloeistof, niks speciale boormachine.....geen problemen zoeken waar er geen zijn zou ik zeggen.
                            In een los tegeltje zou je het kunnen splijten als je te hard drukt tijdens het boren, maar als de tegels in een mortel- of stablilisébed geplaatst zijn is dit geen enkel probleem.
                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Boren in blauwe steen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Een vraagje, zou jij met je Hilti (betonboormachine) een gat durven boren in je granieten werkblad van je keuken ???
                              Ik dacht niet dat de TS in een granieten werkblad van zijn keuken wou boren maar allé.
                              Doe jij het met een Metabo?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X