Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

    Beste,

    Zoals mijn titel al verklapt ben ik op zoek naar tips en trucs voor deze fotografie.
    Ik ga namelijk dit weekend portret foto's nemen, ook gegroepeerde foto's trekken met 2,3 a 4 personen. De locatie is op een feest in familieverband.
    Op wat zou ik allemaal moeten letten?
    Welke standen/ instellingen zou ik nemen op mijn camera?

    (Ik zou ook kunnen zoeken op het forum, maar hier voor heb ik niet tijd de komende 2 dagen. Zaterdag zal ik deze foto's moeten trekken. Niet dat het van groot belang is dat het super goed moet zijn, maar moet toch op iets trekken.)
    Nikon D90 -
    "You don't take a photograph, you make it."

  • #2
    Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

    Bij een groepsfoto waar 2 of meer rijen achter mekaar staan, vooral op letten dat de mensen geschrankt staan, zodat de hoofden niet op mekaar worden gestapeld.
    BD0252BE

    Comment


    • #3
      Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

      Is het overdag of 's avonds, binnen of buiten? Als de lichtomstandigheden minder goed zijn dan zul je moeten werken met een flitser, houdt hier rekening mee.

      Comment


      • #4
        Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

        Focus op de eerste rij bij groepsportretten, inspiratie zal van uzelf moeten komen. Laat de mensen niet te centraal in het kader staan en houd rekening met de 1/3 e snede.
        Zoek een rustige en neutrale achtergrond op. Stel de mensen gerust en laat ze ook de foto's zien die je getrokken hebt.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

        Comment


        • #5
          Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

          Bedankt voor de reactie tot nu toe.
          De foto's zullen overdag getrokken orden, na de middag denk ik ergens.
          Nikon D90 -
          "You don't take a photograph, you make it."

          Comment


          • #6
            Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

            Houd rekening met de stand van de zon, probeer deze links of rechts van de mensen te houden. Zeker niet achter de mensen. Ga je een reflectiescherm gebruiken?
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

              Ik ga niets speciaals gebruiken. Het is geen fotoschoot ofzo hoor. Ik wilde gewoon wat tips enzo om toch redelijke deftige foto's te hebben. Maar wat ik wilde is me gelukt.
              Nikon D90 -
              "You don't take a photograph, you make it."

              Comment


              • #8
                Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

                Ik volg dit onderwerp ook mee... zelf heb ik een nieuwe spiegelreflex en wil in soortgelijke gevallen mijn beide kinderen scherp op de foto hebben. In de auto-stand focust hij op 1 van de kinderen en staat het andere kind dat dichter of verder staat troebel op de foto.
                Deze situatie los je op door in manuele stand te fotograferen blijkbaar maar dan zit alles qua belichting nog niet ok. Ik heb zelf sedert enkele weken een D3200 welke ik (in dit soort gevallen) belange nog niet onder controle heb.
                Wie weet kan een D3200 gebruiker (of vergelijkbaar toestel) ons de beste standaardinstelling voor dit soort fotografie meedelen...

                Comment


                • #9
                  Re: Portret / groepfoto / meerdere personen tips -trucs

                  Bedoel je met "Manuele stand " de M? Dan zou ik je als beginner in eerste instantie willen aanraden om in dit geval voor de A stand te kiezen. Hierin stel je het diafragma in dat verantwoordelijk is voor de scherpte(diepte). een hoger diafragmagetal geeft een grotere scherpte(diepte). Een hoger diafragmagetal moet je wel compenseren met je sluitertijden of met je ISO te verhogen (naar gelang de lokatie waar je fotografeert).
                  Als je wat tijd overhebt , bekijk dan de basiscursussen op DEZE PAGINA eens. Ze zullen je zeker een stuk op weg helpen.
                  Last edited by spyder; 18 maart 2014, 15:13.

                  Comment

                  Working...
                  X