Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze analoge reflex - budget digicam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze analoge reflex - budget digicam

    Een collega van mij overweegt een nieuw fototoestel, hij heeft een budget van 400 à 500 € en twijfelt tussen een analoge reflex en een ‘goedkope’ digicam zoals de Canon a75. Ik had geprobeerd om een lijstje te maken met voor en nadelen van een analoge reflex (om zo bij de voor/nadelen van een digicam te komen). Ontbreekt er toevallig nog iets, of is er iets fout?

    Analoge reflex

    Voordelen
    - meer instelmogelijkheden
    - presteert beter bij niet ideale omstandigheden
    - geen vertraging tussen nemen en registreren van foto
    - een filmrolletje bevat meer detail zodat sterke vergrotingen (a3) mogelijk zijn
    - een filmrolletje maakt een groter kleurbereik mogelijk
    - verwisselbare lenzen, zodat je zelf de meest gepaste lens kan gebruiken, bij een nieuw toestel je oude lenzen kan blijven gebruiken
    - beter geschikt voor accessoires, zoals extra flits, filters
    - een gevoelige film (iso 400 en hoger) presteert beter
    - …

    Nadelen
    - geen onmiddelijke controle op kwaliteit foto
    - elke foto moet ontwikkeld worden
    - fotobewerking pas mogelijk door foto/negatief in te scannen of op foto-cd te laten zetten
    - groter en zwaarder (kan evengoed een voordeel zijn)
    - je kan geen filmkes maken/of geluid opnemen
    - …

    Greetz

    Sam Jae

  • #2
    Originally posted by Sam Jae
    Een collega van mij overweegt een nieuw fototoestel, hij heeft een budget van 400 à 500 € en twijfelt tussen een analoge reflex en een ‘goedkope’ digicam

    Misschien toch nuanceren dat 'presteert beter'. Als je de omstandigheden naar je hand wil zetten loop je met een klassieke reflex al snel met kunstlichtfilmpjes of daglichtfiltertjes, een reeks filmpjes met verschillende ISO-waarden, enz... rond.

    Je kan die filmpjes moeilijk vervangen terwijl je bezig bent, dus overdag een 100 ASA insteken, 's avonds eerst de 100 ASA erdoor jagen voor je naar je 800 kan overstappen voor dat optreden op de dijk.

    Geen onmiddellijke controle op de foto is 1 lijntje in je opsomming, maar kan zware gevolgen hebben...

    Oei... Dat beest bewoog net. Zou je nu de voorzijde of de achterzijde op die foto hebben staan?

    Amai... je flits ging wel heel fel af... Zouden die gezichten niet volledig overbelicht zijn???

    En potverdorie zeg... liep er net iemand voor de lens door toen je afdrukte, en zag je dat pas toen het filmpje ontwikkeld was... Maar toen was je alweer 6000 kilometer verder...

    En OH JEEEEEE! De ontwikkelcentrale heeft al je filmpjes kwijtgespeeld...

    enz...

    Comment


    • #3
      Tja eens je van het gebruiksgemak van digitaal geproefd hebt wil je niet meer terug. Nu ik m'n D70 heb, vallen de tekortkomingen van een consumerdigicam op maar ook de voordelen van een reflexsysteem. Daarom is het voor mij niet zozeer duidelijk wat hij zou 'moeten' kiezen.

      Nog iemand suggesties?

      Greetz

      Sam Jae

      Comment


      • #4
        Misschien budget vrijmaken voor een tweedehands DSLR?...

        Welke reflex je ook koopt, analoog of digitaal... het is een begin-investering hee... Dan volgen de lenzen, enz...

        Comment


        • #5
          Hij lijkt mij niet het type om fortuinen uit te geven aan materiaal. Als hij een analoge reflex zou kopen zal het een budgetset met een standaard en telelens zijn, en daar zou het bij blijven. Hoewel een digitale reflex ‘the best of both worlds’ lijkt, is het zonder twijfel ver boven zijn budget (zelfs tweedehands). Ik krijg meer en meer de indruk dat hij met een canon a75/80 meer plezier zal beleven dan met een analoge reflex die hij enkel voor speciale gelegenheden uit de kast gaat halen.

          Greetz

          Sam Jae

          Comment


          • #6
            't is appelen met peren vergelijken.... of wel ga je digitaal voor het gemak, ofwel ga je analoog voor de kwaliteit, en als je analoog gaat met dit budget (of het nu digitaal of analoog is, lenzen kosten evenveel) ga je geen "kwaliteit" halen.

            Als het niet echt een intensieve hobby gaat worden, is hij volgens mij beter af met een niet reflex (of het nu analoog of digitaal is)
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #7
              Is "beide" geen goede optie? Ik zie her en der regelmatig analoge reflexen met instaplens aangeboden voor <100 euro (uiteraard gebruikt; ik heb zelf ook een Eos 100Fn met 35-80lens voor 60 euro gekocht). Doe er voor 100 euro een telelens bij (70-200/300) en je bent voor 200 euro een slr rijker.

              Koop voor 250 euro een digicam (A70 bijvoorbeeld) met geheugenkaart (nog eens 50 euro extra) en je kunt eens rustig gaan evalueren welke het uiteindelijk wint...
              www.lowspark.nl

              Comment

              Working...
              X