Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Defect geheugenkaart of defect camera ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Defect geheugenkaart of defect camera ?

    Hallo,

    Gisteren maakte in tijdens een wandeling een heel aantal foto's met mijn Canon Eos 1100d. Op een bepaald moment kon ik enkel nog de laatste foto zien, zelf had ik niets gewist maar er stond toch nog alleen maar die ene foto op mijn SD-kaartje (Nikon 8GB). Ik maakte verder foto's en deze bleven allemaal mooi op het kaartje staan. Thuisgekomen heb ik de 'verdwenen' foto's grotendeels gerecupereerd mbv het programma 'Recuva'. Nu zit ik wel wat verveeld met de hele zaak omdat we binnen een tijdje met verlof vertrekken en ik dan niet het risico wil lopen hetzelfde voor te krijgen en al mijn foto's kwijt te zijn. Ik ga sowieso al mijn kaartjes vervangen voor de zekerheid maar wat als het nu de camera is, zou dit kunnen ? Of zijn jullie er zeker van dat zoiets aan de geheugenkaart ligt?

    Groetjes, Nele.

  • #2
    Re: Defect geheugenkaart of defect camera ?

    Kan altijd aan beide liggen maar de meeste kans is toch dat het kaartje kapot is.. en dat is ook het goedkoopste om te vervangen en te testen.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Defect geheugenkaart of defect camera ?

      Als de camera wel normaal werkt met andere geheugenkaartjes, dan zou ik met dat ene kaartje geen risico's nemen, en het gewoon vervangen.
      (Een Nikon kaartje in een Canon camera? Natuurlijk gaat dat mis .)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Defect geheugenkaart of defect camera ?

        Alvast bedankt voor de antwoorden.

        De camera werkt voorlopig normaal, maar het gekke is dat het 'kapotte' geheugenkaartje ook normaal werkt sinds.Het is een recent kaartje dat een vriendin van me verkeerd gekocht had en dus nieuw zijnde aan mij gegeven heeft (vandaar Nikon in Canon ;-)) Nu, ik heb me voorgenomen sowieso eens al mijn geheugenkaartjes te vervangen, zodat ik met een schone lei kan beginnen. Ik vroeg me alleen af of een camera zomaar ineens alle foto's die er op het kaartje staan kan wissen. Dat baart me wel wat zorgen, want we gaan geregeld eens een paar dagen met verlof en dan zou ik het spijtig vinden om alle foto's kwijt te zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Defect geheugenkaart of defect camera ?

          Als er wat mis gaat met geheugenkaartjes, dan komt dat dikwijls omdat het kaartje uit de computer of camera wordt gehaald terwijl er datatransfer is.
          Daarom moet je de camera uit zetten voor je het kaartje er uit haalt (en wachten tot het ledje van de datatransfer niet meer knippert), als het uit de computer (kaartlezer) haalt, dan kan je best eerst "hardware veilig verwijderen..." gebruiken.
          Als je een USB verbinding tussen de camera en de computer gebruikt, schakel dan ook eerst de camera uit voor je de USB stekker uit trekt.

          Formatteer geheugenkaartjes altijd in de camera voor je ze de eerste keer gebruikt, als het in een andere camera heeft gezeten, dan kan het zeker geen kwaad om het eerst nog eens te formatteren.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Defect geheugenkaart of defect camera ?

            Ik kan me alleen maar bij Black B@ndit aansluiten.

            Elke kaart wordt bij mij eerst onder linux met dd tot de laatste morzel volgeschreven - met iostat volgen we op om te zien of er geen vertraging optreedt. Als die test slaagt wordt de kaart geformateerd - altijd in de camera waarin ie gebruikt gaat worden. Elke keer opnieuw. Het laden van de tas is altijd een ritueel van een uur - gewoon omdat alle batterijen nagekeken worden, alle lenzen gereinigd, camera getest, lenzen geselecteerd (ik neem nooit meer dan 3 stuks mee) - en bij dat ritueel hoort schuivertjes naar beneden en het format-feest.

            Met flashgeheugenkaarten is er altijd gevaar tijdens 't schrijven, ook al omdat fat, of fat32 of exfat eigenlijk als flash-filesysteem niet deugt (maar 'is nu eenmaal zo, en microsoft durft daar dan nog geld voor te vragen ook... ) - bij elke schrijfoperatie moet de FAT-tabel ook herschreven worden, en als dan iets misgaat... Dan weet je niet meer waar je naar kijkt...

            Kaarten maakt u best altijd leeg voor u op route vertrekt - vergeet u dat. Beveilig ook uw kaarten als ze volgeschoten zijn - de fabrikant voorziet die beveiliging voor uw goeie nachtrust.

            Voor foto's geef ik geld uit aan m'n geheugenkaarten - lexar of sandisk - afin in elk geval geen b-merken - (ik koop de gezonde middenmaat, niet die topsnelheidkaarten, maar ook niet de trage consumertoestanden - gewoon deftig materaal waarvan veel verkcoht wordt). En dan nog kan't misgaan. Vandaar ook dat ik m'n kaarten niet te groot neem - 8, max. 16GB.

            Als een kaart vol is - zet ik altijd de camera uit voor ik 'm er uit haal - en dan wacht ik nog altijd lang genoeg voor die kaart eruit gehaald wordt. Er zit niet voor niks een indicator op de camera wanneer je die kaart eruit mag halen. Geduld is een goeie bondgenoot.
            Bewaar kaarten ook zorgvuldig in een plastieken bescherming - en ja statische electriciteit is een vijand, daar moet je rekening mee houden.

            Ingeval een geheugenkaart geen zichtbare inhoud meer vertoont - dan maak ik altijd eerst een volledige image met dd (onder linux maar ook op mac kan zoiets) - je gaat het device rechtstreeks op blokniveau benaderen - en je dumpt de inhoud gewoon in een bestand. Nadien ga je dat op een stick schrijven - en op die stick ga je met recovery-software gaan tekeer gaan. Als uiteraard de flash-controller defect zou zijn - dan lukt dit niet - en moet je naar een recovery-bedrijf. Let wel recovery van flash-geheugen is 5x duurder dan van een harde schijf.

            Een kaart kan niet alleen defect gaan - maar kan ook gestolen worden - voorzie desnoods een imagetank/laptop/tablet of iets anders om toch dat beeldmateriaal minstens in jpeg op op te slaan. En bewaar die tank niet samen met de camera.

            Comment

            Working...
            X