Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

    Beste allemaal

    Ik overweeg om mijn Pentax K10D te verkopen en up te graden naar een recentere body. Mijn probleem is een beetje dat na de K20D er geen echte "updates" verschenen zijn van deze toch wel zeer goeie camera. Ik heb geen idee welke van de huidige modellen het beste aansluiten op de specificaties en mogelijkheden van de K10D en K20D. Ik lees goeie reviews over de K-30, maar ik wil in een nieuwe camera uiteraard geen enkele van de functionaliteiten missen die ik op mijn huidige camera heb (geen schermpje meer rechtsboven??). Vandaar dat ik ook overweeg om over te stappen naar de K-5. Maar deze is ondertussen al bijna 4 jaar. Uiteindelijk heb je ook de K-50 maar deze is me wat te duur gezien het feit dat hij heel recent is. Ik heb geen goed zicht op de specificaties van deze camera; uitgebreide reviews zijn relatief schaars.

    Dus: wie heeft er ervaring met deze camera's en kan wat inzicht verschaffen? Voor een goed begrip: ik wil geen professionele camera (kan ik niet betalen). Ik mik eerder op het bovenste segment van wat nog als "consumer" camera's omschreven (en geprijsd) worden. Bedankt!

  • #2
    Re: Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

    Ikzelf ben van de K10 naar de K5 gegaan omdat de zoeker van de K10 maar 90% dekking gaf van het uiteindelijke beeld.
    Daarbij zaten die ontbrekende 10% vooral rechts waardoor het moeilijk was om mooi gecentreerde foto's te nemen.
    Buiten dat was dit inderdaad een goed toestel.
    Of een K5 beter/slechter is dan de K30 of K50 kan ik niet beoordelen maar de K5 is wel degelijk een serieuze verbetereing t.o.v. de K10.

    Que reviews: probeer deze link eens http://www.imaging-resource.com/MFR1...Pentax_reviews

    Success met de zoektocht
    Marc
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

      Wat verwacht je van een nieuwe camera, ga er vanuit dat er wanneer je een K-5 (II) koopt je er op bedieningsgemak en degelijkheid niets op vooruit gaat. Alle camera's die jij overweegt hebben een 100% zoekerbeeld en geven schoner beeld op hogere iso waarde en maken een ruimere contrastomvang van je scene mogelijk. De K-5 is een prima camera, maar heeft een wat minder autofocus systeem als de K-5 II en K-50.

      De K-5 is een prima camera, maar niet goedkoper dan een nieuwe K-50 met 18-55 WR objectief. Wat overigens ook een prima camera is. Het grote gemis zal inderdaad het top display zijn. Om die reden zou je ook een K-5 II kunnen overwegen; een top display, een kwalitatief betere body t.o.v. de K-50. En een beter autofocussysteem t.o.v. de K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

        K-5 heeft nochtans ook een top-display.
        Een tweedehands K-5 zal momenteel op ebay voor evenveel geld gaan als een nieuwe K-50 of K-30 op dezelfde website. Een K-5II zal dan al duurder uitkomen (te duur). Lenzen zijn niet van belang want ik heb er al een aantal.

        Wat bedoel je met een minder AF-systeem? Trager? Minder accuraat?

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

          ja ik bedoelde dat de K-50 wat mindere bouwkwaliteit heeft en geen top display, verder groot en deels gelijk K-5 II. En tussen de K-5 II en de K-5 als grootste verschil dat autofocussysteem.

          Sneller, gevoeliger (zeer zeker merkbaar met scherpstelbevestiging wanneer je met manualfocus objectieven werkt), minder zoekerig op langere brandpuntsafstanden, werkt beter met minder contrast, minder zoekerig met slecht licht. Dat zijn de verschillen die mij opvielen t.o.v. de gewone K-5, niet dat die slecht was... Maar de II is toch weer wat beter in dat opzicht. De K-50 heeft zelfde autofocus module als de K-5 II. K-50 heeft meen ik wel een snelste sluitertijd van 1/6000e en de K-5 (II) van 1/8000e dat kan verschil maken als je met direct zonlicht en grote diafragma openingen wil werken. Ik zou een K-30 persoonlijk niet meer kopen, die heeft de nadelen die de K-50 heeft t.o.v. een K-5 II en dan ook nog het mindere autofocussysteem uit de K-5 (wat niet slecht is maar gewoon wat minder presteert).

          Ik zou wanneer budget een bepalende factor is de overweging maken tussen een K-5 en K-50. Met oog op langere levensduur tussen een K-5 of K-5 II; met als voordeel dat je bij die laatste nog een beter autofocus systeem hebt wat de upgrade dwang in de toekomst waarschijnlijk meer binnen de perken houdt.

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

            Gezien de K-5II momenteel echt te duur is voor mij zal het dus, afgaande op jouw advies, gaan tussen de K50 (mindere bouwkwaliteit, geen topdisplay) en de K-5 (mindere AF). De sluitertijd lijkt mij eigenlijk minder van belang (1/8000 is trouwens toch sneller dan 1/6000?).

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K-5 vs K-30 vs K-50

              "K-50 heeft meen ik wel een snelste sluitertijd van 1/6000e en de K-5 (II) van 1/8000e dat kan verschil maken als je met direct zonlicht en grote diafragma openingen wil werken."

              Een 'snelste sluitertijd' als in de verschillen. Het klopt dat 1/8000e een snellere, dus kortere tijd is (kortere belichtingstijd van de beeldsensor/film). Ik zou persoonlijk niet voor de K-30 gaan, de andere camera's hebben zo hun eigen dingetjes. Wanneer de autofocus want minder zwaar weegt is de K-5 het slimst als je veel waarde hecht een degelijkheid en bedieningsgemak (top display). Wanneer je dat op je K10/K20 veel gebruikte ga je dat echt missen. Autofocus van de K-50 is wel merkbaar beter, maar dat maakt de autofocus van de K-5 niet slecht!

              Comment

              Working...
              X