Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera om te starten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera om te starten?

    Beste,

    Ik ben op zoek naar een digitale spiegelreflex camera. Maar ik weet niet welk model/merk goed is.

    Mijn oog is gevallen op de Canon EOS 600D met 18-55 lens (prijs rond de 400€) omwille van volgende eigenschappen:
    - draaibaar scherm
    - prijs
    - mogelijkheid tot filmen met framerate 60fps
    - SD geheugen (ik ben Mac gebruiker)

    Waarvoor ik de camera zal gebruiken:
    Familiale dingen, reizen, om af en toe foto's te nemen tijdens feesten (overdag + 's nachts)

    Vragen die ik me stel bij deze camera zijn:
    - Is de lens voldoende?
    - Is het toestel niet al verouderd (bj 2011)?
    - Zijn er betere toestellen voor die prijs?

    Graag jullie mening.

    Alvast bedankt,
    Vince

  • #2
    Re: Welke camera om te starten?

    Goeie keuze volgens mij binnen die prijsklasse.
    Nikon heeft ook nog de d5100 binnen die prijsklasse.
    Deze heeft ook een kantelbaar scherm en vergelijkbare prestaties.

    Als je vaak wilt filmen, zou ik de canon nemen.

    Houd er echter rekening mee dat je niet veel zoom hebt met je 18-55mm lens.
    Misschien kan je beter opteren voor de 18-135mm kitlens...?

    Wat het bouwjaar betreft. Daar moet je niet over vallen.
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera om te starten?

      Heeft de 600D af tijdens filmen? Ik twijfel eraan en als je kan autofocussen dan is het met trage contrastdetectie. De 70D heeft wel fasedetectie AF tijdens filmen en die zou ik dan eerder kiezen.

      Maar voor een lagere prijs dan de 70D kan je ook de Sony A58 overwegen, die heeft nog iets betere AF tijdens filmen.

      En ik volg RundeDg wat betreft de 18-55, een 18-135 is een betere keuze als eerste lens. Zo een 18-55 kitlens is vis noch vlees en ga je snel willen vervangen.
      Last edited by alex606; 6 maart 2014, 15:15.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera om te starten?

        Is het sowiso niet zo dat je best manueel focust bij het filmen als je geen krakend autofocus geluid in je videobestanden wil?
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera om te starten?

          Als je professioneel bezig bent met video dan is manueel focus wel aan te raden, maar dan werk je best op statief en met een of andere rig voor vloeiende bewegingen. Voor de snapshots en uit de hand heb je toch liever autofocus. En als je een lens hebt met stille af, dan valt dat best mee. Voor nog beter geluid gebruik je best een externe microfoon die je meestal op de hotshoe kan plaatsen, dat elimineert ook het autofocusgeluid vd lens.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera om te starten?

            Kortweg: ja, het is een goeie camera, en voor familie, landschapjes en feestjes zal de kitlens best voldoen. Je kan er altijd nog een langere lens bij kopen als het niet voldoende blijkt. Laat je niet op onnodige kosten jagen.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera om te starten?

              Hoe kun je manueel focussen met DSLR tijdens filmen ? LCD scherm is toch te klein om juist te focussen en de zoeker kun je niet gebruiken tijdens video opname.
              In zonlicht is gebruik van LCD voor video  helemaal uitgesloten en wat blijft er dan nog over ?
              Toestellen met EVF ( electronische zoeker) zijn  veel beter  geschikt voor video.. Zoeker kun je bij deze toestellen blijven gebruiken tijdens video opname en ze beschikken over het algemeen ook over een focus-peaking systeem wat manueel scherp stellen vergemakkelijkt tijdens video.
              Indien je actie wenst te filmen heb je een goed AF systeem nodig tijdens video en is 1080p 50fps welkom. (niet 1080i 50fps , dat zijn maar 50 halve beelden of eigenlijk maar 25 volle beelden/sec)
              De sony a58 is een toestel dat daar perfect aan voldoet , alsook een aantal ILC’s (compact camera’s met verwisselbare lens en met zelfde sensor als DSLR) van diverse fabrikanten zoals olympus, panasonic, fuji , sony ....
              Wat video betreft  zijn vooral de panasonic en  sony’s de uitschieters.
              Als je naar de toekomst kijkt is volgens mij momenteel als beginner nog investeren in DSLR een slechte zaak, reden van bestaan van DSLR wordt met den dag kleiner en kleiner zeker nu de sony a6000 over een sneller en beter AF en tracking systeem schijnt te beschikken dan de meeste APS DSLR’s.
              In Europa is 25fps en 50fps de standaard, in bvb .Amerika  30 en 60fps

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera om te starten?

                Bedankt al aan iedereen om te reageren. Ik heb ondertussen al wat reviews bekeken en mijn oog is inderdaad ook gevallen op de D5100, die op papier wel beter lijkt te zijn, maar als ik dan de beeldkwaliteit bekijk van video en foto, lijkt de canon mij toch beter... (http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100)

                Ik heb ook al van verschillende mensen gehoord dat de standaardlens 18-55 me snel gaat tegensteken en ik beter zou zijn met een lens bvb 18-135.

                Als ik dan kijk naar lens reviews, lijkt die 18-55 toch wel behoorlijk al wat zoom te hebben, kan me niet voorstellen dat ik meer nodig zou hebben...
                In welke situaties gebruik je een 18-135 lens?

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera om te starten?

                  Ook nog: het geluid van de lens bij filmen baart me weinig zorgen aangezien er meestal voldoende omgevingsgeluid zal zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera om te starten?

                    Als je puur naar beeldkwaliteit kijkt kan een 600d nog niet in de schaduw staan van een D5100, wanneer je een D5200 koopt is het verschil helemaal gigantisch. Bij canon gebruiken ze in veel camera's nog steeds een cmos sensor die ooit het levenslicht zag in 2008. En na die 6 jaar nog steeds het zelfde presteert.
                    Terwijl Nikon in die 6 jaren inmiddels 5 verschillende sensoren gebruikt heeft in hun consumenten lijn waarvan de eerste ook uit 2008 stamde. En die was toen al beter dan die van Canon, had alleen een een lagere resolutie in pixels...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke camera om te starten?

                      Als ik naar dit filmpje kijk vind ik persoonlijk de 600D iets beter uitkomen...

                      https://www.youtube.com/watch?v=t6vXnSEPpQ4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke camera om te starten?

                        Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
                        Als je puur naar beeldkwaliteit kijkt kan een 600d nog niet in de schaduw staan van een D5100, wanneer je een D5200 koopt is het verschil helemaal gigantisch. Bij canon gebruiken ze in veel camera's nog steeds een cmos sensor die ooit het levenslicht zag in 2008. En na die 6 jaar nog steeds het zelfde presteert.
                        Terwijl Nikon in die 6 jaren inmiddels 5 verschillende sensoren gebruikt heeft in hun consumenten lijn waarvan de eerste ook uit 2008 stamde. En die was toen al beter dan die van Canon, had alleen een een lagere resolutie in pixels...
                        En Nikon zou geen cmos-sensor gebruiken volgens jou?
                        Ik zou dat maar eens even goed nakijken als ik jou was, want je hebt niet gelijk.
                        Paul

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke camera om te starten?

                          De 18-135mm lens van Canon is net wat beter als de 18-55mm kitlens en nauwelijks duurder. Daarnaast heeft de 18-135mm een STM scherpstelmotor die geschikter is (o.a. stiller) bij het focussen tijdens filmen en de extra zoom is gewoon mooi meegenomen. Om te beginnen zou ik je dus de 18-135mm lens willen aanraden, is gewoon in alle opzichten net wat beter en nog steeds zeer betaalbaar.

                          Zowel de Canon als de Nikon zijn gewoon goede camera's dus welke keuze je ook maakt, hij is goed. Wat wel belangrijk kan zijn is de ergonomie, ga eens naar een winkel waar je ze allebei kunt vastpakken en kijk eens welke camera het beste in de hand ligt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke camera om te starten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                            En Nikon zou geen cmos-sensor gebruiken volgens jou?
                            Ik zou dat maar eens even goed nakijken als ik jou was, want je hebt niet gelijk.
                            Paul
                            Het gaat niet over cmos sensors maar over het feit dat canon al 6 jaar zelfde matige sensor gebruikt. Waar ze nu pas deels vanaf aan het stappen zijn, in 2008 heeft Nikon het eerst een cmos sensor in hun camera's gebruikt, zoals je had kunnen lezen gaat het niet om het wel of niet gebruiken van een cmos, maar dat Nikon in de tijd dat canon maar één beeldsensor gebruikt er zelf 5 verschillende toepast en de versie van 2008 al beter was, om nog maar te zwijgen over wat er nu in camera's zit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke camera om te starten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
                              ... om nog maar te zwijgen over wat er nu in camera's zit.
                              Gewoon iets om foto's mee vast te leggen. Foto's waarin de meeste gevallen
                              niemand kan vertellen met welk toestel ze genomen zijn. Tot spijt van wie
                              het tegendeel gelooft en meent een soort religie te moeten stichten. Nikon of
                              Canon, het maakt niets uit. En het maakt zeker niets uit aan het plezier dat
                              je bij het fotograferen ongetwijfeld zal ondervinden. Dus ga maar, gewoon op
                              intuïtie, op gevoel en kies vrij en zonder zorgen.

                              Comment

                              Working...
                              X