Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw

    Als je een foto in raw opend in photoschop,
    krijg je het in een kleiner venster, waar je uw foto kan bewerken,
    als je dan foto openen aanklikt, krijg je hem in het grote venster,
    waar je dan nog andere bewerkingen kan doen,
    nu is mijn vraag, ben je dan nog aan het werken met raw ?

    Groetjes
    Rosie
    GROETJES ROSIE
    Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
    panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

  • #2
    Re: Raw

    Je "werkt" nooit met raw, je werkt op een renditie van raw, "op raw" kan je niet werken, dat is geen foto, dat zijn meetwaarden. .. maar voor de meeste fotoadepten gaat dat ver boven hun begrip, zo is hier al meerdere malen gebleken. Daarom kan je raw ook niet "veranderen" of opnieuw opslaan, maar men kan wel de parameters die toegepast werden op de renditie opslaan ...

    Comment


    • #3
      Re: Raw

      De uitleg van Regulus klopt maar is niet echt een bruikbaar antwoord, eer "de puntjes op de i zetten".
      Als je Photoshop hebt, heb je ook Bridge.
      Gemakkelijkshalve stel ik voor dat je via Bridge je (RAW?)-bestand opent in Adobe Camera RAW,

      waar je een aantal zaken kunt doen:

      (ik gebruik ACR voor cameracalibratie, lenscorrectie, en dan de zaken onder de eerste tab, die alle min of meer met belichting te maken hebben. Ik volg daarbij de "7 stappen van Kelby" of de "11 stappen van Piet")

      Nu moet je eens even kijken wat er in de blauwe link onder je beeld staat. Bij mij staat die ingesteld op:


      Want dat (bij mij 16-bits psd) is hoe je je foto gaat doorsturen naar Photoshop. Stel dat in naar jouw persoonlijk voorkeur.

      Maar omdat we nog niets hebben doorgestuurd, zitten we nog even in ACR.
      Pas als je een van de knoppen rechtsonder gaat aanklikken, gaat je foto:


      bij OPEN IMAGE doorgestuurd worden naar Photoshop in het ingestelde formaat.
      bij CANCEL gebeurt er niets, worden zelfs de aanpassingen die je in ACR op het RAW-bestand gemaakt heb, niet bewaard
      bij DONE worden de veranderingen opgeslagen in een apart xmp bestandje (ook gekend als 'sidecar')

      Wij drukken op OPEN IMAGE en gaan dus op dit moment naar Photoshop. Pas als we Save kiezen gaan we een (in mijn geval) 16-bits PSD krijgen; sluiten we hier het bestand zonder te bewaren, dan blijven we in toestand "DONE" (dus een RAW-bestand, met de wijzigingen opgeslagen in een xmp).

      Hopelijk beantwoordt dit min of meer je vraag.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Raw

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        De uitleg ......

        Hopelijk beantwoordt dit min of meer je vraag.
        en bedankt, ook namens Corien.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Raw

          Met plezier gedaan!
          Ik ben er zeker van dat mijn uitleg nog voor aanvullingen en/of verbeteringen vatbaar is, maar het is eer 'de praktijk' dan 'de theorie'.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Raw

            Bedankt lesC
            dat was het wat ik wilde weten
            heb nogal veel problemen met banding in mijn Bg,
            oorzaak denk ik, fotografeer in JPEG, daarom ga ik het in raw proberen

            Groetjes Rosie
            GROETJES ROSIE
            Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
            panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

            Comment


            • #7
              Re: Raw

              16-bits is de oplossing, en zo lang mogelijk in blijven, tot je uiteindelijk in Photoshop naar modus 8 bits gaat en gaat opslaan als JPG. Nadeel van 16-bits bestanden: groot en zwaar! Dus veel RAM en schijfruimte nodig.
              Denk er wel aan dat een aantal Photoshop filters enkel in 8 bits te gebruiken zijn, dus als je onder het Filter-menu bepaalde zaken mist, is de oorzaak snel gevonden.
              Last edited by LesC; 4 maart 2014, 11:17.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Raw

                De vraag was dus niet "hoe werk je met raw" maar "hoe kom je aan een fatsoenlijke foto startend vanaf raw met gebruik van photoshop"

                Comment


                • #9
                  Re: Raw

                  Jazeker, daarom ook dat ik eerst denk "wat is de bedoeling van deze vraag?" eer dan "wat is de vraag?". Maar dat heet mensenkennis.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raw

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    De vraag was dus niet "hoe werk je met raw" maar "hoe kom je aan een fatsoenlijke foto startend vanaf raw met gebruik van photoshop"
                    Ja sorry, de vraag wat verkeerd verwoord
                    GROETJES ROSIE
                    Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
                    panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

                    Comment

                    Working...
                    X