Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

    Gisteren is mijn Dell laptop stuk gegaan: er is een leeg glas op gevallen ter hoogte van de HD en even later maakte de HD een raar geluid en was de doodstrijd gestreden. Helaas alle gegevens kwijt (laatste back-up was toch enkele maanden geleden )
    Het gaat om een Dell Studio 15" van 11/2008 met 320GB 5400rpm HD en 4GB RAM en Intel® Core™ 2 Duo Processor T5800 (2.0 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2 cache), 4 USB 2.0 poorten, HDMI, VGA, SD kaartlezer,... toen 740€ voor betaald.

    Nu is de vraag: loont het de moeite om de HD te vervangen of koop ik beter een volledig nieuw toestel?
    Een nieuwe S-ATA HD kost niet zo gek veel meer maar het toestel is ook al relatief oud en een nieuwe laptop is ook niet duur.
    Wat me ook opvalt is dat de specificaties ondertussen niet zo gek veel verbeterd zijn.

    Stel dat ik de HD vervang: kan ik de Windows Vista CD die met het toestel kwam nog mee gebruiken of is deze gelinkt een het serienummer van de kapotte HD? Via mijn werkgever kan ik voor 135€ wel een Windows 8 + Office 2013 licentie kopen.

    Stel dat ik een nieuwe laptop koop: Wat kunnen jullie aanraden? Ik kwam bij deze terecht: HP Pavilion 15-N200EB F9F23EA (http://www.krefel.be/nl/multimedia/c...31_C887_850220) (http://www8.hp.com/be/nl/products/la...713#!tab=specs).
    Dell maakt ook nog steeds betaalbare toestellen die volledig uitgerust zijn (kaartlezer, 4 USB poorten, HDMI ,..) maar ik zou zeer graag terug een Engelstalige Windows willen en Dell biedt dit helaas niet meer aan.

    Gebruik is huis-, tuin- en keukengebruik.
    Last edited by Roel W; 4 maart 2014, 10:08.

  • #2
    Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

    Koop maar een nieuwe : na 5.5 jaar zal de nieuwe stukken sneller zijn.
    Die Vista CD is gelinkt aan de laptop, niet aan de harddisk. Dus als je een "reserve" laptop nodig hebt kan je perfect legaal een harddisk monteren en die Vista herinstalleren.
    Als je windows 8(.1) hebt kan je de taal gewoon aanpassen (wat bv. ook lukte met een Vista Ultimate). Dus dat zou geen probleem mogen zijn.
    Het is mogelijk dat engels niet in de 1e keuze valt (die je doet als je de 1e keer je laptop opstart), maar je kan het nadien in windows zelf aanpassen.

    Vind dit eigenlijk wel vreemd : bij mijn HP laptop kon ik bij die opstart kiezen tussen nederlands, frans, engels en ik dacht ook duits.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

      Een harde schijf van bijvoorbeeld 500GB is niet zo duur, als die verder nog in goede staat is, dan is het zonde om die laptop weg te gooien.
      Als die terug werkt, dan kan je er altijd gemakkelijk de prijs van die harde schijf voor terug krijgen, het is dus geen slechte investering om die terug op te lappen.
      Als al de programma's die je nu gebruikt zonder problemen werken op Vista, dan zou ik die er gewoon terug op zetten (ik heb zelf nooit een pc met Vista gehad, ik heb er dus geen ervaring mee, hier draait er nog een op XP, en de pc die ik nu gebruik draait op Windows 7).

      Maak die oude laptop terug in orde, en kijk dan eventueel rustig uit voor een nieuwe als dat nodig is (dan kan je de oude nog verkopen, of je kan die bijhouden als back-up).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

        Gisteren heb ik nog snel een SATA HD van 500GB/5400rpm gekocht. Voor 56€ leek het inderdaad de moeite waard om te proberen.
        De installatie van Windows Vista lukte vlot met de CD die bij de laptop geleverd was.
        Maar nadien tijdens de installatie van de updates en andere tools valt de PC vaak plots zonder waarschuwing volledig uit. Soms tijdens het opstarten, soms midden tijdens het downloaden of de installatie van updates, zonder waarschuwing, zonder af te sluiten of zonder blue screen.
        Is dit een software probleem (verkeerde drivers) of hardware (HD slecht geformateerd)? Tijdens de installatie van Vista is er nooit een probleem geweest. Tijdens de installatie kon je een partitie kiezen of aanmaken voor de installatie van het besturingssysteem maar niet formatteren. Ik veronderstel dat dit automatisch gebeurt?

        Comment


        • #5
          Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

          Als de Windows kon installeren en kon opstarten zal het aanmaken van partitie (of gehele schijf) wel goed gebeurd zijn.
          Je kunt eventeel eens checken op de website of er recentere drivers zijn en die proberen.

          De vraag is natuurlijk of met dat vallende glas niet meer beschadigd is dan enkel de harde schijf.


          Eventueel gewoon wat testjes uitvoeren:
          - niets installeren en/of updaten
          - laptop gewoon aan laten en wachten (als die dan uitvalt gewoon zonder iets te doen dan vrees ik dat er misschien meer beschadigd is).
          - extra software gebruiken om wat dingen te testen:
          http://www.pcpitstop.com/
          Om algemeen te testen

          http://altrixsoft.com/en/hddinsp/
          Hard drive inspector om je hard schijf goed te controlleren. Als het een nieuwe is en er zijn problemen zal het eerder de connectie en/of moederbord zijn.


          groeten en succes

          Steven
          1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

          Comment


          • #6
            Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht

            ...

            - laptop gewoon aan laten en wachten (als die dan uitvalt gewoon zonder iets te doen dan vrees ik dat er misschien meer beschadigd is).


            - niets installeren en/of updaten
            ...
            ..
            .. als "sleep" en "hibernation" aan staan (default, na OS install) dan schiet je daar een heel eind mee op in de diagnose ... wat "niets installeren/updaten" gaat bijdragen tot een diagnose dat is mij ook al niet helemaal duidelijk ... schoenmaker ...???

            Comment


            • #7
              Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

              Over sleep en hibernation heb je gelijk maar ik hoop soms dat mensen ook zelf nog iets kunnen.

              Met "niets installeren en updaten" bedoel ik dus enkel om even te kunnen uitproberen wat die machine allemaal zou doen en uitvallen.
              Als die gewoon uitvalt met simpelweg te draaien (of aan te staan moest je draaien ook weer verkeerd opvatten) dan is er wel meer fout.

              Er staat ook duidelijk vermeld om wat dingen te testen.


              Maar als schoenmaker moet je blijkbaar niet kunnen lezen.
              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

              Comment


              • #8
                Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

                Wat Canonex voorstelt is inderdaad de meest aangewezen werkwijze om te zien of er nog meer beschadigd is. Als de laptop uitvalt zonder dat er mee gewerkt wordt, is er meer aan de hand en wordt een nieuwe laptop het beste advies.

                Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht

                Maar als schoenmaker moet je blijkbaar niet kunnen lezen.
                Sommige schoenmakers lezen ook alleen maar wat ze graag willen lezen

                Comment


                • #9
                  Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  wat "niets installeren/updaten" gaat bijdragen tot een diagnose dat is mij ook al niet helemaal duidelijk
                  Wat dat bijdraagt tot een diagnose is mij ook niet duidelijk, maar eerst alle software installeren en dan een diagnose willen proberen stellen lijkt me dan weer wel duidelijk onzinnig als er mogelijk meer aan de hand kan zijn

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

                    Hello,
                    Jammer van de schijf die stuk is, maar je kan eventueel wel nog een poging wagen om de data eraf te halen. Haal de schijf uit de laptop en steek hem, gewikkeld in een handdoek of zo, in een plastic zak in de diepvries. Laat hem daar een goeie 24u steken. Hang het ding daarna aan een adapter usb naar sata of zo en plug het in een andere pc. Als het lukt zo snel mogelijk de data eraf halen. Het is geen garantie, maar zo werd er al veel data gered.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Laptop stuk: herstellen of nieuwe kopen?

                      Bedankt voor deze tip.
                      Ik ga het zeker proberen.

                      De laptop is hersteld met de nieuwe HD.
                      Na een aantal updates draait hij terug stabiel, het plots uitvallen was dus een software issue.
                      Ondertussen blijven de updates maar binnen lopen, gisteren 100 updates bij het afsluiten! Als Windows gebruiker wordt je geduld op de proef gesteld.

                      Voordeel van deze oplossing:
                      - nieuwe, grotere HD
                      - nieuwe installatie die sneller werkt
                      - geen voorgeïnstalleerde rommel meer van Dell
                      - slechts 56€ kosten

                      Nadeel:
                      - veel tijdsverlies
                      - data kwijt

                      Comment

                      Working...
                      X