Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom Cameraprofiel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom Cameraprofiel

    Beste bd'ers ,

    Ik fotografeer steeds in RAW met mijn Nikon en bewerk al de foto's ook in lightroom.
    Nu bij de laatste shoot merkte ik dat de foto's enorm grauwe kleuren hadden.
    Na wat zoeken en experimenteren veranderde ik het cameraprofiel waardoor de foto 'perfect' was van kleur.

    Mijn vraag: in al de voorgaande shoots heb ik hier nooit last mee gehad en staat het profiel standaard op adobe rgb.
    Waarom moest ik dan het profiel wijzigen en zijn er hier gebruikers die hier regelmatig veranderen tussen profielen ?


    grtz

  • #2
    Re: Lightroom Cameraprofiel

    In mijn RAW-ontwikkeling is dat mijn allereerste stap, bij Camera Calibration veranderen van Adobe Standard naar een Canon profiel. Dat doe ik zowel in ACR (tussen Bridge en Photoshop) als ik zo vertrek, maar evengoed in LR (nu v.5) als ik de RAW via LR wens te ontwikkelen.
    De tweede stap is lenscorrectie, maar daarvan heb ik reeds een import-preset in LR gemaakt. Cameraprofiel heb ik niet bij in die importpreset zitten, omdat ik de vrije keuze wil tussen: Camera Faithful/Landscape/Neutral/Portrait/Standard.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom Cameraprofiel

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      In mijn RAW-ontwikkeling is dat mijn allereerste stap, bij Camera Calibration veranderen van Adobe Standard naar een Canon profiel. Dat doe ik zowel in ACR (tussen Bridge en Photoshop) als ik zo vertrek, maar evengoed in LR (nu v.5) als ik de RAW via LR wens te ontwikkelen.
      De tweede stap is lenscorrectie, maar daarvan heb ik reeds een import-preset in LR gemaakt. Cameraprofiel heb ik niet bij in die importpreset zitten, omdat ik de vrije keuze wil tussen: Camera Faithful/Landscape/Neutral/Portrait/Standard.

      thx voor je feedback! en de tip!

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom Cameraprofiel

        Als je Scott Kelby (of in het NL Piet Van den Eynde -MoreThanWords hier op het forum) erop naleest, zijn dat ongeveer de eerste te nemen stappen, zelfs vóór je in Lightroom 5 "van boven naar beneden" begint te werken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom Cameraprofiel

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          De tweede stap is lenscorrectie, maar daarvan heb ik reeds een import-preset in LR gemaakt. Cameraprofiel heb ik niet bij in die importpreset zitten, omdat ik de vrije keuze wil tussen: Camera Faithful/Landscape/Neutral/Portrait/Standard.
          Ik maak mijn eigen profiel aan volgens de kleuren en lichtomstandigheden die in mijn foto's zitten. KLIK
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom Cameraprofiel

            Da's uiteraard nog veel beter!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom Cameraprofiel

              het geeft inderdaad een enorm groot verschil als je dit toepast. In sommige omstandigheden wordt de kleur zodanig eruit getrokken bij de importatie.
              Thanks voor jullie feedback

              Comment

              Working...
              X