Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AEL en AF vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AEL en AF vraagje

    Hallo, Ben in het bezit van de Sony A77 de instellingen staan meestal allemaal nog standaard ingesteld, mijn vraag wat kan je het beste toewijzen aan de AEL en AF functie in je menu?
    Ik probeer meestal vogels te fotograferen vanuit de schuilhut met statief , en kan je eventueel je scherp stelling en belichting vasthouden ? (meestal druk ik af met afstandsbediening)
    Al advies is welkom ,bijvoorbaat bedankt !


    Mvg
    Pierre

  • #2
    Re: AEL en AF vraagje

    Tot voor kort had ik ook een schuiltent maar tijdens de storm van een tijdje terug is die weggewaaid en nooit meer terug gevonden ... Maar om op uw vraag te antwoorden, de AEL knop gebruik ik alleen als ik in de 12fps mode ben. Ik heb dus de AEL knop op "AEL toggle" staan, dwz dat de belichting wordt vastgehouden. En met het achterste instelwiel kan je belichtingcompensatie toepassen, dus eigenlijk werk je min of meer in manueel. Ik werk op deze manier omdat als je in 12fps bent, je eigenlijk in diafragmavoorkeur bent. Maar ik heb liever zelf controle over de belichting, en zeker bij vogels waar de achtergrond nogal kan verschillen waardoor de belichting in de war geraakt.

    In 8fps werk ik altijd in manueel (wat niet gaat in 12fps maar wel via een omweg zoals ik net heb beschreven), en zeker in een schuiltent of kijkhut. Met de evf zie je onmiddellijk wat je resultaat is en je kan dan bijsturen. Dat is een heel groot voordeel van een elektronische zoeker.

    De AF/MF knop gebruik ik alleen in combinatie met de Sigma 105 macrolens omdat ik dan manueel focus. In het menu heb ik die knop op "AF/MF Control Hold" staan. Hierdoor kan ik kortstondig eventjes autofocussen en de camera het werk laten doen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: AEL en AF vraagje

      Dat is duidelijk, bedankt Alex !

      Comment

      Working...
      X