Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex camara voor beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelreflex camara voor beginner

    hallo iedereen,

    ik ben zo een beetje aan het uitkijken om een goede spiegelrelfex camera aan te kopen.
    Waarvoor gaat deze dienst moeten doen, vakantiefoto's, portret foto's, familiefoto's enz

    mijn oog is gevallen op een van de volgende camera's:

    Nikon D5300 18mm - 105mm VR
    Canon EoS D700 18mm - 135mm IS STM
    Pentax K-5 II 18mm - 135mm WR

    Heeft iemand ervaring met één van de bovenstaande camera's?
    voor- en nadelen van elkaar?
    Later komen er nog andere lenzen bij, maar eerst de aankoop.

    alvast bedankt voor de tips

    groeten

  • #2
    Re: Spiegelreflex camara voor beginner

    Je zit met elk van deze camera's goed. Als je naar uitbreidingsmogelijkheden kijkt, heb je wellicht bij Nikon en Canon wat meer keuze, maar elk van deze camera's zal doen wat je ervan verlangt. Het zal er vooral van afhangen welk van de drie jou het best bevalt qua ergonomie en bediening.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelreflex camara voor beginner

      Ben niet echt overtuigd van de D5300...
      Kijk eens naar de D5200 en vergelijk beide modellen eens. De verschillen zijn echt niet groot, maak zelf uit als je de meerprijs ervoor wilt geven.

      Met de kitlenzen zit je goed!
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelreflex camara voor beginner

        bedankt Simplephotography en RuneDg voor de info.

        de D5300 en de D5200 liggen idd zeer dicht bij elkaar.
        de D5300 heeft voor mij persoonlijk enkele handig extra tegenover de D5200
        een sensor zonder laagdoorlaat filter, de wifi, gebruiksvriendelijk menu, Expeed 4 processor, de gps denk ik niet te gebruiken maar de wifi is steeds handig

        ik ben er nog niet 100% uit maar ik denk dat mijn richting toch naar de D5300 gaat gaan, zijn er hier enkele mensen die deze camera reeds hebben aangekocht en hebben getest?

        groeten

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelreflex camara voor beginner

          De camera's die je oplijst spelen niet echt in dezelfde categorie. De 700D en D5300 zijn eerder instapmodellen, terwijl de K-5II het vlaggeschip van Pentax was tot voor de introductie van de K-3 (en daarom nu goedkoper is). Maw, de K-5II zal een completere camera zijn. Zo heeft deze een LCD bovenop de camera en uitgebreide belichtingsmodes op de mode-draaiknop (ipv JPG snapshot modes). De Pentax is bovendien een pak robuuster en spatwaterdicht (evenals het 18-135 objectief dat je erop vermeldt), wat maakt dat je deze perfect in slecht (of stoffig) weer uit je tas kan laten zonder extra bescherming. Ik ga niet alle verschillen opzoeken, maar je ziet wat ik bedoel.

          Is dat belangrijk? Velen zullen je zeggen van niet, anderen weer dat het een essentieel verschil is... Alles is relatief hé. 't Hangt af van de omstandigheden waarin je de camera wil gebruiken. Ik ben zelf bvb een reisfotograaf dus heb nood aan een camera die tegen een stootje kan. Discreet de camera instellen is voor mij ook belangrijk, dus zonder top-LCD werken is voor mij niet echt een alternatief. Ik ben nog een "klassiek" aan de academie geschoold fotograaf dus wil ik bovendien volle controle. Vandaar dat mijn persoonlijke keuze al sinds jaar en dag op een gevorderde DSLR viel, en in mijn geval is dat dan steeds een Pentax geweest (o.a. de K-5, de voorganger van de K-5II, en nu de nieuwe en nog meer gevorderde K-3). Deze camera's hebben me toegelaten zonder beperkingen te groeien in m'n fotografie.

          Wil je langs de andere kant een DSLR voor de kwaliteit van de sensor en de mogelijkheid meerdere objectieven te kunnen gebruiken, maar wil je voor de rest de camera z'n werk laten doen zonder (nu of later) over instellingen te moeten nadenken, dan heb je geen toestel met ruime instelmogelijkheden nodig, en kan je beter naar een instap-DSLR van de laatste generatie gaan ipv een vlaggeschip van de vorige generatie.

          In het bovenstaande spreek ik me niet uit over merken, enkel over het verschil tussen DSLR's die eerder naar instapmodellen neigen vs gevorderde camera's. Bij alle merken vind je camera's in de verschillende categorieën en naargelang het moment in de productcyclus zal je regelmatig gevorderde toestellen van ieder van de merken vinden aan de prijs van recentere instapmodellen.

          Wim
          Last edited by ishpuini; 4 maart 2014, 08:47.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelreflex camara voor beginner

            Ik sluit me volledig bij Wim aan, zijn kijk op de zaak is in mijn optiek de juiste.

            De Canon 700d en Nikon D5300 zijn alles behalve slechte camera's en presteren gezien de beeldchips echt niet slecht. Dus als je weinig wil gaan doen met fotografie en het qua bedieningsgemak ook wel gelooft, maar af en toe iets wil instellen zijn het prima camera's. Maar voor het bedieningsgemak en een robuuste body die een lange levensduur garandeert hoef je ze niet te kopen.
            Ga je in ruigere omstandigheden werken (hitte, kou, zand/stof, nattigheid/vocht) kom je echt bij Pentax uit (K-50 kan ook een optie zijn). De K-5 is een hele robuuste camera die in een heel ander segment zit dan de andere camera's. Het dynamischbereik is uitzonderlijk groot en evenals de ruisprestaties voor APS-C. Pentax heeft met de 6x7 en LX toch wel mijn hart gestolen en haar degelijkheid bewezen. De K-5II is 3 weken mee geweest om nieuws te maken en ben weer verkocht. Ik heb niet het idee dat een Nikon D3 die normaal ingezet wordt beter in elkaar steekt... En de Pentax is aangenaam compacter en lichter. Tel daarbij op dat vrijwel iedere manual focus lens gewoon lichtmeting heeft en je veel waarde voor je euro's krijgt; zo raar is het nog niet om voor Pentax te kiezen.

            Uiteraard heeft Nikon ook een D7000 of D7100 en Canon een 70d, maar die camera's zijn niet zoals Pentax is. Niet perse beter of slechter, maar gewoon heel anders. Dat moet je uit proberen. Je zult het wel meer voelen in je portemonnee, Canon 70d en Nikon D7000 / D7100 zijn vaak wat duurder en kwalitatief niet perse beter.

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelreflex camara voor beginner

              Hallo Wim en luukt,

              Bedankt voor jullie comments, het is niet makkelijk om een goede/ juiste keuze te maken, ik heb eerst een budget samen gesteld en dan gezien wat kan ik ervoor kopen, de k-5ii zit iets boven budget, de k-50 valt er net binnen in.
              Ik volg je standpunt wim ivm de spatwaterdichtheid en robuuster, tov de nikon en canon.
              De canon is ondertussen weg gevallen uit het lijstje.
              Lijstje is nu
              Nikon 5300
              Pentax k-50
              Pentax k-5ii

              Echt niet makkelijk, ze hebben allemaal voor- en nadelen, de body van de pentax is idd veel beter tov de nikon.
              Nog eens een nachtje over slapen, enkele review lezen en vergelijken en zien wat hier nog allemaal uitkomt

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelreflex camara voor beginner

                Hoi Ken, de K-50 heeft al een redelijk bedieningsgemak en bouwkwaliteit, zeker wel een stapje hoger dan de D5300; om maar wat dingen te noemen die de K-50 wel heeft; spat en stof dicht, langere levensduur van de sluiter, bijna 100% zoekerweergave, dubbel instel wiel (apart voor sluitertijd en diafragma; je hoeft geen extra knoppen in te drukken), lichtmeting met vrijwel alle Pentax objectieven uit het analoge tijdperk... Dan is de nood naar een Pentax K-5 II al ietsje kleiner. Alhoewel die camera qua bouwkwaliteit nog wat stappen hoger staat.

                De D5300 is echt een middenmoot/instap model. Bij Pentax is dat op dit moment de K-500, deze is vrijwel gelijk aan de K-50 alleen is deze camera onderhuids naar het schijnt wat minder degelijk en niet spat water en stofdicht...

                Pentax heeft een iets beperkter objectieven aanbod dan Nikon, maar daar zal de doorsnee consument en 9 van de 10 (semi-) professionals echt geen last van ondervinden want het aanbod wat er is is kwalitatief goed en er zijn genoeg alternatieven voorhanden zoals inplaats van een 85mm een 70mm of 77mm objectief etc.

                Ik zou adviseren mocht het Pentax worden; de 18-55 WR er sowieso bij te nemen, hier betaal je navenant niets extra's voor en het objectief presteert - voor een kitlens - veel meer dan prima Een alternatief zou de 17-70 of 18-135mm WR kunnen zijn, deze zijn qua autofocus stiller door een ingebouwde motor. Qua vastbrandpunt heeft Pentax een 35mm f/2.4 en 50mm 1.8 die prima betaalbaar zijn en goed presteren. Wel zijn deze iets minder gebouwd (Plastic). Er zijn alternatieven voorhanden als een 40mm f/2.8, 35mm f/2.8, 31mm f/1.8, 70mm f/2.4, 77mm f/1.8 etc. Door de regel keuze genoeg..

                Daarom snap ik het argument vaak ook niet waarom mensen een duurdere Nikon of Canon adviseren - terwijl de Pentax tegenhanger goedkoper is (maar ook beter) - met als argument dat er minder 'keuze' is, bij Mamiya en Hasselblad is er nog minder keuze ;-) Daarbij wie alles van Nikon of Canon in zijn vitrine kastje heeft staan is geen fotograaf maar apparatuur verslaafd haha. Ik hoop dat de keuze makkelijker wordt zo.

                Ik probeer je overigens niet naar een Pentax te praten, maar de D5300 is eigenlijk niet echt een concurrent voor de andere camera's, dan zou je al richting een D7000 of D7100 moeten gaan kijken en wordt het allemaal wat schadelijker qua prijs. En krijg je eigenlijk niets meer; t.o.v. een K-5 II zeker niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Spiegelreflex camara voor beginner

                  Da's bullsh*t. Ik fotografeer al 9 jaar met mijn 350D. Dat is een zogenaamd instapmodel, en ik heb daarmee al alles gedaan, ook in ruige omstandigheden. En ik doe VEEL fotografie en ik denk dat de levensduur al langer is dan de camera's van de meeste mensen hier op 't forum. Al de rest is gezever van de marketingboys. Het bakje ziet er niet meer uit, maar presteert nog steeds prima.
                  Koop dus gerust een modelletje dat men hier zomaar aan de kant schuift; je zal er veel plezier van hebben.


                  Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
                  Ik sluit me volledig bij Wim aan, zijn kijk op de zaak is in mijn optiek de juiste.

                  De Canon 700d en Nikon D5300 zijn alles behalve slechte camera's en presteren gezien de beeldchips echt niet slecht. Dus als je weinig wil gaan doen met fotografie en het qua bedieningsgemak ook wel gelooft, maar af en toe iets wil instellen zijn het prima camera's. Maar voor het bedieningsgemak en een robuuste body die een lange levensduur garandeert hoef je ze niet te kopen.
                  Ga je in ruigere omstandigheden werken (hitte, kou, zand/stof, nattigheid/vocht) kom je echt bij Pentax uit (K-50 kan ook een optie zijn). De K-5 is een hele robuuste camera die in een heel ander segment zit dan de andere camera's. Het dynamischbereik is uitzonderlijk groot en evenals de ruisprestaties voor APS-C. Pentax heeft met de 6x7 en LX toch wel mijn hart gestolen en haar degelijkheid bewezen. De K-5II is 3 weken mee geweest om nieuws te maken en ben weer verkocht. Ik heb niet het idee dat een Nikon D3 die normaal ingezet wordt beter in elkaar steekt... En de Pentax is aangenaam compacter en lichter. Tel daarbij op dat vrijwel iedere manual focus lens gewoon lichtmeting heeft en je veel waarde voor je euro's krijgt; zo raar is het nog niet om voor Pentax te kiezen.

                  Uiteraard heeft Nikon ook een D7000 of D7100 en Canon een 70d, maar die camera's zijn niet zoals Pentax is. Niet perse beter of slechter, maar gewoon heel anders. Dat moet je uit proberen. Je zult het wel meer voelen in je portemonnee, Canon 70d en Nikon D7000 / D7100 zijn vaak wat duurder en kwalitatief niet perse beter.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spiegelreflex camara voor beginner

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Da's bullsh*t. Ik fotografeer al 9 jaar met mijn 350D. Dat is een zogenaamd instapmodel, en ik heb daarmee al alles gedaan, ook in ruige omstandigheden. En ik doe VEEL fotografie en ik denk dat de levensduur al langer is dan de camera's van de meeste mensen hier op 't forum. Al de rest is gezever van de marketingboys. Het bakje ziet er niet meer uit, maar presteert nog steeds prima.
                    Koop dus gerust een modelletje dat men hier zomaar aan de kant schuift; je zal er veel plezier van hebben.
                    Als je een paar jaar twee instelwielen en een top display tot je beschikking hebt. En de camera een grip heeft welke beter in middelgrote tot grote handen valt; je daarbij nooit in menu's hoeft omdat er overal wel een knop voor is; weet je niet wat je meemaakt bij het werken met een instap DSLR of de doorsnee systeemcamera. Ik raad zo'n D5300 ook echt niet af, maar de bediening is hoe je het went of keert minder praktisch. Ook al kan zo'n D5300 best een fijne camera zijn wat betreft beeldkwaliteit.

                    Wanneer je naar het geld kijkt kun je het beste een schoenendoos kopen en een bolle lens welke je kunt verschuiven. Daar zet je een cassette met vlakflim van 4x5 inch achter. En je hebt alles wat je nodig hebt voor een mooie foto. Het kost je navenant niks; want je hoeft nooit te upgraden... Het lichtgevoelige materiaal kies je namelijk steeds opnieuw zelf uit. Formaat is grofweg dubbel zo groot als middenformaat. Om nog maar te zwijgen over het verschil tussen kleinbeeld (fullframe) en APS-C.

                    Het bedrag per foto ligt zo rond de 30 euro afhankelijk van het barietpapier en overige wensen, maar dan ben je ook volledig klaar. Geen computer, printer, hardeschijven, software, ..., nodig.

                    Moet het er dan ook nog mooi uitzien kies je voor een Sinar of Linhof, maar dan betaal je weer veel geld aan de 'marketingboys'.
                    Last edited by luukt; 6 maart 2014, 17:32.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spiegelreflex camara voor beginner

                      thanks iedereen voor de info, ik ben nog op zoek naar de Pentax K-5II en de K50 om die eens te zien in het echt. binnenkort ga ik daar eens werk van maken

                      Comment

                      Working...
                      X