Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten met RAW foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • starten met RAW foto's

    hallo,

    ik weet dat er hier waarschijnlijk ongelooflijk veel discussies aan vooraf gegaan zijn, maar ik start toch maar gewoon een nieuwe.
    Ik heb hier al een aantal foto's gepost en krijg regelmatig het advies dat ik onmiddellijk met RAW foto's moet starten. Tot nog toe nam ik al mijn foto's in JPEG, maar dan verlies je blijkbaar redelijk wat details.
    Vandaag eropuit getrokken (ik fotografeer voornamelijk vogels, althans dat probeer ik toch ) en heb de setting dan toch maar eens op RAW gezet (weliswaar in combinatie met JPEG, dus heb nu al mijn foto's dubbel).

    Nu mijn vraag, hoe begin ik nu met het bewerken van zo'n RAW foto's. Welk programma gebruik ik best. Ik ben op zoek naar een eenvoudig programma, liefst betaalbaar en eentje dat je kan leren zonder er duizend boeken over te moeten lezen. Uiteindelijk ben ik maar een beginnende amateur, heb ik geen massa's tijd en geld en heb ik momenteel ook absoluut niet de intentie om een echte prof te worden (daar heb ik trouwens de aanleg ook niet voor, vrees ik).
    Ik heb onlangs Rawtherapee van internet gehaald, maar als je niet weet hoe eraan te beginnen, is dat niet zo eenvoudig, lijkt me.
    Ik lees hier veel over Light Room, daar bestaan blijkbaar ook handboeken over, en dergelijke meer. Maar wat is de prijs van zo'n programma, welk neem ik dan, want van Light Room zijn al een aantal versies beschikbaar...

    Enfin, alle tips zijn welkom, over welk programma ik best gebruik (nogmaals, liefst niet te ingewikkeld en betaalbaar) en hoe ik daar dan best mee start (cursus, handboek, zelfstudie, gewoon in het wilde weg aan de slag gaan)

    groetjes,
    kristof

  • #2
    Re: starten met RAW foto's

    Hey kristof,

    Ik raad je toch aan om met photoshop en camera raw te leren werken. Een goede leerschool is Kelbyone.com (heette tot voor kort Kelbytraining). Ik ben daar 3 jaar achter elkaar op geabonneerd en heb daar alles geleerd over photoshop en fotografie in het algemeen. Je gaat daar zeker veel bijleren.

    Je hebt ook nog Photoshop Elements en daar kun je eigenlijk alles mee wat je ook met Photoshop kan. Er zijn wat functies weggelaten zoals CMYK/LAB color maar dat heb je ook niet nodig voor je foto's te bewerken. Elements kost in ieder geval stukken minder dan de reguliere versie van Photoshop.

    Ik werk in ieder geval niet meer in RAW. Jij werkt ook met Sony en ik vind de jpegs goed genoeg van kwaliteit. Heb ook in het begin RAW en JPEG getrokken, maar op het einde na alle bewerkingen vind ik de jpegs er altijd net iets beter uitzien. In mijn jpeg settings heb ik noise reduction op low en XFine of Fine jpeg. En deze jpegs bewerk ik dan verder, ruisreductie/verscherping/contrast/kleuren enz ... Ik open trouwens ook mijn jpegs in Camera Raw, hoeven niet per se RAW foto's te zijn.

    Ik werk niet graag met Lightroom, kwestie van gewoonte. En je kan ook niet met lagen werken zoals dat wel kan in Photoshop. De Camera Raw module in Photoshop is trouwens dezelfde als in Lightroom.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: starten met RAW foto's

      ACR (Adobe Camera RAW) is zeker mijn eerste keuze. En inderdaad: ik verkies nog altijd de route Bridge->ACR->Photoshop, al wordt toch voor een aantal 'gevallen' ACR vervangen door Lightroom. Maar LR zonder Photoshop kan ik me moeilijk voorstellen, en dus is ACR de logische eerste keuze. Pas later, als je ziet dat je met LR toch meer kunt doen (al is het alleen maar "kunnen terugkeren op je stappen", je "history" dus), ga je eventueel die stap zetten.
      Maar hier zijn meer fotografen die (vaak omwille van het soort fotografie dat zij bedrijven) altijd in JPG blijven. Mijn RAW-ontwikkeling is ook nog altijd gebaseerd op de '7 stappen van Kelby' (of de 11 stappen van MoreThanWords), en wat daar uiteindelijk gebeurt is het RAW-bestand zo te ontwikkelen dat het weer lijkt op de JPG die zo uit de camera komt. Ik kan me dus best een leven zonder RAW voorstellen, al zal ik persoonlijk nooit die stap terug zetten.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: starten met RAW foto's

        ok, dus als ik het goed begrijp is Camera Raw (ACR genoemd hierboven?) een onderdeel van Photoshop? Of is dit een apart programma? Ik moet zeggen, als het enigzins kan, gaat mijn voorkeur ook gewoon uit naar JPEG, dus als de kwaliteit min of meer in dezelfde orde zit, dan zie ik het voordeel van RAW niet in. Zoals gezegd, ik ben maar een amateur en moet vaak al tijd zien te vinden om foto's te nemen, dus tijd om ze dan nog allemaal te bewerken is helemaal beperkt.
        Maar Photoshop is wel heel duur, als ik me niet vergis?
        Ik zal in alle geval al eens een kijkje nemen op de website van Kelbyone

        Comment


        • #5
          Re: starten met RAW foto's

          was juist even aan 't rondkijken op de tweedehandssites en zag daar Photoshop Elements 11 te koop voor 40 euro (bieden vanaf 30).
          Is dit dan de moeite waard? Is niet de laatste versie, maar misschien wel goed genoeg om mee te starten. En als daar dan ook die Camera Raw inzit, kan ik misschien toch gewoon JPEG's blijven trekken en die dan hierin bewerken.

          Comment


          • #6
            Re: starten met RAW foto's

            Mijn eerste foto's waren in Jpeg, was ik al heel erg blij mee. Overgeschakeld naar Raw en het bijgeleverde programma van het toestel lang gebruikt. Deze daar omgezet naar Jpeg en verder bewerkt in PSP.http://www.corel.com/corel/product/i...id=prod5100069 Best betaalbaar en niet zo moeilijk programma waar je ook de Raw versie in kan bewerken naast je Jpeg. Enkele maanden geleden LR aangekocht en toch wel tevreden met wat ik daar nu kan in doen met Raw voor ik naar PSP er mee ga. Nooit de moeite genomen om het onder de knie te krijgen met PSP. Echt lessen volgen en veel boeken lezen doe ik ook niet, foto plaatsen op het forum en leren uit de opmerkingen die je krijgt.
            Ik was ook niet van plan daar veel tijd en moeite in te steken in het begin. Ondertussen leer ik steeds bij en heb nog een lange weg te gaan.
            Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

            Comment


            • #7
              Re: starten met RAW foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door krikkybilly Bekijk bericht
              was juist even aan 't rondkijken op de tweedehandssites en zag daar Photoshop Elements 11 te koop voor 40 euro (bieden vanaf 30).
              Is dit dan de moeite waard? Is niet de laatste versie, maar misschien wel goed genoeg om mee te starten. En als daar dan ook die Camera Raw inzit, kan ik misschien toch gewoon JPEG's blijven trekken en die dan hierin bewerken.
              Ik heb de 11 en die is toch nog vrij recent (is maar 1 hoger dacht ik?).
              Ik heb de recentste RAW plugin geïnstalleerd om mijn camera (Nikon 5200) te ondersteunen, dus daar kan je iig de recentste versie van gebruiken. M'n broer heeft een oudere Photoshop (de 'dure') waar die recentste RAW plugin blijkb niet op werkt.

              Comment


              • #8
                Re: starten met RAW foto's

                ACR = Adobe Camera Raw
                Het probleem is inderdaad dat als je camera (merk? type?) te recent is, je misschien de recentste versie van ACR nodig hebt. ACR zit inderdaad vervat in Photoshop (Elements), maar eerst moeten we weten welke camera je hebt.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: starten met RAW foto's

                  ik gebruik een sony a580

                  Comment


                  • #10
                    Re: starten met RAW foto's

                    De A580 levert mooie jpg,s,ik heb er ook eentje.Ik denk dat RAW enkel nodig is bij speciale gevallen,zoals bv. tegenlicht en andere moeilijke belichtingsomstandigheden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: starten met RAW foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door krikkybilly Bekijk bericht
                      ik gebruik een sony a580
                      Gelukkig niet het meest recente model. Volgens dit lijstje: http://helpx.adobe.com/nl/creative-s...d-cameras.html
                      heb jij voldoende aan ACR 6.3 en die zou al in Lightroom 3.3 zitten. Ik heb geen idee welke versie van Photoshop (CS4, CS5?) of Elements je minimum nodig zou hebben.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: starten met RAW foto's

                        Ik zal proberen de boom te laten zijn in het bos van fotobewerking:

                        JPEG of RAW?
                        Op het internet kan een boel informatie vinden over dit thema, maar kortom: Om te beginnen kan je gewoon jpeg's
                        nemen en goed bewerken met gratis software zoals Gimp. Maar jpeg blijft een eindformaat en nooit een
                        bewerkinsformaat. Als je een foto neemt en je bewerkt éénmaal en je bent tevreden mee, is dan jpeg genoeg. Maar
                        als je wilt later het bewerkte bestand nog openen en verder bewerken, dan heb je altijd een verlies aan
                        kwaliteit. Want elke keer dat een beeld wordt in jpeg opgeslagen, wordt een compressiealgoritme gebruikt en dat
                        brengt een verlies.

                        Raw is nooit een eindformaat. Het raw-bestand moet "ontwikkeld" worden en eventueel verder bewerkt en opgeslagen
                        b.v. in jpeg als eindformaat.
                        Raw biedt verschillende voordelen, o.m. de originele foto wordt nooit gewijzigd en als je expert wordt en dan ben je
                        niet tevreden met je vorige bewerking, kan altijd van nul vertrekken. Raw biedt meer kleurdiepte (meestal 12 of
                        14 bit/kanaal) dan jpeg (8 bit-kanaal). Fotos met veel contrast, zoals tegenlicht, donkere pleken en heldere
                        lucht... kunnen beter bewerkt worden in raw.

                        Adobe of gelijkwaardige software
                        Er bestaat software die evengoed is dan de software van Adobe (Photoshop, Lightroom...) en minder duur. Maar
                        Adobe heeft een paar voordelen:
                        1) Is overal bekend en je kan veel documentatie op internet vinden.
                        2) Er bestaan veel plugins of programma's van derden die kunnen genest worden in de software van Adobe.

                        Raw-bestanden worden ontwikkeld door Camera Raw en dat zit in Phtoshop (Elements) en Lightroom. Camera Raw bevat
                        de instellingen/correcties voor camera's en objectieven. Daarom moet dit regelmatig geupdated worden als je een
                        nieuwe camera of objectief heeft aangeschaafd. De recentere versies van Camera Raw zijn gratis te downloaden en
                        je kan installeren in Photoshop of Lightroom.

                        Maar let op: de mensen van Adobe zijn slim. Ze laten niet toe een recente versie van Camera Raw installeren op
                        een te oude versie van Photoshop. Dus, als je een recente camera heeft, kan je misschien een geschikte versie van
                        camera raw niet installeren op je oude versie van Photoshop (Elements). Zo ben je altijd verplicht een nieuwe
                        versie van Photoshop te kopen (nu echt huren).

                        Lightroom en Photoshop zijn helemaal verschillend, alhoewel voor het ontwikkelen van Raw-bestanden komt op
                        hetzelfde neer. Maar om verder te bewerken biedt Photoshop een groot aantal functies. Lightroom laat je je foto's
                        organiseren in catalogussen, filters enz. Je kan dantrefwoorden aan elke foto toewijzen en je foto's terugvinden
                        op deze basis.

                        Een goed programma dat biedt de meeste functies van Photoshop en Lightroom is Zoner Photo Studio. De laatste
                        versie kost $74. Hier kan je kijken:
                        http://www.zoner.com/
                        http://download.cnet.com/Zoner-Photo-Studio/3000-2192_4-7518
                        Last edited by GTrotter; 3 maart 2014, 22:16.

                        Comment


                        • #13
                          Re: starten met RAW foto's

                          dank jullie allemaal voor de reacties. Misschien ga ik gewoon eens proberen om die photoshop elements 11 tweedehands te kopen (30 of 40 euro is geen fortuin) en dan kan ik daar mee aan de slag (voor raw of jpeg). Dan kan ik nog altijd zien of ik er wijs uit geraak, en eventueel wat boeken lezen of info van het net halen.
                          Als LR 3.3 voldoende is voor ondersteuning van de alpha 580, dan ga ik ervan uit dat PS elements 11 de a580 ook wel zal ondersteunen, want dit is inderdaad de voorlaatste versie blijkbaar.
                          En als het me allemaal teveel wordt, dan kan ik nog altijd gewoon terug verder gaan in jpeg (een topfotograaf zal ik hoe dan ook nooit worden, dus daar moet ik me al geen zorgen over maken)

                          Comment


                          • #14
                            Re: starten met RAW foto's

                            Als Camera Raw je bestanden niet ondersteunt, dan kan je met de DNG converter toch nog de bestanden openen. Die kan je downloaden bij Adobe en is gratis. Zo hoef je niet altijd de laatste nieuwe versie van photoshop of elements te hebben.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: starten met RAW foto's

                              Je zult er geen spijt hebben van de PS 11 elements en voor die prijs kan je het niet laten.

                              Comment

                              Working...
                              X