Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3100 - Nachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3100 - Nachtfotografie

    Hoi,

    Ik gebruik een nikon D3100 en gebruik daarbij voornamelijk mijn recent aangeschafte Tamron 18-270mm 3.5 - 6.3, Ik heb ook nog volgende lenzen: de standaard meegeleverde Nikon 18-55mm 3.5-5.6 en ook een tele welke ik er in de aanbieding bijkocht : Nikon 55-200mm 4-5.6.

    Ik moet beroepshalve vaak foto's nemen 's nachts en ik kan daarbij onmogelijk enige flits gebruiken (zelfs de infrarood zoeker moet uit). Bovendien bevind ik mij meestal heel ver van het te fotograferen object en moet ik maximaal de zoom gebruiken. Het gaat vaak heel snel en ik heb weinig tijd om te reageren: een lange openingstijd kan ik mij du ook niet veroorloven;

    Gelukkig is het zelden helemaal donker en kan ik genieten van een eerder zwakke straat- of andere verlichting.

    Heeft iemand een idee hoe ik hier een maximaal resultaat kan uithalen? Kan dit door de instellingen in het apparaat aan te passen? Bestaan er speciale lenzen of filters die mij daarbij kunnen helpen?

    Grts,

    Truckydude

  • #2
    Re: Nikon D3100 - Nachtfotografie

    Het gaat dus niet over het fotograferen van gebouwen en landschappen bij nacht, maar over onderwerpen die niet statisch zijn ("weinig tijd om te reageren", zijn het soms personen?).
    Dan heb je meer aan lichtsterke lenzen, en de iso zal dan ook flink omhoog moeten.
    Als je nu al op 270mm moet fotograferen, dan zal je veel geld moeten uitgeven om een lichtsterke lens met een brandpuntsafstand van 300mm aan te kopen.
    Een 300mm f2,8 is duur, zwaar en groot, en ik vermoed dat je niet het budget ter beschikking hebt om zo'n lens aan te schaffen...

    Voor statische onderwerpen heb je helemaal geen lichtsterke lenzen nodig, maar wel een statief.
    Het komt er dan alleen op aan om de juiste instellingen te gebruiken, en dan kan je avond/nachtfoto's maken met elke camera.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3100 - Nachtfotografie

      Bestaat er geen mogelijkheid om op locatie een camera te installeren die op afstand bediend kan worden? Gezien je beroep vermoed ik toch dat de meeste van die locaties op voorhand verkend kunnen worden?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3100 - Nachtfotografie

        Beste,

        bedankt voor jullie reacties.
        Het gat inderdaad over personen en voertuigen. Op voorhand een camera plaatsen is zo goed als uitgesloten in de meeste gevallen.
        BlackB@ndit, zou het helpen als ik bij mijn huidige lenzen mijn ISO waarde nu al de hoogte in jaag? Met welke van mijn huidige lenzen (zie eerste post) zou ik dan het beste resultaat bekomen?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3100 - Nachtfotografie

          De Tamron is op 270mm nog net iets minder lichtsterk dan de Nikon 18-55 op 55mm, maar dat verschil is erg klein, daar zal het niet op aankomen.

          Het is natuurlijk de vraag wat je wil fotograferen in het donker, als we dat weten, dan kunnen we misschien een beter antwoord geven op je vraag.
          Als er erg weinig licht is, dan zijn lichtsterke lenzen (met een diafragma-opening van f2,8 of zelfs groter) in het voordeel, maar op een zeker ogenblik zal je ook daarmee geen fatsoenlijke resultaten meer krijgen.
          Om foto's te maken heb je licht nodig, als je een onderwerp fotografeert dat niet beweegt, dan kan je door de camera op een statief te zetten werken met een lange sluitertijd, in dat geval kan je ook met minder lichtsterke lenzen werken.
          Maar een onderwerp dat beweegt, dar is een heel ander probleem om dat te fotograferen als er heel weinig licht is.
          De enige mogelijkheid is de iso verhogen, maar daardoor krijg je ruis, heel veel ruis zelfs als de iso op de maximumwaarde staat.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3100 - Nachtfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Het is natuurlijk de vraag wat je wil fotograferen in het donker, als we dat weten, dan kunnen we misschien een beter antwoord geven op je vraag.
            Voor mijn gevoel heeft het te maken met betrekking tot personen die op een bepaalde plaats op een bepaald uur niet moeten of hoeven te zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel.
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3100 - Nachtfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
              Voor mijn gevoel heeft het te maken met betrekking tot personen die op een bepaalde plaats op een bepaald uur niet moeten of hoeven te zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel.
              Dan is dit de beste oplossing: http://www.nightvisioncameras.com/dl...Camera-v10.pdf
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X