Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

    Even een vraag ik heb sinds vorig jaar een nieuwe laptop ik dacht die ook te gebruiken om mijn foto's wat bij te werken bv 2 honden samen zetten enz .Omdat het scherm af en toe anders staat is dat niet zo handig ( De kleuren zijn af en toe anders staat het iets rechter is de kleur goed zet je het iets lager is het niet goed dus de kleuren zien er anders uit omdat het scherm af en toe anders staat ) nu raden ze me een iMac aan die zouden de beste schermen hebben om foto's te bewerken .Hoe denken de ervaren mensen hier over ?

  • #2
    Re: Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

    Deze vraag is al zo dikwijls aan bod geweest. Ik raad je aan even te zoeken naar "scherm", "monitor".
    D'er zijn zelfs topics over foto's bewerken op een laptop.
    Je zou een extern scherm aan je laptop kunnen hangen, of evolueren naar een desktop met een fatsoenlijk scherm.
    Overschakelen naar Mac (ik ben zelf een doorwinterde Mac-ker) raad ik je alleen aan als je nog in het begin staat, met zelfs weinig ervaring van computers, software, enz.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

      Voor een laptop is een IPS scherm aan te raden, hebben betere kijkhoeken dan een TN paneel. De goedkopere laptops zijn meestal uitgerust met zo een TN paneel.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

        Kijk hier maar eens, en vink de optie IPS aan. Dan krijg je een overzicht van alle laptops.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

          iMac heeft heus niet de beste schermen.
          bij ons word er aan iedere mac een Eizo scherm gehangen met zonnekap.
          en iedere week kalibreren.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

            Een beetje vreemd om als alternatief voor een laptop een iMac voor te stellen. Laptops hebben maar 1 voordeel : dat ze draagbaar zijn. Heb je dat niet nodig dan ben je ALTIJD beter af met een desktop.
            Voor dat scherm heb je inderdaad IPS versie nodig. Je vraag naar het "Beste" scherm is wel wat gevaarlijk, want voor een echt goed scherm met brede kleurweergave zal je weten wat betaald. Gelukkig bestaan er ook goedkopere IPS schermen, die na calibratie, echt wel zullen voldoen.
            Als Full HD resolutie voor jou voldoende is, dan kan je dat scherm gewoonlijk via HDMI aansluiten. Voor hogere resoluties heb je normaal dual DVI (dat is die versie met alle pennen) of displayport nodig. Dat kan op je laptop zitten, maar zeker niet altijd.
            Zo'n standaard IPS scherm (bv. van LG) kan je voor minder dan 200€ kopen. Maar persoonlijk zou ik ook een calibratietoestel overwegen (als die kleuren echt belangrijk zijn). De echte goeie (bv. met die "wide gamut") kosten uiteraard stukken meer, maar of je die nodig hebt, is weer iets anders. Om maar een voorbeeldje te geven : link.
            Last edited by polleke_cgc; 27 februari 2014, 18:31.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

              Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
              iMac heeft heus niet de beste schermen.
              bij ons word er aan iedere mac een Eizo scherm gehangen met zonnekap.
              en iedere week kalibreren.
              Een mac geeft zonder twijfel idd een "mooi" en helder beeld. Maar hang er een Eizo aan en je krijgt een scherm waarmee je echt kleurtrouw kan werken. Dus zonder twijfel: koop een Eizo: http://www.eizo.com/global/magnumpho...arl_de_keyzer/

              Comment


              • #8
                Re: Wat is het beste scherm om foto's te bewerken .

                Allemaal bedankt voor de informatie

                Comment

                Working...
                X