Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon of nikon ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon of nikon ?

    Canon of Nikon ?
    Ondanks de beschikbaarheid van een groot aantal DSLR (spiegelreflexcamera) fabrikanten, is de Canon of Nikon discussie nog steeds aan de gang. Sinds de dagen van de 35mm film, zijn de twee fabrikanten steeds naaste concurrenten geweest . Traditioneel ging het de ene keer voor de ene beter, de andere keer dan weer voor de andere.

    Zodra u, als fotograaf, vertrouwd raakt met een systeem zult u waarschijnlijk vrij snel een aanhanger zijn !
    Als je niet vertrouwd bent met één van de twee merken, kan de keuze van camera’s verbijsterend lijken . In dit artikel ga ik even uitweiden over de twee meest populaire liefhebber camera's - de Canon 60D en de Nikon D7000 . Beide camera's zijn gericht op degenen die willen dat hun fotografie een stap verder gaat .

    Welke van de twee kun je beter kopen ? Ik belicht de belangrijkste punten van elke camera om mee te nemen om je te helpen een beter geïnformeerde beslissing te nemen .

    Resolutie, Controls en Body

    De Canon wint duidelijk op het gebied van resolutie door het aanbieden van 18 Megapixel terwijl Nikon het moet doen met 16.2MP. Het is evenwel onwaarschijnlijk dat je zelfs het verschil zou merken, tenzij je van plan bent om regelmatig te billboard - formaat prints te maken !

    Wat nog belangrijker is, is dat er een groot verschil is in de bouw van de body . De Canon is gemaakt van een plastic omhulsel ( een groot verschil met zijn voorganger , de 50D, die is gemaakt van magnesium legering ) . De Nikon is gemaakt van magnesium legering en is zeker een veel geschiktere camera als u van plan om buiten te schieten in onaangename weersomstandigheden. Beide camera's zijn voorzien van comfortabele handgrepen . Maar, hoewel de Canon is gemaakt van kunststof, is hij zowel groter als zwaarder dan de Nikon .

    Als het gaat om controles is geen van de camera's perfect . Nikon heeft wederom de ISO-knop in een onhandige positie gezet, waar deze niet kan worden gewijzigd terwijl de camera op ooghoogte is. Nikon's " Live View " setup is niet fantastisch, maar er zijn tal van mogelijkheden voor maatwerk.
    De Canon heeft een flink aantal knoppen van de 50D verloren, en de knoppen hebben nu alleen nog één enkele functie . Er is wel "Q" knop , die gebruikers meeneemt in het menuscherm Q , dat de belangrijkste parameters bevat. Net als de Nikon, maar heeft hij ook verschillende aanpasbare knoppen.

    SD-kaarten

    Beide camera's zullen de nieuwe SDXC- kaarten , waarmee gebruikers tot 2TBs ruimte hebben, gebruiken ! Echter, de Nikon heeft twee SD-kaartsleuven , hetgeen een geweldige aanvulling is . Dit is vooral handig als u opnamen maakt in verschillende formaten, of als u niet het risico wil nemen om al uw foto's op slechts één kaart te zetten.
    HD Movie Mode

    Hoewel beide camera's een HD- filmmodus bieden, kan alleen de Canon schieten op 30fps . De Nikon is beperkt tot 24 fps in HD-modus . Maar de Nikon staat autofocus tijdens filmopname niet toe.

    LCD-scherm

    De Canon is verreweg de betere camera in de LCD afdeling . Niet alleen biedt hij het eerste DSLR uitklapbare LCD-scherm, maar het scherm heeft meer resolutie dan de Nikon. Het is ook bemeten op 3:2 , wat betekent dat het beelden weergeeft op een meer natuurlijke verhouding .

    Focus Systeem

    In dit onderdeel is de nikon koning . Canon 60D maakt gebruik van een inmiddels wat verouderde negen - punts 'cross - type' AF -systeem , terwijl de Nikon 39 AF-punten biedt, met negen cross- type 'punten . Hoewel beide camera's de gebruiker aanbieden een enkel AF-punt te halen, maakt de Nikon het ook mogelijk voor negen - , 21 - , en 39 -punts dynamisch veld-AF .

    Beeldkwaliteit

    Beide camera's presteren goed bij hoge ISO's, het geven van afdrukbare resultaten, zelfs bij ISO 6400. De Nikon echter produceert veel betere kleurweergave in JPEG-formaat dan de Canon, hoewel beide verbluffende RAW-beelden maken. Beide camera's hebben de neiging tot overbelichting in contrastrijke situaties, hoewel het zeker meer merkbaar is op de Nikon.
    Besluit

    Naar mijn mening gaat de Canon 60D de Nikon D7000 te boven wegens zijn superieure beeldkwaliteit en minder onhandige controles. Voor degenen die nieuw zijn met DSLR's , is het een eenvoudigere camera om te beginnen met het gebruik van iets recht uit de doos. En als je geïnteresseerd bent in het maken van films, biedt de Canon veel meer opties .

    Ik zou de Nikon echter aanraden als u van plan om te werken in onherbergzame omstandigheden ( omdat hij veel meer solide is ) of maar zeer zelden gaat werken in JPEG . Anders zou ik de Canon aanraden.
    http://www.canonspiegelreflexcamera.com voor info over canon spiegelreflexcamera's

  • #2
    Re: Canon of nikon ?

    leuk weer eens wat van je te horen (lezen).
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Canon of nikon ?

      Toch een beetje vreemd. Als ik je tekst lees, zou ik gaan voor de Nikon, maar jouw conclusie is net tegenovergesteld...

      Comment


      • #4
        Re: Canon of nikon ?

        Laat ik het makkelijk maken: het maakt helemaal niks uit. Vandaag is Nikon beter in bepaalde dingen, en morgen is dat weer Canon.
        Als ik helemaal opnieuw zou moeten beginnen en ik zou niet gewoon zijn aan Canon maar wel weten wat ik vandaag weet, dan zou ik naar de winkel gaan en zien welk merk mij het best ligt qua bediening en dan daarvoor gaan. Ik zou me dan ook niet eens bij die twee merken houden maar ook Sony en Pentax proberen bijvoorbeeld.

        Zeker Canon en Nikon hebben vergelijkbare lenzen, zeker nu ook Nikon met betaalbare F4-objectieven op de markt is, en voor de rest is er ook weinig verschil.

        Zoals in de kledingwinkel dus: gaan passen.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Canon of nikon ?

          Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
          Canon of Nikon ?
          Ondanks de beschikbaarheid van een groot aantal DSLR (spiegelreflexcamera) fabrikanten, is de Canon of Nikon discussie nog steeds aan de gang..
          Net zoals Windows/Apple Apple/Samsung zullen dit soort discussies altijd plaatsvinden.
          Eigenlijk vind ik het een beetje een lulverhaal van je, wat wil je nou zeggen? Dat je dit weet? Of wil je ons iets leren?
          Kletskoek is dit. Niet waardig om over te kletsen!

          Comment


          • #6
            Re: Canon of nikon ?

            Even een gedateerd verhaaltje posten om je site te promoten, annex Google advertentie inkomsten te genreren?

            Comment


            • #7
              Re: Canon of nikon ?

              Enkele bedenkingen van mij:


              Een enorm pluspunt van NIKON is de compatibiliteit van het systeem.
              Geen enkel merk (tenzij Leica) kan hieraan tippen. De Nikon-bayonet van in het begin jaren 60 is nog steeds dezelfde, met uiteraard wat aanpassingen zoals de elektrische contacten voor oa de autofocus.......
              Dwz dat oude lenzen van de jaren 60 nog steeds bruikbaar zijn op de nieuwe bodys. Vele van deze lenzen zijn uiteraard lang achterhaald met de nieuwe technieken maar bepaalde lenzen en macrolenzen, tussenringen, balgapparaten.... zijn nog steeds perfect bruikbaar.
              Ikzelf maak nog steeds gebruik van sommige lenzen zoals Fish-Eye, macrolenzen en balg. Bij andere merken (oa Canon) kan je deze accescoires meestal ook nog gebruiken via een adapter.

              Wat de andere merken betreft (Sony, Pentax .....) hebben toch een beperkter aanbod van lenzen en accescoires dan de 2 grote merken.

              Tenslotte, wat is het verschil tussen een 16 Mpix en een 18 Mpix-camera? Geen mens zal daar verschil in zien.

              Comment


              • #8
                Re: Canon of nikon ?

                jammer dat je twee oudere modellen vergelijkt, verder staan er ook gewoon fouten in en héél veel aannames..
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #9
                  Re: Canon of nikon ?

                  zijn deze camera's nog op de markt? 60D is volgens mij vervangen door 70D en D7000 opvolgd door D7100 en D7200
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon of nikon ?

                    Ik kan zelf alleen maar vaststellen dat de meeste vernieuwingen niet door de 2 "groten" op de markt gebracht worden maar wel door andere spelers (Sony, Panasonic, Olympus, enz...).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon of nikon ?

                      Wat de meerwaarde is van deze review snap ik echt niet, oude camera's en geen enkel bewijs of foto's.
                      Dat je de moeite doet om het te typen......
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon of nikon ?

                        Wat een argumenten... en wat voor tegenstrijdigheden allemaal. Wat is hier nu de bedoeling van? Uhum....

                        Eerst "De Nikon echter produceert veel betere kleurweergave in JPEG-formaat dan de Canon" en dan "Ik zou de Nikon echter aanraden als u van plan om te werken in onherbergzame omstandigheden ( omdat hij veel meer solide is ) of maar zeer zelden gaat werken in JPEG".

                        Eerst een beetje leuteren dat ze allebei goed zijn en dan maar concluderen dat de Nikon maar aan te raden is als je vaak in onherbergzame omstandigeheden werkt...
                        Van diepgang gesproken.

                        Waarom maak je niet eens een review van de Nikon D70 en Canon 300D?

                        De naam van uw site voorspelt weinig objectiviteit. Dit is verdoken spam?!!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon of nikon ?

                          Ik heb geen problemen met kleuren in jpeg, op eender welke digitale Canon reflexcamera (ik heb er al verschillende gehad, ik ben begonnen met een 300D...).
                          De hogere iso jpeg's van Nikon hebben doorgaans wat minder detail dan bij een Canon uit dezelfde klasse, de ruisonderdrukking veegt bij Nikon wat meer details weg dan bij Canon.
                          Maar in RAW zullen de verschillen veel minder groot zijn.

                          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                          Waarom maak je niet eens een review van de Nikon D70 en Canon 300D?
                          Daar is het simpel, als je de iso hoger zet dan 200, dan heeft een 300D veel minder ruis dan een D70...(ik ken er die toen een D70 gebruikten, en die waren jaloers op mijn 300D omdat je daarmee wel redelijke foto's kon maken op iso 800).
                          Ondertussen zijn de verschillen heel klein, zelfs op heel grote afdrukken zal je weinig of geen verschil zien.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon of nikon ?

                            Het nut van dit topic ontgaat me ook volledig.
                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon of nikon ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                              Het nut van dit topic ontgaat me ook volledig.
                              Dat weet de TS ook wel, maar hij had zin om weer eens een oude discussie uit de mottenballen te halen.
                              Zo twee keer per jaar probeert er weer iemand een Canon versus Nikon discussie op gang te brengen in de hoop dat er weer enkelen toehappen.

                              Comment

                              Working...
                              X