Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elk voordeel heeft zijn nadeel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • elk voordeel heeft zijn nadeel

    Zojuist de Df zijn maidentrip gegeven in Urbex met relatief weinig licht.
    Nu ik de foto's bekijk zie ik dat ik tov van de D3 duidelijk verlies "in vaste hand". Met de D3 durfde ik makkelijk 1/15" aan met een 24-70/2.8 de traagheid van dit zware beest speelde in mijn voordeel.
    De Df met dezelfde lens is veel lichter en dat voel ik dus ook in mijn "vaste hand", zeker als het over portrait gaat mis ik de dubbele controls van de D3.
    Je zal me niet horen klagen maar de waarheid mag altijd gezegd zijn. Op zo'n momenten leer je wat het betekent dat de camera op je ingesleten is.
    Ik wissel nogal veel van ISO op locatie en de veel vermelde ergernis van de "slotknoppen" op de ISO schijf storen me helemaal niet, diafragma via de achterste ring, de verguisde knop vooraan ligt me niet.
    Positie van de ontspanner ook niet.
    Verder werk ik bijna nooit met HDR maar die zeldzame keren zette ik de motor van de D3 op high en deed dit uit de losse pols. Ook dat mag ik vergeten met de Df, er zal een statief moeten aan te pas komen.
    Dat trek je niet recht met hoge ISO's.

  • #2
    Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

    Voor bepaalde toestellen bestaan er een soort silicone grips die je op de bestaande grip kan bevestigen.
    Misschien kan dit een "vaster" gevoel geven.
    Misschien een tip voor een third-party manager die hier aan het meevolgen is
    Nikon Df

    Comment


    • #3
      Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Zojuist de Df zijn maidentrip gegeven in Urbex met relatief weinig licht.
      Nu ik de foto's bekijk zie ik dat ik tov van de D3 duidelijk verlies "in vaste hand". Met de D3 durfde ik makkelijk 1/15" aan met een 24-70/2.8 de traagheid van dit zware beest speelde in mijn voordeel.
      De Df met dezelfde lens is veel lichter en dat voel ik dus ook in mijn "vaste hand", zeker als het over portrait gaat mis ik de dubbele controls van de D3.
      Je zal me niet horen klagen maar de waarheid mag altijd gezegd zijn. Op zo'n momenten leer je wat het betekent dat de camera op je ingesleten is.
      Ik wissel nogal veel van ISO op locatie en de veel vermelde ergernis van de "slotknoppen" op de ISO schijf storen me helemaal niet, diafragma via de achterste ring, de verguisde knop vooraan ligt me niet.
      Positie van de ontspanner ook niet.
      Verder werk ik bijna nooit met HDR maar die zeldzame keren zette ik de motor van de D3 op high en deed dit uit de losse pols. Ook dat mag ik vergeten met de Df, er zal een statief moeten aan te pas komen.
      Dat trek je niet recht met hoge ISO's.
      Een statief is natuurlijk toch al erg vanzelfsprekend bij urbex, je zal je achteraf afvragen hoe je zo lang zonder hebt gekund. Maar, HDR, je zou toch eens moeten proberen op basis van één enkele RAW, als de licht en donker verschillen niet te groot zijn gaat dat met goed resultaat.
      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

        Deze voormiddag bij Foto Coudenys de Df eens uitgeprobeerd.
        Eerste indruk: veel lichter dan ik verwacht had.
        Ook: voor mijn grote handen is de grip aan de kleine kant, dat wordt wennen.

        Enkele lenzen geprobeerd: prime 50mm, prime 85mm, voelt ok, stabiel in de hand.
        Daarna een zware 80-200 f2.8, dan is dit wel een lens met een camera eraan.

        Knop voor iso en sluiter lijken ok, positie van ontspanknop kan beter, vind ik.

        Sowieso is mijn Df-goesting er niet minder op geworden
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

          De ontspanknop zit waar hij vroeger zat, ik was er meteen mee weg.
          Voor de rest : mee eens.

          Wat ik ook mis is de knop om naar Cf (continu focus) over te schakelen en die op de D3 D4 wel zit.
          Maar die sensor ? Dit is gewoon een probeerkiekje op 3200 ASA. Yeti lag onder de tafel, de lichtomstandigheden waren armzalig.
          Het was dus echt wel een snel-snel probeerseltje en een Df en 50/1.4. Ik probeer zoals Geert weer naar de primes te gaan van vroeger want zooms maken je lui, zo ook ik.
          Waar ik écht van droom is om eens die magische Nikon 6 mm 220° los te weken van Geert, gewoon om eens te proberen. Over primes gesproken, dàt is de beroemdste prime ter wereld.

          Last edited by Guest2; 28 februari 2014, 16:06.

          Comment


          • #6
            Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

            Het is alleszins een prachtig shot die je ermee maakte in slechte omstandigheden Paul.
            Eigenlijk is het resultaat dat het belangrijkste is mi.
            Die Df heb ik tot nog toe nooit in mijn handen gehad, maar ik vergelijk die met mijn F3 hp met een nikkor 35/1.4 AIS die hier in de vitrinekast staat, pure nostalgie.
            Overigens, die F3 werkt nog perfekt
            In elk geval zie ik zo'n Df zeker wel zitten

            Comment


            • #7
              Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

              Daar kan je die 35 mm perfect op gebruiken Roland. :-)


              Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Daar kan je die 35 mm perfect op gebruiken Roland. :-)


                Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                Meer nog, ze gaan er allemààl op, ook de pre Ai-lenzen van 50 jaar oud.

                Comment


                • #9
                  Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                  En volgens de mensen van Foto Coudenys (ken hun naam niet) gaan oude voightlander-lenzen er ook op.
                  Nikon Df

                  Comment


                  • #10
                    Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                    En volgens de mensen van Foto Coudenys (ken hun naam niet) gaan oude voightlander-lenzen er ook op.
                    Da's broer en zus Lieven en Hilde Coudenys.
                    Lieven heeft me gisteren trouwens nog gezegd dat ie de D4s in Sochi gaat testen. Ben benieuwd om z'n ervaringen te horen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                      En volgens de mensen van Foto Coudenys (ken hun naam niet) gaan oude voightlander-lenzen er ook op.
                      Klopt !

                      Comment


                      • #12
                        Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                        Zin om eens de 6mm f2.8 AI te proberen Paul ?
                        Laat maar iets weten, ik zorg er voor, pas op weegt om en bij de 5Kg hé, en best je spiegel opklappen vóór je het objectief op
                        je camera zet, tenzij het anders in je boekje staat.

                        Hier een voorbeeldje gemaakt met mijn D800 met dat objectief.

                        Comment


                        • #13
                          Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                          wat schiet daar van over als je LR dat laat recht zetten? Puur curieusiteit hoor.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                            Klopt helemaal en het beste is nog dat je de diafragma ring kan gebruiken, er is feedback naar de camera.

                            Comment


                            • #15
                              Re: elk voordeel heeft zijn nadeel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                              wat schiet daar van over als je LR dat laat recht zetten? Puur curieusiteit hoor.
                              Weinig om over naar huis te schrijven Charles, ik wil je gerust eens het D800 NEF bestand toe sturen (38,6 MB), daar moet hoedanook aan gewerkt worden.
                              Last edited by Guest42; 3 maart 2014, 07:50.

                              Comment

                              Working...
                              X