Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(recente) ervaringen met waterontharders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (recente) ervaringen met waterontharders?

    Wij denken eraan om een waterontharder te laten installeren, leidingwater is erg kalkrijk in onze buurt (tussen 39 en 50°F, volgens de website van het waterbedrijf).

    Heeft iemand recente ervaringen, tips, aanbevelingen,...?
    Twee dingen die ik niet terug vind op fabrikant-websites: hoeveel méér water gaan we gebruiken, en wat te doen als er geen afvoer is op de plek waar de ontharder geplaatst wordt.

    Dat laatste gold ook voor de CV-installatie, daar werd een kleine pomp bij geïnstalleerd die geregeld condenswater van de cv-ketel wegpompt.

    Info welkom!
    Last edited by perelaar; 25 februari 2014, 13:51.

  • #2
    Re: (recente) ervaringen met waterontharders?

    Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Wij denken eraan om een waterontharder te laten installeren, leidingwater is erg kalkrijk in onze buurt (tussen 39 en 50°F).

    Heeft iemand recente ervaringen, tips, aanbevelingen,...?
    Twee dingen die ik niet terug vind op fabrikant-websites: hoeveel méér water gaan we gebruiken, en wat te doen als er geen afvoer is op de plek waar de ontharder geplaatst wordt.

    Dat laatste gold ook voor de CV-installatie, daar werd een kleine pomp bij geïnstalleerd die geregeld condenswater van de cv-ketel wegpompt.

    Info welkom!
    Hier al een aantal jaren een ontkalker van Aquacare met onderhoudscontract. De ontkalker wordt automatisch gespoeld, niet om de zoveel tijd maar na een bepaald verbruik van water. Geen idee hoeveel dit extra verbruik is. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Je hebt wel een afvoer nodig. Hier staat de ontkalker niet bij de hoofdkraan of teller. In de hall is dit echt niet aantrekkelijk. Ik dacht dat er ontkalkers zijn met een ingebouwde pomp om het spoelwater af te voeren.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

    Comment


    • #3
      Re: (recente) ervaringen met waterontharders?

      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
      Wij denken eraan om een waterontharder te laten installeren, leidingwater is erg kalkrijk in onze buurt (tussen 39 en 50°F, volgens de website van het waterbedrijf).

      Heeft iemand recente ervaringen, tips, aanbevelingen,...?
      Twee dingen die ik niet terug vind op fabrikant-websites: hoeveel méér water gaan we gebruiken, en wat te doen als er geen afvoer is op de plek waar de ontharder geplaatst wordt.

      Dat laatste gold ook voor de CV-installatie, daar werd een kleine pomp bij geïnstalleerd die geregeld condenswater van de cv-ketel wegpompt.

      Info welkom!
      Welke buizen liggen er in je woning ? Zeker geen waterontharder zetten op galvanisé buizen, ik zou het zelfs niet doen op koper.
      Alpex en afgeleiden geen probleem.

      Comment


      • #4
        Re: (recente) ervaringen met waterontharders?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Welke buizen liggen er in je woning ? Zeker geen waterontharder zetten op galvanisé buizen, ik zou het zelfs niet doen op koper.
        Alpex en afgeleiden geen probleem.
        Ik denk niet dat dit volledig klopt Geert. Zelfs met ontkalken blijft er voldoende kalk over om de buizen een beschermend binnenlaagje te geven.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: (recente) ervaringen met waterontharders?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Ik denk niet dat dit volledig klopt Geert. Zelfs met ontkalken blijft er voldoende kalk over om de buizen een beschermend binnenlaagje te geven.
          Ik hoop het voor U Robert, hier zit relatief weinig kalk in het water, maar mijn buurman heeft zich in de tijd ook een ontkalker laten aansmeren,
          ne goeien met auto regeneratie volgens aantal m³ enz.
          Resultaat na 5 jaar al zijn leidingen kapot, er komt na regeneratie ALTIJD wat zout mee in de leidingen, daar kan je niet aan uit,
          tenzij je je spoeltijd op 3000 liter zet natuurlijk, deze was berekend op ongeveer 500 liter, en dat is te weinig voor galvanisé leidingen.
          Met de huidige Alpex buisjes en koppelstukken is dat tegenwoordig natuurlijk een veel beter verhaal.

          Comment


          • #6
            Re: (recente) ervaringen met waterontharders?

            Leidingen zijn 8 jaar geleden volledig vernieuwd, allemaal plastic "buis in buis".

            Comment

            Working...
            X