Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem bij omzetting van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem bij omzetting van foto's

    Hallo iedereen,

    Misschien kan iemand van jullie me helpen ... Ik zit sinds enkele weken met een vervelend probleem. Wanneer ik foto's in PS of Lightroom omzet naar JPG gebeurt het dat deze een erg lelijke, groenblauwe schijn krijgen. Bij omzetting naar TIF heb ik dat dan weer niet. Bij een batch-export in Lightroom (van TIF naar JPG) had ik het ook weer. De foto's zijn niet om aan te zien.
    Iemand een vermoeden wat ik verkeerd zou kunnen doen of waar ik moet op letten?

    Bedankt alvast!

    Jan

  • #2
    Re: probleem bij omzetting van foto's

    Zou misschien wel eens aan het kleurprofiel kunnen liggen. Kun je zo'n lelijke jpg hier laten zien?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: probleem bij omzetting van foto's

      Ik zou ook zeggen het kleurprofiel, maar een voorbeeld zou wel handig zijn.
      ------------------------------ www.trinitity.be ------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: probleem bij omzetting van foto's

        Dat, of een erg sterke compressie tijdens omzetting naar jpg.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: probleem bij omzetting van foto's

          Lijkt mij ook het kleurprofiel te zijn. Eerst omzetten naar sRGB vooraleer op te slaan als .jpg.
          Mijn website: www.nickvangoubergen.be

          Comment


          • #6
            Re: probleem bij omzetting van foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Standing by the Sea Bekijk bericht
            Lijkt mij ook het kleurprofiel te zijn. Eerst omzetten naar sRGB vooraleer op te slaan als .jpg.
            Ga ik eens proberen. Raar maar waar: ik ben aan het proberen om een kleine site te starten met Weebly (ben beginneling in dat soort zaken).
            Als ik een goede foto upload staat hij gedurende een seconde of twee ok in het editorscherm, en daarna verkleurt hij. Ik probeer straks nog een voorbeeld te posten.

            Comment


            • #7
              Re: probleem bij omzetting van foto's

              voor en na ...

              Voor :https://www.dropbox.com/s/yihznoihtu2ye8e/triptiek.jpg
              na : https://www.dropbox.com/s/ly1xpql0224nzbo/kaneel.jpg

              Comment


              • #8
                Re: probleem bij omzetting van foto's

                Je origineel is Profoto RGB. Vooraleer je naar jpg converteert, moet je eerst converteren naar het sRGB-profiel. Jouw tweede bestand heeft dat profiel, maar het lijkt alsof jij dat zelf niet in de hand had.
                Nu... kleurprofielen is niet mijn specialiteit, maar meteen toen ik de bruine tinten zag, wist ik bijna dat ik gelijk had in mijn eerste reactie.
                Ik heb:
                1. Het kleurprofiel van jouw eerste document (triptiek) eerst omgezet naar sRGB;
                2. Dan dat document ingesteld op de afmetingen van jouw tweede (kaneel)
                3. Dat document opgeslagen als jpg (kwaliteit 10, dus zelfs niet maximaal).
                Dit moet er al heel wat beter uitzien, vind je niet:

                Last edited by LesC; 26 februari 2014, 18:51.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: probleem bij omzetting van foto's

                  Fantastisch bedankt allemaal voor de hulp!
                  Het was inderdaad de Pro Photo instelling op mijn Photoshop die me parten speelde. Ik heb alles nu kunnen omzetten naar sRGB en het is properkes gelukt.

                  Thanks!

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem bij omzetting van foto's

                    Blij dat we het zo snel hebben kunnen oplossen!
                    (ik heb vroeger al gemerkt dat het probleem zich vooral in de bruine partijen voordoet - jouw kaneelplaatje was dus een ideaal 'slachtoffer')
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X