Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner zoekt reflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner zoekt reflexcamera

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds gisteren dit forum gevonden, waar ik al veel heb kunnen lezen en leren. Puzzelstukje per puzzelstukje leer ik weer wat nieuw bij.
    Ik zit al jaren met de kriebels in mijn vingers om eens een deftiger toestel te kopen dan mijn coolpix-hand-cameraatje en erop uit te trekken in de natuur voor mooie fotos te maken.

    Ik heb een week geleden beslist, dat het toch maar eens tijd wordt, en dat het nu mama's beurt is om haar hobby te ontwikkelen (eerst was het altijd de dochter de afgelopen jaren).

    Maar ik krijg het idee, hoeveel te meer ik lees, hoeveel te meer ik vind, en dat ik het even niet meer weet

    Eerst was ik er van overtuigd om de Sony Alpha A58K te nemen, maar dan zie ik de Nikon D3200 weer staan en van de Canon weet ik eigenlijk vrij weinig maar toch ook een merk waar ik het fijne van wil weten.

    Mijn budget is momenteel niet super hoog maar het is ook wel belangrijk om te weten, met welke body ik op termijn het meeste kan uitbreiden? Aangezien ik stuk per stuk wil aankopen. In begin zou ik voor een standaard lens willen gaan, maar ik heb bang dat dit snel gaat vervelen?

    Als iemand zich geroepen voelt om in 'beginnerstaal' uit te leggen welke camera ik absoluut zou moeten nemen of welke absoluut niet dan hoor ik het heel graag, want ik wil geen miskoop doen.

    Eigenlijk doe ik nu vooral in zoverre het mogelijk is met mijn gsm en coolpix aan fotos nemen van huisdieren, kinderen, familiefeestjes maar ik frustreer mij altijd dat ik niet uit de de camera krijg wat ik wil bereiken met het beeld dat ik in mijn hoofd zie. Ook staat er weer een vakantie gepland en wil ik daar graag van die mooie plaatsjes schieten. Moest ik een degelijk camera hebben zou het ook de bedoeling zijn dat ik tijdens mijn wandelingen in het bos fotos kan maken van de fauna en flora.

    Alle hulp en tips zijn welkom! Binnen een tweetal weken hak ik de knoop door en koop ik een toestel.

    Groeten Iris

  • #2
    Re: Beginner zoekt reflexcamera

    In het begin kan het heel overweldigend zijn, neem het stukje bij beetje, ik ben begonnen (en heb nog steeds) een Canon 600 D met de kitlens die erbij kwam.
    Canon of Nikon is een discussie zoals PC en Mac, iedereen vindt er wel voor-en nadelen in, maar naar mijn mening is het voor een nieuweling nog niet zo belangrijk.

    Misschien wel een puntje tegenwoordig is full-frame of crop, maar daar kunnen experts wel iets beter over vertellen.
    De 600D is een cropcamera en voldoet perfect voor mij.

    Lenzen bijkopen zal je wel eens doen, maar met een standaardlens (18-55 of 18-105 bijvoorbeeld) kom je al een heel eind om te beginnen oefenen.
    De theorie onder de knie krijgen is een leerproces net als elke andere hobby, maar het is leuk om te zien hoe je steeds verbetert...

    Veel plezier ermee, wat je ook kiest; het is een heel leuke hobby!

    IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

    Comment


    • #3
      Re: Beginner zoekt reflexcamera

      Om het nog wat complexer te maken: mocht ik nu beginnen, dan ging ik niet meer voor een DSLR, maar voor een systeemcamera à la Fuji X-E2. Voor de meeste amateurs is de kwaliteit meer dan voldoende en doordat die toestellen compacter en lichter zijn, neem je ze ook makkelijker mee. Het leuke aan die Fuji's is dat de meest gebruikelijke instellingen heel vlot bereikbaar zijn (diafragmaring, knop voor sluitertijd, ...).

      Comment


      • #4
        Re: Beginner zoekt reflexcamera

        Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
        Om het nog wat complexer te maken: mocht ik nu beginnen, dan ging ik niet meer voor een DSLR, maar voor een systeemcamera à la Fuji X-E2. Voor de meeste amateurs is de kwaliteit meer dan voldoende en doordat die toestellen compacter en lichter zijn, neem je ze ook makkelijker mee. Het leuke aan die Fuji's is dat de meest gebruikelijke instellingen heel vlot bereikbaar zijn (diafragmaring, knop voor sluitertijd, ...).
        Ja het is makkelijk om een camera van ±1250,00 euro (Fuji X-E2) aan te bieden, maar dat heeft de TP waarschijnlijk niet als budget.
        Beter is een Canon of Nikon beginnerscamera, een 650D of een D3200.
        Samen met een 18-105-objectief kun je toch goed van start.
        Zelf ben ik begonnen met een 450D, en na 2 jaar overgeschakeld op een iets meer gevorderde 60D.
        Veel succes met je keuze,
        groeten Paul

        Comment


        • #5
          Re: Beginner zoekt reflexcamera

          Qua budget heb je gelijk. Vergeet dan die X-E2 en kijk naar goedkopere systeemcamera's. Dergelijke toestellen blijven wel heel wat lichter en compacter.
          En ja: een D3200 of 650D zijn goed om mee te beginnen, maar waar het - volgens mij - om gaat, is dat je start met een systeem, waar je omwille van de investeringen aan vastzit voor vele jaren, zeker als je stelt dat je budget niet eindeloos is. Degelijke objectieven zijn niet goedkoop (en ik heb het niet per se over duizenden euro's voor één exemplaar) en dus wil je er lang mee doen.
          In elk geval is dit voor mij iets om van bij de start goed in overweging te nemen. De TP kan zelf bepalen in hoever het budget rekbaar is of eventueel ervoor kiezen om nog wat langer te sparen. Het gaat erom dat je de diverse opties moet kennen om dan te kiezen.
          Zou het niet jammer zijn om voor één systeem te kiezen en dan te merken dat er nog andere mogelijkheden waren? Een fotozaak binnenstappen kan natuurlijk ook al helpen

          Comment


          • #6
            Re: Beginner zoekt reflexcamera

            Op dit moment is het nog zo dat systeemcamera's duurder zijn, als je de kwaliteit en de mogelijkheden met verschillende lenzen wilt uitproberen, en wilt vergelijken met DSLR en objectieven daarvoor, en de kwaliteiten daarvan!!!!
            Er zijn zeer goede systeemcamera's te koop. Maar je zegt:één systeem te kiezen en dan te merken dat er nog andere mogelijkheden waren. DSLR is ook een systeem, wat je zo duur of goedkoop kunt maken als je wilt.
            Ik vind wel dat de TP het best eerst naar een winkel kan gaan om het gewicht van de modellen te testen.
            Dan weet ze er in ieder geval iets meer van.
            Paul

            Comment


            • #7
              Re: Beginner zoekt reflexcamera

              Eerst was ik er van overtuigd om de Sony Alpha A58K te nemen, maar dan zie ik de Nikon D3200 weer staan en van de Canon weet ik eigenlijk vrij weinig maar toch ook een merk waar ik het fijne van wil weten.
              Ga maar voor je eerste gedacht, je zult er geen spijt van hebben.

              De Sony 18-135 is een goede all round lens en zeker beter dan de 18-55 kitlens. Voor de fauna en flora misschien een macrolens aanschaffen, insecten/bloemen/paddestoelen enz ...

              Voor portretten vd kinderen zou ik een lichtsterke lens kiezen, 50/1.8 of 85/2.8, voor een mooie onscherpe achtergrond. Deze lenzen zijn ook heel goedkoop. Maar een macrolens, bv Sigma 105/2.8 kan je hiervoor ook gebruiken.

              Wil je vogels fotograferen dan neem je liefst een 500mm lens. Tamron 200-500, Tamron 150-600, Sigma 50-500 zijn goede opties.
              Last edited by alex606; 25 februari 2014, 14:53.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Beginner zoekt reflexcamera

                Wat is je maximumbudget?
                Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner zoekt reflexcamera

                  Bedankt allemaal voor jullie reacties.

                  Dat is inderdaad ook één van de bedenkingen, ik las dat je een lens van een ander merk op bepaalde camera's kan zetten, echter dit kan ik niet zo direkt terug vinden en de aanbieders van zo'n body's gaan natuurlijk ook niet meteen zeggen voor een goedkoper alternatief aan te kopen kwa lens.

                  Mijn budget is 550 euro. Daar had ik wel graag een beginners lens bij gehad. Dat ik kan oefenen en de opties kan uitzoeken, de technieken van de knoppen kan aanleren etc. En dan metter tijd een zoals hierboven vermelde macrolens ofzo bij te halen.

                  Ik ben verbaast hoeveel verschillende lenzen je nodig hebt voor bepaalde onderwerpen te fotograferen, ik denk dat ik mij ga toeleggen in het begin op een bepaald voorwerp om toch al niet meteen 5 lenzen nodig te hebben

                  Kan ik op het merk Sony lenzen aankopen van een iets goedkoper merk EN is het op termijn wel een goede investering want Nikon en Canon is een merk dat ik al van kindsafaan ken in camera's?

                  Ik neem alle reacties in mij op, dank daarvoor!

                  Groetjes Iris

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner zoekt reflexcamera

                    gezien je budget en het feit dat je er geen idee van hebt wat e er uiteindelijk mee gaat doen zou ik je aanraden eens in aangeboden te snuisteren en eventueel een tweedehands toestel met lens aan te kopen. Na verloop van tijd ga je de beperkingen tegenkomen en ervaren waar je naar toe wil en een meer definitieve keuze maken.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner zoekt reflexcamera

                      De Sony Alpha 58 is ook volgens mij een prima keuze.
                      Zelf heb ik nu een klein jaartje de Alpha 57 (voorloper van de 58) en ben er nog altijd zeer tevreden van.
                      Dit toestel is zeker geschikt om te beginnen met een DSLR.
                      Nikon en Canon zijn uiteraard ook zeer goede camera's maar daar heb ik geen ervaring mee.
                      En wees gerust: ook Sony heeft een uitgebreid lenzen aanbod en ook Tamron en Sigma maken prima lenzen met een (Sony) Alpha vatting.
                      Je kan inderdaad heel ver (en duur) gaan met lenzen maar met de Sony 18-135 mm kan je al heel veel doen om te beginnen.
                      Later ga je misschien een lichtsterkere lens willen (om ook binnen mooie foto's te nemen) of een macro lens, flitser enz.
                      De camera wordt hier ook gebruikt voor uitstapjes in de natuur, foto's van de kinderen en huisdieren,...
                      Het enige nadeel van een DSLR is wel de grote en het gewicht maar als je later dan uw foto's afgemaakt ziet ben je dat snel vergeten
                      Veel succes!
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner zoekt reflexcamera

                        Hierzie, meer dan perfect voor jou om mee te starten, en je hebt meteen al meer dan een instaptoestel. Met de 17-85 heb je een gestabiliseerde allround lens, en met de 70-300 heb je én een groot bereik én (beperkte) macro-mogelijkheden om kleine beestjes te fotograferen. Dit soort van combinatie deed het prima voor mij in 't begin, en dan heb ik het toch over een jaar of twee à drie. Het is zelfs een nieuwer toestel dan dat waarmee ik nu nog altijd fotografeer. Laat je dus niks wijsmaken, dat dit niet voldoet.

                        KLIK

                        Wil je nog minder uitgeven en de lange lens nog achterwege laten, dan is dit ook prima:

                        KLIK
                        Last edited by Vue.photo; 26 februari 2014, 06:23.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner zoekt reflexcamera

                          Voor een tweedehands ben ik niet echt te vinden, je weet nooit wat je koopt of wat de vorige gebruiker er mee heeft gedaan.
                          Mijn budget is niet super groot voor te beginnen, maar met een body en een standaard lens zou ik al tevreden zijn voor te starten en dan over een paar maanden kan ik weer uitbreiden.

                          Ik las dat je bij de gazet van antwerpen een abonnement neemt, je de Nikon D3200 gratis krijgt, maar ik lees geen krant

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner zoekt reflexcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Irisd Bekijk bericht
                            Ik las dat je bij de gazet van antwerpen een abonnement neemt, je de Nikon D3200 gratis krijgt, maar ik lees geen krant
                            Kun je je ouders of grootouders niet een prachtig cadeau doen met
                            iedere dag hun gratis krantje... en jij hebt een mooie cam.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner zoekt reflexcamera

                              Hier is iets wat wel interessant is voor je, een goed startpakket, in Belgie te koop bij Camerashop.be. Iets naar beneden doorbladeren.

                              Succes Paul
                              Last edited by paulmedusa; 26 februari 2014, 08:52.

                              Comment

                              Working...
                              X