Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe compactcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe compactcamera

    Beste,
    ik wil mijn Nikon D50 (Tamron lens 18-200) wegdoen wegens te groot en te zwaar, en vervangen door een kwalitatief goed compact toestel met vergelijkbare zoom. Na een namiddag surfen op internet ben ik helemaal gek gesurft en weet het niet meer.
    Nikon Coolpix 7800 zou goed zijn maar traag, Canon Powershot G16 heeft slechts een zoom van 5x, Sony RX100 zou zeer goed zijn maar heeft slechts 3,6x zoom, de Olympus Stylus 1 heeft een goede zoom , maar hierover vind ik weinig reviews…
    Wie redt mij uit de overvloed aan info op het internet?
    Ik zoek een compact toestel (geen reflex), lichtsterke lens, goede beeldkwaliteit, snel werkend, ongeveer 10x zoom, prijs liefst lager dan 600 euro, manuele regelingen zijn niet echt nodig, daar ik meestal op automatisch fotografeer, snufjes zoals GPS of wifi zijn ook niet nodig...
    Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!

  • #2
    Re: Nieuwe compactcamera

    Waarom zoveel moeite? Koop gewoon zo'n 10 x. De tijden zijn allang gepasseerd
    dat die spullen onderling veel van elkaar verschilden. Het gaat om kleinigheden om
    tweemaal niets, zeker als je de automatische piloot gebruikt. Dus kopen maar, er-
    van genieten en niet achterom kijken.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe compactcamera

      Olympus Stylus 1 als je die zoom nodig hebt, anders de RX100 die toch nog betere beeldkwaliteit heeft.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe compactcamera

        Thanks voor de tip. Er zijn precies twee soorten toestellen: met goede beeldkwaliteit maar zoom kleiner dan 5, of met super zooms (20x, 30x,…). Daartussenin (8x tot 10x zoom en toch goede beeldkwaliteit) zit precies niet veel, klopt dat?

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe compactcamera

          Helemaal juist, compact camera's met een grote sensor hebben meestal ook minder bereik. De Stylus 1 is een uitzondering hierin want die gaat tot 300mm en F2.8.

          De RX100 heeft een 1" sensor die nog 3x groter is dan de Stylus 1 maar de lens gaat maar tot 100mm.

          En dan heb je de low-end compacts met een kleine 1/2.3" sensor en 10,20 of 30x zoom. De Sony HX-50V en de Canon SX700 zijn daar een voorbeeld van.
          Last edited by alex606; 25 februari 2014, 09:59.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe compactcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door carlBM Bekijk bericht
            Beste,
            ik wil mijn Nikon D50 (Tamron lens 18-200) wegdoen wegens te groot en te zwaar, en vervangen door een kwalitatief goed compact toestel met vergelijkbare zoom. Na een namiddag surfen op internet ben ik helemaal gek gesurft en weet het niet meer.
            Nikon Coolpix 7800 zou goed zijn maar traag, Canon Powershot G16 heeft slechts een zoom van 5x, Sony RX100 zou zeer goed zijn maar heeft slechts 3,6x zoom, de Olympus Stylus 1 heeft een goede zoom , maar hierover vind ik weinig reviews…
            Wie redt mij uit de overvloed aan info op het internet?
            Ik zoek een compact toestel (geen reflex), lichtsterke lens, goede beeldkwaliteit, snel werkend, ongeveer 10x zoom, prijs liefst lager dan 600 euro, manuele regelingen zijn niet echt nodig, daar ik meestal op automatisch fotografeer, snufjes zoals GPS of wifi zijn ook niet nodig...
            Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!

            De camera die jij zoekt bestaat gewoon niet.
            Zeker niet met alle elementen die jij zoekt in een camera.
            De Stylus 1 heeft een vergelijkbare beeldkwaliteit met een Olympus XZ2 die ik al uitgeprobeerd heb.
            Dus prijs en zoombereik komt overeen met je wensen en is je beste keuze volgens mij.

            Wil je een camera die het kortst tegen je DSLR aanleunt dan is de Sony RX10 de beste keuze maar helaas tegen het dubbele van jouw budget.
            Deze camera is verre van compact maar nog altijd kleiner dan de Nikon met 18-200 lens.
            Bovendien is de lens van de RX10 van betere kwaliteit dan de Nikon 18-200. (Ik heb die lens ook gehad op mijn D200)
            Dit is niet de camera die jij zoekt, maar ik wil je hiermee alleen maar aantonen dat als je een compact wil die je DSLR moet vervangen, de RX10 de enige is die in de buurt komt ... en kleiner of veel beter dan dit zal het voorlopig niet worden..

            Wil echt goede beeldkwaliteit die in je budget valt dan is de RX100 zoals Alex al aangaf een aanrader.
            De RX100 is de beste compact op de markt (die in je broekzak past) met zelfde sensor als de RX10.
            Uiteraard 28-100 maar met Clear Zoom image kan je naar 200mm gaan zonder al te veel kwaliteitsverlies.

            Er is vrij binnenkort de nieuwe Canon GX1mkII (rond Mei leverbaar denk ik)
            Zeer grote sensor (1,93x)
            Multi Aspect Ratio
            Lichtsterke lens van 2.0 tot 3.9
            Zeer mooi zoombereik 24-120.
            Maar heeft helaas ook een 800 euro prijskaartje
            Last edited by Funcky; 26 februari 2014, 22:51.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe compactcamera

              Je moet eigenlijk gek zijn om nu de SONY NEX-3NLB 16/50MM niet te kopen. Amper 300€ bij VDBorre. Grote sensor, redelijke lens, heel goede kwaliteit, kantelbaar scherm. Beetje buitensporig en onhandig om mee te werken, maar dat raak je vlug gewend... :-)
              http://users.telenet.be/patric/

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe compactcamera

                Dank voor de duidelijke info!

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe compactcamera

                  't is beslist. Op basis van jullie info en de reviews op 'internet koop ik twee toestellen:
                  - een Sony RX 100 (met weinig zoom), ter vervanging van mijn kleine Pentax Optio S7 (deze Sony heb ik al zonet tweedehands gekocht)
                  - een Olympus Stylus 1 (met veel zoom) ter vervanging van mijn zware grote Nikon D50 (deze Olympus koop ik binnenkort, nieuw)
                  De Pentax en de Nikon staan vanaf nu te koop op ebay, voor wie het interesseert.

                  Comment

                  Working...
                  X