Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

    Toen INDI definitief ter ziele ging en alles Telenet werd, konden wij uiteindelijk niet anders dan volgen. Voor onze speciale behoeften (digitaal TV zowel in de living als in de slaapkamer - beide gelijkvloers) wilden wij naast TV-kijken ook programma's kunnen opnemen; dus werden het twee digicorders, die we huren. Om interactief (o.a. "rode knop") te kunnen kijken, en om bovendien op de digicorder van de slaapkamer, programma's opgenomen op de digicorder in de living (en vice versa) te kunnen bekijken werd er een switch geplaatst en twee "TP-link" powerline adaptors (AV200 mini). Die worden in het stopcontact gestoken en geven op die manier een draadloze verbinding tussen beide. Maar het is een huis dat al een aantal verbouwingen e.d. achter de rug heeft. Dit zeg ik maar om te verklaren waarom die draadloze verbinding tussen twee stopcontacten misschien niet optimaal is.
    Niet optimaal misschien, maar het WERKTE, vooral stroomafwaarts (van de zekeringkast weg), hoewel ik moeilijk kan geloven dat dat een verschil zou maken: een programma opgenomen in de slaapkamer kon makkelijker in de living afgespeeld worden dan andersom. Andersom bleef af en toe het beeld hangen, en je kon het vooral horen aan de klank dat het niet altijd optimaal was.

    Vorige week, iets meer dan één jaar na installatie, viel één TP-link adaptor uit. Gelukkig had ik een derde (het was destijds een setje van drie dat ik me aangeschaft had) en op vijf minuten waren we weer in de ether.
    Minder dan een week later viel echter de andere uit; levensduur van die toestelletjes is dus echt niet spectaculair, maar de garantieperiode is drie jaar en ik had alle paperassen nog, dus terug naar de winkel.
    Inruilen voor nieuwe gebeurde met een glimlach, zonder kosten, alleen... Diezelfde TP-link powerline adaptors AV200 adaptors hadden ze niet meer, maar deze zouden veel beter zijn. Een setje D-Link powerline AV500 adaptors, nog goedkoper en dus nog een tegoedbon voor de volgende aankoop.

    Ik terug naar huis met dat nieuwe setje dat niet eens 'gepaard' moest worden, plug & play zoals dat heet. Jawel: twee groene lichtjes maar het middelste ofwel rood, ofwel amber. De bijgeleverde mini-CD mag niet in mijn Superdrive, maar op de D-link site is de info snel gevonden. Rood betekent een 'goede' verbinding, amber is 'beter' en groen is 'best'. Zoals gezegd, en waarschijnlijk omwille van oude bedrading, onbekend lopende elektriciteitsleidingen... geen 'beste' verbinding.
    Slotconclusie: hoewel wij met de oude (helaas niet meer leverbare) TP-link AV200 powerline adaptors wel een verbinding hadden, en programma's konden streamen, kan dat met dit setje van 'betere' adaptors niet meer.

    Hoe kan dit opgelost worden? Mijn vrouw wil de Telenet technieker laten komen ("want wij betalen toch voor Telenet" -- hoewel dit net iets meer is dan wat TN normaliter levert, enfin, volgens mij)
    Maar die technieker laten komen kost ook geld, wat we ervoor over hebben, mocht die brave man het willen en kunnen oplossen.
    Eerlijk gezegd: ik twijfel of hij het kan oplossen op een draadloze manier (hoewel: het heeft gewerkt). Uiteraard zou een vaste ethernet verbinding tussen de twee digicorders het probleem wel oplossen, maar dat kan niet (breekwerk, e.d.)
    Valt op een of andere manier dat signaal te versterken? Of zijn er misschien betere powerline adaptors in de handel (zoals die oudere TP-links duidelijk beter zijn dan de nieuwere D-links)?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

    Les,

    T-P Link bestaat nog hoor o.a. hier, het type dat jij had blijkbaar niet meer.

    Maar Telenet zal de D-Links iets goedkoper kunnen aankopen dus...

    Normaal zouden die toch ook moeten werken, maar Powerline is soms nogal wispelturig.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

      Dank voor je reactie, Nete.
      Misschien vergeten te vermelden: De digicorders zijn gehuurd bij Telenet. Aan de TN-balie van de grote computerzaak in Turnhout waar ik meer kom, kon men ons echter geen powerlines leveren op dat moment, maar vertelde men ons dat men die in de zaak zelf wel had.
      Vandaar dat ik die in de zaak heb gekocht, laten 'paren' aan de helpdesk, en mee naar huis genomen. Echt aan de praat kreeg ik destijds het eerste stel niet (als het geen Mac is, ben ik compleet verloren, zelfs als het een broodrooster betreft ), maar de TN-technieker kwam gratis langs (da's altijd binnen de 7dd na inschrijving, dacht ik) en kon voor ons die T-Ps aan de gang krijgen.
      Nu hebben ze die T-Ps (wel een beperkte keuze) niet meer in die computerzaak, maar is men overgegaan tot D-Links, die dus blijkbaar...
      Misschien moeten we toch maar de TN-technieker laten komen, en powerlines van Telenet laten installeren (hopende dat die beter werken). Als TN dat nog doet, tenminste.
      Iemand anders ervaring met een dergelijke set-up?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

        Misschien kan dit helpen Les: http://klantenservice.telenet.be/con...-adapter-kopen

        Comment


        • #5
          Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

          Da's ook nuttig, Vincent. Weet je dat ik de TN site nauwelijks bezocht heb totnogtoe?
          Ook bij Belgacom (waar we met onze telefonie en internet zitten) kom ik nauwelijks.
          En ja... bij ons zijn de ISPs nog gescheiden. Belgacom hebben we altijd gehad, tot we ooit wilden overschakelen en TN zijn beloftes niet nakwam. TN is via de achterdeur (INDI) binnengekomen, en wij wilden geen Belgacom TV omwille van ons analoge setup (nog analoge TV en radio op twee andere kamers).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

            Afhankelijk van het draadloze bereik in de slaapkamer, zou je ook een access point of router als bridge kunnen instellen. Daarmee kan je je digicorder dus gewoon via wlan aansluiten.

            edit: slecht idee https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=36255

            edit2: met twee routers/accespointen in bridge en mac-clonen/doorgeven zou het wel moeten lukken in principe.
            Last edited by Teun_2; 22 februari 2014, 18:36.

            Comment


            • #7
              Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

              Ik heb me altijd al afgevraagd: zou ik dit niet via Mac kunnen oplossen? Maar geen idee hoe aan zoiets te beginnen.
              Je brengt me wel op ideeën!

              (of bedoel je MAC ipv Mac? Groot verschil)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                Ik vrees dat het hier over MAC adressen gaat Les . Het mag niet te gemakkelijk zijn hé

                Comment


                • #9
                  Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Ik vrees dat het hier over MAC adressen gaat Les . Het mag niet te gemakkelijk zijn hé

                  Ik vreesde het al, Vincent. Maar toch vraag ik het mij af: ik beschik over een uitstekend draadloos netwerk, en stream al jaren muziek van mijn computer op ons bureau naar de stereo in de living; sinds de aanschaf van een iPad kan ik ook op die manier streamen. Pas nog heb ik het 'sharen' ontdekt: zolang mijn iTunes bib op de Mac openstaat, kan ik zelfs op mijn iPhone van alle gedigitaliseerde muziek genieten, die zich op een van de andere toestellen bevindt.
                  Waarom zou ik ook niet op deze manier beelden kunnen streamen? Ik neem aan dat beelden veel meer data inhouden dan muziek, maar de technologie is toch niet stil blijven staan.
                  Ik vind het zo al een stap achteruit dat mijn opnames niet meer 'draagbaar' zijn sinds de TN digicorders: vroeger nam ik gewoon op, op DVD of VHS en kon dat in een andere kamer op andere apparatuur afspelen.
                  Als ik nu nog iets van TV wil opnemen, om bv op mijn iPad af te spelen, moet ik het opnemen op DVD, die DVD rippen met MacTheRipper, eventueel editen (uitgooien ongewenst materiaal vooraf en achteraf, eventueel reclame) met iMovie, en overbrengen op mijn iPad via iTunes.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                    Geef je hier gelijk Les maar voor optimaal video te streamen (en dan vooral full HD, en ja, ik weet het, TN streamt geen 1080p beelden) zou men eigenlijk de nieuwste snelle standaard van WIFI moeten hebben (AC, de opvolger van de N).
                    Ik zie het hier thuis, video wordt perfect gestreamed van mijn NAS via de mediaplayer naar de TV via een netwerkkabel maar hapert bij WIFI (bluray formaat). Een geripte DVD gaat net maar op een lengte van een totale film zal er een 3-5 stotteringen te zien zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Ik vreesde het al, Vincent. Maar toch vraag ik het mij af: ik beschik over een uitstekend draadloos netwerk, en stream al jaren muziek van mijn computer op ons bureau naar de stereo in de living; sinds de aanschaf van een iPad kan ik ook op die manier streamen. Pas nog heb ik het 'sharen' ontdekt: zolang mijn iTunes bib op de Mac openstaat, kan ik zelfs op mijn iPhone van alle gedigitaliseerde muziek genieten, die zich op een van de andere toestellen bevindt.
                      Waarom zou ik ook niet op deze manier beelden kunnen streamen? Ik neem aan dat beelden veel meer data inhouden dan muziek, maar de technologie is toch niet stil blijven staan.
                      Ik vind het zo al een stap achteruit dat mijn opnames niet meer 'draagbaar' zijn sinds de TN digicorders: vroeger nam ik gewoon op, op DVD of VHS en kon dat in een andere kamer op andere apparatuur afspelen.
                      Als ik nu nog iets van TV wil opnemen, om bv op mijn iPad af te spelen, moet ik het opnemen op DVD, die DVD rippen met MacTheRipper, eventueel editen (uitgooien ongewenst materiaal vooraf en achteraf, eventueel reclame) met iMovie, en overbrengen op mijn iPad via iTunes.
                      Telenet doet dat om het kopiëren van opgenomen programma's moeilijk tot onmogelijk te maken. De nieuwe digicorders volgen ook gewoon netjes de dnla-standaard, maar afspelen is helaas uitgezet. Ik zie op mijn samsung smart-tv, mijn windowslaptop, mijn mac (die stiekem geen echte mac is) en mijn androidtelefoon gewoon alle opgenomen films en programmas op mijn digicorder. Maar afspelen? Neen, dat mag niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                        Telenet doet dat om het kopiëren van opgenomen programma's moeilijk tot onmogelijk te maken. De nieuwe digicorders volgen ook gewoon netjes de dnla-standaard, maar afspelen is helaas uitgezet. Ik zie op mijn samsung smart-tv, mijn windowslaptop, mijn mac (die stiekem geen echte mac is) en mijn androidtelefoon gewoon alle opgenomen films en programmas op mijn digicorder. Maar afspelen? Neen, dat mag niet.
                        Tja, dacht dat het om zoiets ging... Jammer eigenlijk. Nu, Apple is ook niet de makkelijkste wat kopiebeveiliging betreft, maar laat wel het afspelen op "geautoriseerde" toestellen toe.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                          Ik kan je de volgende aanbevelen: devolo 650, werkt ook op de aarding.
                          Deze kunnen ook switchen tussen fasen.
                          Ik had dezelfde problemen...
                          Last edited by Dirk007; 28 februari 2014, 17:51.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                            Eens kijken naar Digital TV Anywhere van Marmitek, eventueel 2 ontvangers gebruiken of nog meer.



                            Draadloos en op andere frequentie dan de wifi van de computers.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draadloos netwerk via "powerline" adaptors

                              Wij hebben vandaag met iemand van TN getelefoneerd, maar als we morgen aan de balie staan, heb ik zeker deze info bij.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X