Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe verkrijg ik deze kleuren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe verkrijg ik deze kleuren?

    Ik zoek er al een tijdje naar, maar nu heb ik ook een mooie reeks voorbeelden in dezelfde stijl gevonden:


    Ik ben enorm fan van de kleuren in deze foto's, zo'n beetje die lichte, zomerse maar toch verbleekte kleurtonen (weet niet goed hoe ik ze anders moet omschrijven).
    In photoshop heb ik al veel geprobeerd om die sfeer ook in enkele van mijn foto's te krijgen, maar ofwel eindig ik met te weinig kleur, of een grijzige foto, of... kortom het lukt me niet

    Mijn photoshop kennis is niet heel basic, maar ook niet high-end, ik ken de basis uit een opleiding fotografie. Lightroom heb ik nog niet mee gewerkt.
    Kan iemand helpen hoe ik deze stijl ongeveer ook kan toepassen?

  • #2
    Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

    Volgens mij zijn die foto's niet bewerkt, ik zie het niet echt in ieder geval.

    Maar wil je een bepaalde sfeer meegeven aan een foto, dat doe je met cross processing. Dat is een filter in Nik Color Efex Pro, wat een plug-in is voor photoshop. Wat er gebeurt is een bepaalde kleur toevoegen in de shadows en highlights. Je kan kiezen uit verschillende instellingen wat het heel gemakkelijk maakt. Je kan dit ook doen via curves in photoshop maar dat is wat ingewikkelder.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

      Bedankt voor het meedenken...
      Op het eerste zicht leken ze mij ook niet bewerkt, maar toch denk ik dat er een of andere bewerking op is toegepast om in alle foto's dezelfde sfeer te krijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

        Foto is echt wel bewerkt. Verminder vibrance in Lightroom maar eens, dan zul je al in de richting komen
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

          Inderdaad, vibrance verminderen en een beetje meer brightness, kom ik al een heel eind in de buurt!
          Voorwaarde lijkt me dat de foto's nogal 'zonnig' moeten zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

            Je kunt inderdaad op die manier je beelden wat 'afvlakken', maar persoonlijk dacht ik eer aan een heel ander soort licht dan we hier gewend zijn, en ook fotograferen op tijdstippen waar wij liever de camera nog enkele uren opgeborgen houden.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

              Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
              Inderdaad, vibrance verminderen en een beetje meer brightness, kom ik al een heel eind in de buurt!
              Voorwaarde lijkt me dat de foto's nogal 'zonnig' moeten zijn.
              Mij lijkt het ook geen bewerking maar eerder een camera instelling (de lage levendigheid) omdat het consequent in de beelden zit.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                de troef van de Fuji X-trans; die kan je in-camera zo tweaken dat je beelden SOOC bijna perfect zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                  de troef van de Fuji X-trans; die kan je in-camera zo tweaken dat je beelden SOOC bijna perfect zijn.
                  Ik heb ook pas een x100s, moet ik toch eens bestuderen dan...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                    De kleuren in dergelijke foto's zijn na te gaan als volgt:
                    Open de foto in Ps en klik op "Info" in de lagen palet.
                    Ga nu naar de gereedschappenbalk en klik rechts op het pipet en selecteer "Kleurpipet". In de taakbalk zet je de grootte om van "Punt" naar "Gemiddeld 3 x 3".
                    Klik nu in de foto om de juiste kleursamenstelling te zien in het "Info" venster.

                    Maar volgens mij gaat het enkel om een bepaalde kleurinstelling in de camera gezien dat alle foto's dezelfde "koelte" hebben.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                      Ik heb gisteren eens geprobeerd op mijn x100s, maar ik twijfel toch of het een in-camera instelling is.
                      Ik heb nog niet kunnen proberen om in volle zon te fotograferen met de nieuwe kleureninstellingen, maar ik denk niet dat dit volledig in-camera gedaan is.
                      Of ik moet natuurlijk nog ergens een instelling gemist hebben...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                        Ik ben niet helemaal zeker van, maar ik denk dat de instellingen in de camera om zachte kleuren te krijgen dient alleen voor JPEG. Dus geen zin als je in Raw fotografeert. Of wel?? Raw laat alles vrij voor de nabewerking.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                          denk dat dit vooral te maken heeft met het licht.
                          de foto's waar hij tegenlicht gebruikt zie je dat het effect op zijn best is.

                          ik betwijfel dat er zware bewerkingen zijn maar eerdere simpele stappen.
                          mss eens proberen met lichtjes in fotosoep de vibrance terug te brengen en dan er eventueel nog een warming filter overgooien en eventueel wat tweaken met opacity

                          ga deze namiddag eens klooien als ik een goeie foto vind die ervoor kan dienen.
                          ik post wel het resultaat.
                          grtz

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                            Ik ben niet helemaal zeker van, maar ik denk dat de instellingen in de camera om zachte kleuren te krijgen dient alleen voor JPEG. Dus geen zin als je in Raw fotografeert. Of wel?? Raw laat alles vrij voor de nabewerking.
                            Als je enkel in RAW foto's neemt dan doen die instellingen inderdaad niets. Kleurruimte en kleurinstellingen worden door de software in de camera enkel verwerkt als je JPEG gebruikt.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                              Ik werk 99% van de tijd in jpeg met de x100s... Ik gebruik enkel raw bij 'belangrijke' beelden.

                              Comment

                              Working...
                              X