Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

    Natuurlijk niet: op de PMD-zakken alhier staan plastic zakken uitdrukkelijk vermeld bij "Verboden".

    Ik vraag me eerlijk gezegd af, hoeveel keer we nog gaan mogen betalen, zogezegd voor de selectieve verwijdering van ons afval.
    We betalen als belastingplichtige via de federale en de Vlaamse belastingen.
    We betalen als burger ook via de gemeentelijke opcentiemen.
    We betalen nog een keer voor de zakken of de vuilnisbakken (vorig jaar hier een prijsstijging van niet minder dan 50%).
    We betalen via de sociale bijdragen de lonen van het personeel van de Kringloopwinkels, voor zover die als sociale werkplaats fungeren.
    We betalen als consument de Fostplus bijdrage van de bedrijven die deelnemen aan dat systeem.

    En dan wordt je ook nog eens belaagd door overijverige afvalophalers die denken dat ze meespelen in een aflevering van CSI.

    De laatste maanden word ik meer en meer geconfronteerd met PMD-zakken die blijven staan met de fameuze rode sticker erop. Meestal maak ik daar korte metten mee: ik verwijder de sticker met wat wasbenzine en bied de zak opnieuw aan. Tot nu is die elke keer meegenomen.

    Vorige week weer van dat. Twee zakken met de inmiddels bekende sticker.
    Omdat een mens nu eenmaal af en toe aan kritische zelfbeschouwing moet doen, heb ik de inhoud van de zakken onder de loep genomen. Het valt nu eenmaal niet uit te sluiten dat ik of mijn gezinsgenoten slecht sorteren. Uit onwetendheid, luiheid, nalatigheid, bij gebrek aan het diploma van technisch of burgerlijk ingenieur chemie of whatever.

    In de ene "afgekeurde" zak heb ik niks teruggevonden dat geen PMD was. In de andere wel: daarin werd 1 (één!) youghurtpotje van 125 ml aangetroffen. Dat is dus geen PMD. Doorgedreven onderzoek heeft uitgewezen dat de schuldige mijn 7-jarige dochter is. Uiteraard is ze bikkelhard gestraft.

    Zie ik spoken, als ik aanneem, dat dezer dagen de overheid, de gemeentelijke voorop, werkelijk alles uit de kast haalt om de financiële putten geslagen door het faillissement van de Gemeentelijke Holding te vullen? In mijn gemeente wordt de dienstverlening stelselmatig afgebouwd. Gemeentelijke premies worden geschrapt, bibliotheken in deelgemeenten gesloten, voor- en naschoolse opvang in het gemeentelijk onderwijs beperkt.De gemeentelijke opcentiemen zijn geëvolueerd van 8% naar 10%. En waarom? Om de putten te vullen die geslagen zijn door het frauduleus afleiden van gemeenschapsgelden, via de Gemeentelijke Holding, voornamelijk naar Dexia. Het is om op te kakken, ware het niet dat daar ongetwijfeld een GAS-boete op staat.

    Doe zo maar voort, heren en dames. Ik voorspel een sterke toename van het PMD-afval dat in de kachel verdwijnt.

    De gescheurde PMD-zakken heb ik bij het restafval gegooid. Bij gebrek aan kachel.
    Last edited by Yvan_be; 22 februari 2014, 13:43.

  • #2
    Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

    Zo af en toe heb ik weleens medelijden met jullie Belgen (of moet ik Vlamingen zeggen?)
    Die idiote GAS-boetes, de post en pakketjes lijken aan willekeur te zijn overgeleverd, de SEPA deugt niet,
    de wegen lijken slechts geschikt voor ralley-auto's en nu ook nog gedoe met het vuilnis.
    Dat nodigt uit tot sluikstorten lijkt me.

    Soms krijg ik via chitchat wel eens een indruk van België die ik ook heb van Oostbloklanden.
    Willekeur, corruptie, verloedering en armoede.

    Comment


    • #3
      Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

      Moderator Warning: Opletten voor een maatschappelijke discussie. Die kan aan de toog, niet op BD.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

        Denk ook een keer aan het probleem van afval sorteren vooral bij oudere mensen die op een appartement wonen.
        Grote appartementen hebben voorzieningen, de kleinere niet.
        Hoeveel bakken of zakken heb je al niet nodig en waar blijf je ermee?
        Bepaalde steden of gemeenten hebben nu hun afvalstraatjes.
        Vind ik ook niet bepaald handig en zeker niet voor oudere mensen.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

          Ik dacht dat alle soorten plastic in de pmd zak mogen. Ik gooi er alles in wat van plastic gemaakt is en tot nu toe slechts een keer een zak geweigerd. Maar nu zal ik er wel rekening mee houden.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
            Zo af en toe heb ik weleens medelijden met jullie Belgen (of moet ik Vlamingen zeggen?)
            Die idiote GAS-boetes, de post en pakketjes lijken aan willekeur te zijn overgeleverd, de SEPA deugt niet,
            de wegen lijken slechts geschikt voor ralley-auto's en nu ook nog gedoe met het vuilnis.
            Dat nodigt uit tot sluikstorten lijkt me.

            Soms krijg ik via chitchat wel eens een indruk van België die ik ook heb van Oostbloklanden.
            Willekeur, corruptie, verloedering en armoede.
            Ik heb grote waardering voor Nederland, de Nederlanders en de manier waarop zij hun samenleving vorm proberen te geven.
            Dat dat respect niet altijd wederkerig is, is begrijpelijk, maar het kan "de Nederlander" niet ten kwade geduid worden. Tenzij men elke nitwit die op de Belgjes wil kakken beschouwt als representatief. Dat zou ik dan weer een abberatie vinden.

            Comment


            • #7
              Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

              Oorspronkelijk geplaatst door Yvan_be Bekijk bericht
              Ik heb grote waardering voor Nederland, de Nederlanders en de manier waarop zij hun samenleving vorm proberen te geven.
              Dat dat respect niet altijd wederkerig is, is begrijpelijk, maar het kan "de Nederlander" niet ten kwade geduid worden. Tenzij men elke nitwit die op de Belgjes wil kakken beschouwt als representatief. Dat zou ik dan weer een abberatie vinden.
              Tot een paar jaar geleden speelde ik met de gedachte om naar België (Vlaanderen want ik spreek geen woord Frans) te verhuizen.
              Het leek me dat in België alles wat vriendelijker, menselijker en gemoedelijker aan toe gaat dan in Nederland (nu generaliseer ik wel natuurlijk)
              Nu zijn we een paar jaar verder en heb ik o.a. via chitchat ongemerkt wat beter kennis gemaakt met België en uiteindelijk blij dat ik niet ben gegaan.
              (Jullie waarschijnlijk ook )
              Niet om op België te kakken maar van sommige zaken kijk ik op, die passen niet bij het (vermoedelijk verkeerde) beeld wat ik had van België.
              Om LesC tevreden te stellen laat ik het hier maar bij en zal de laatste zijn die zegt dat in Nederland alles zo goed is.

              Comment


              • #8
                Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

                Ik was deze week terug in Nederland voor 2 dagen en het is echt alleen de (geschreven) taal die we gemeen hebben, verder zijn we 2 totaal verschillende etnische groepen.

                Een Vlaming is historisch gezien een volk dat steeds onderdrukt werd, door de hele geschiedenis heen. Sommigen vinden dat dit nog steeds het geval is. We sympathiseren met de underdog en wee o wee als iemand die een zekere status heeft bereikt er ook trots op wordt want dan halen we die o zo graag weer naar beneden.

                Een Nederlander straalt zelfvertrouwen uit, kunnen uren praten met elkaar over ... niks eigenlijk (ik vermoed dat praten een vak op school is), gaat het land is massa hysterie als er een hint van grote sportieve prestatie aankomt, idem voor het koningshuis.
                Een land dat openheid en verdraagzaamheid uitstraalde naar de buitenwereld tot de gemiddelde Nederlander plots toch een uitlaatklep vond voor hun gevoelens door Pim Fortuin en dat beeld aan diggelen lag naar de buitenwereld toe.

                Ik mag van mezelf zeggen een aardig stukje van deze aardkl00t gezien te hebben (verblijf van enkele dagen tot 3 maand in 1 land) en 1 van de traditionele vragen die ik krijg is: Wat is jou favoriete land? Waar zou je graag wonen?
                Hierop zeg ik dat het allemaal nog zo slecht niet is in Vlaanderen maar dat we in een verkleutert land beginnen worden, een maatschappij waar de politiek meer en meer inmenging wil en krijgt in onze manier van leven. We willen vrijheid en toch vragen we meer en meer regels aan de politiek om buurtlawaai tegen te gaan, snelheid in onze straat, tegen een bedrijf die zich wenst te vestigen naast onze woning, tegen een school, tegen een opvangcentrum, tegen ....
                We zijn van traditie anti-politiek (de populaire uitspraken dat alle politiekers zakkenvullers zijn, er zijn voor hun postje, ...) maar als er ook maar iets verkeerd gaat schreeuwen we om een wet (en is het weer niet goed want het kwam te laat).

                Wel, bij nader order woon ik nog graag in "de Vlaanders" en is er nog geen sprake van een plan tot immigreren

                Comment


                • #9
                  Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

                  Bij ons is het momenteel ook een probleem de pmd zakken. Vroeger was het de gemeente die die ophaalde, nu Haviland en er blijven nogal wat zakken staan. Waar velen eens zouden moeten aan denken is dat de inhoud van die zakken met de hand verder gesorteerd wordt. Dus zelf even nadenken voor je er iets insmijt.

                  Natuurlijk zouden we dat sorteren kunnen afschaffen en alles in 1 zak stoppen en het dan later laten sorteren. Maar of de meesten de prijs daarvoor zouden willen betalen is een andere vraag.

                  [quote]Soms krijg ik via chitchat wel eens een indruk van België die ik ook heb van Oostbloklanden.
                  Willekeur, corruptie, verloedering en armoede.[/quote

                  Begint er stilaan op te lijken inderdaad. Maar in tegenstelling tot dat land dicht tegen rusland dat nogal in het nieuws is schiet de politie nog niet met scherp. Zou ook niet veel verschil maken want ik ben er niet zeker van of ze iets zouden raken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

                    Zelfs als je 3 maanden ergens gewoond hebt zie je alleen de buitenkant van een samenleving. Voor dit soort korte verblijven is dit onvoldoende om iets op waarde te beoordelen (weet ik uit eigen ervaring).
                    Vaak blijkt het eigen land, als men eenmaal weer terug is van een korte of lange buitenlandse trip, weer ideaal om na een paar dagen weer geërgerd te raken van alle prietpraat en kinderachtige onzin waar men zich mee bezighoudt en gaat men weer verlangen naar die andere plekken.
                    http://www.smuttynose.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

                      Helaas helaas helaas kruipt het wereldgeweten genaamd Hoosjenoo af en toe weer eens uit mijn vuilbak.
                      Dat ligt niet aan mij, excuses daarvoor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        Ik was deze week terug in Nederland voor 2 dagen en het is echt alleen de (geschreven) taal die we gemeen hebben, verder zijn we 2 totaal verschillende etnische groepen.

                        Een Vlaming is historisch gezien een volk dat steeds onderdrukt werd, door de hele geschiedenis heen. Sommigen vinden dat dit nog steeds het geval is. We sympathiseren met de underdog en wee o wee als iemand die een zekere status heeft bereikt er ook trots op wordt want dan halen we die o zo graag weer naar beneden.

                        Een Nederlander straalt zelfvertrouwen uit, kunnen uren praten met elkaar over ... niks eigenlijk (ik vermoed dat praten een vak op school is), gaat het land is massa hysterie als er een hint van grote sportieve prestatie aankomt, idem voor het koningshuis.
                        Een land dat openheid en verdraagzaamheid uitstraalde naar de buitenwereld tot de gemiddelde Nederlander plots toch een uitlaatklep vond voor hun gevoelens door Pim Fortuin en dat beeld aan diggelen lag naar de buitenwereld toe.

                        Ik mag van mezelf zeggen een aardig stukje van deze aardkl00t gezien te hebben (verblijf van enkele dagen tot 3 maand in 1 land) en 1 van de traditionele vragen die ik krijg is: Wat is jou favoriete land? Waar zou je graag wonen?
                        Hierop zeg ik dat het allemaal nog zo slecht niet is in Vlaanderen maar dat we in een verkleutert land beginnen worden, een maatschappij waar de politiek meer en meer inmenging wil en krijgt in onze manier van leven. We willen vrijheid en toch vragen we meer en meer regels aan de politiek om buurtlawaai tegen te gaan, snelheid in onze straat, tegen een bedrijf die zich wenst te vestigen naast onze woning, tegen een school, tegen een opvangcentrum, tegen ....
                        We zijn van traditie anti-politiek (de populaire uitspraken dat alle politiekers zakkenvullers zijn, er zijn voor hun postje, ...) maar als er ook maar iets verkeerd gaat schreeuwen we om een wet (en is het weer niet goed want het kwam te laat).

                        Wel, bij nader order woon ik nog graag in "de Vlaanders" en is er nog geen sprake van een plan tot immigreren
                        Vincent is mijn vriend

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

                          Heel dat probleem hebben wij opgelost door een grote container te huren bij een afvalfirma die ze alle maanden koen leegmaken.
                          Goedkoper (en geen klein beetje) dan de gemeente en je moet geen sorteernazi zijn om van je afval af te raken.

                          Bijkomend voordeel is dat je daar ook al eens wat groter spul inkrijgt dat in een gewone vuilzak of container van de gemeente niet past zodat je milieuvriendelijk bent omdat je niet met de wagen-met-aanhangwagen naar het containerpark moet rijden. Win-win.
                          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een existentiële vraag: mag een PMD-zak in de PMD-zak?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                            Heel dat probleem hebben wij opgelost door een grote container te huren bij een afvalfirma die ze alle maanden koen leegmaken.
                            Goedkoper (en geen klein beetje) dan de gemeente en je moet geen sorteernazi zijn om van je afval af te raken.

                            Bijkomend voordeel is dat je daar ook al eens wat groter spul inkrijgt dat in een gewone vuilzak of container van de gemeente niet past zodat je milieuvriendelijk bent omdat je niet met de wagen-met-aanhangwagen naar het containerpark moet rijden. Win-win.
                            Precies, dat is inderdaad DE oplossing. Kameraden zaten met kleine kinderen en al het afval (pampers, ...) werd daarin gedropt en iedereen gelukkig . Véél goedkoper.

                            Comment

                            Working...
                            X